18/01/2010

Anggan-anggan yang tak sudah-sudah

1. Aku pernah membaca sebuah buku tulisah tuah iskandar bertajuk imejinasi cemerlang. saya beli dan baca, memang apa yang ditulis dalam buku tersebut menarik dan tertarik. dalam buku itu menceritakan tentang magaimana menjadikan fikiran kita berimejinasi cemerlang.
imejinasi dalam bahasa mudahnya berangan-anggan.

2. Kita selalu menganggap angan-angan adalah satu perkara yang negetif, kita juga telah didedahkan oleh cerita rakyat seperti anggan-anggan mat jenin, Anggan-anggan yang tak sudah-sudah. mat jenen itu sendiri telah diberi satu gambaran negetif oleh masyarakat kita dahulu dan sekarang. bagi saya tak salah mat jenen beranggan-anggan. yang salahnya kenapa lah yang dia beranggan-anggan atas pokok.


3. Setiap orang antara kita mesti pernah beranggan-anggan cuma ada yang lebih beranggan-anggan, cuma disini kita hanya berlu sertakan anggan-anggan + azam + cita-cita, pasti ia akan memandu kita kearah apa yang kita anggan-anggankan. apabila minda kita sudah di set dengan tiga perkara tersebut, maka dengan automatiknya fizikal dan mentel kita akan berkerja kearah itu. seperti kata pepatah. nak seribu daya dan tak nak seribu dalih. sekarang bersama saya kita setkan fikiran kita dengan anggan-anggan+azam+cita-cita. biar fikiran kita yang bekerja untuk kita untuk mencapai cita-cita kita. assalamualaikum.


SENYUM SELALU.

No comments: