08/04/2010

Bersyukur Apa Yang ada.

Ramai orang yang suka dilihat sempurna, "biar papa, asal bergaya". sesiapa yang dilihat kurang bernasib baik untuk sempurna sering dipandang rendah.. sedangkan kita tak tahu realiti sebenar. yang di pandang rendah itu lebih sempurna dari yang bergaya itu, atau memang benar yang bergaya itu memang bergaya.
Maka, untuk tidak dipandang rendah oleh orang sekeliling, ada sesetengah orang terpaksa berlakon.. perlukah itu semua? pada saya tak perlulah sampai macam tu. jadilah diri kita sebenar, dan berjuang menjadi yang betul-betul sempurna.

Tetapi boleh ka sempurna? rasanya tak ada seorang pun yg sempurna di dunia ini. kita bukan maksum, tetapi manusia biasa yg terlalu mudah melakukan kesilapan dalam hidup ini. untuk menjadikan kita sentiasa bersyukur dan bangga dengan diri kita, lihatlah pada orang kurang bernasib baik dari kita. jika kita memiliki hanya kereta kecil, syukurlah sebab ada yang tak mampu pun merasa naik kereta, hanya naik motosikal saja, jika kita hanya mempunyai motosikal, bersyukur lah, sebab ada orang lain yang tak mampu pun utk membeli motosikal dan hanya mengunakan basikal saja untuk urusan harian. dan bersyukurlah jika kita hanya mampu memiliki basikal, sebab ada org yang hanya berjalan kaki saja, itu pun bersyukurlah kalau kita boleh berjalan kaki, sebab lihatlah pada insan yang tak mampu berjalan..

Jangan kita lihat kepada org yang lebih dari kita, sebabnya kita akan merasa tidak pernah cukup dengan apa yang kita ada. tetapi ini bukanlah alasan utk kita malas berusaha.. ini hanyalah sebagai satu cara utk kita bersyukur kepada Allah dengan apa yang kita miliki sekarang..





No comments: