31/12/2012

2012 Yang Pasti Akan Ku Kenang

Selamat tinggal 2012

Besok (1.1.2013 ) semua orang akan melangkah ke tahun yang baru. Bersama azam baru, semangat baru dan cita-cita mungkin yang baru atau masih yang lama. Malam ini akan berakhirlah gerbang tahun 2012 yang pasti akan meninggalkan kita semua buat selama-lamanya. Pasti kita akan merinduinya.

Berbagai coretan hidup dengan warna-warni peristiwa yang sudah kita tempuh dalam jangka masa setahun yang akan kita tinggalkan ini. Ada yang suka mahupun duka silih berganti. Ada kenangan yang mungkin takkan kita lupakan buat selama-lamanya. Mungkin Ada peristiwa yang telah mengubah jalan cerita perjalanan hidup. Kalau dulu pada tahun 2011 masih solo sekarang akan melangkah ketahun baru 2013 bersama pasanggan, atau mungkin sudah bertiga barangkali atau mungkin sudah berempat.

Tahun 2012 yang pasti akan di rindui ini pastinya telah menjadi saksi kepada kenangan-kenangan indah mahupun pahit yang sentiasa menemani kita silih bergandi hari demi hari. Kita sebelum ini kita masih bersama orang yang kita sayang, mungkin dalam melangkah ketahun baru ini, orang yang kita sayang itu tidak lagi bersama-sama kita turut serta menempuh cabaran dan dugaan di sepanjang tahun 2013 yang bakal menjelma.

Yang pergi takkan kembali lagi, Bersyukur kepada Allah kerana masih dipanjangkan usia dan mendapat meluang menyaksikan apa pula mungkin akan terjadi tentang kisah-kisah manusia di alam semesta ini juga turut sama menyertainya dalam pementasan duniawi. Semuga dengan usia ini, aku , kamu, dan dia akan sentiasa mendapat hidayah dan rahmat Allah dan sentiasa berada di dalam ketakwaan untuk di jinjing dan di pikul sebagai bekalan persediaan kalau-kalau tahun 2013 adalah tahun akhir untuk kita menghirup udara dunia bersama jasad ini.

Yang pastinya satu lagi angka akan bertambah pada bilanggan umur sesiapa saja. Tak ada sapa yang dapat megekalkannya. Tua mengejar di mana saja kita berada. Kalau taknak nakpak tua, SENYUM SELALU. SELAMAT MELANGKAH KETAHUN BARU 2013.  

21/11/2012

Sabar ya sayang

Sabar ya sayang..
Allah itu maha kuasa, semoga dengan air yg keluar dari kelopak mata kamu itu mampu melembutkan hati saudara-saudara , pakcik makcik, abang kakak , ayah ibu kamu yang masih belum sedar dugaan yang kamu hadapi.


Sabar yang sayang.
Walau pun pakcik dan makcik, abang kakak , ayah ibu dan saudara-saudara saudara seagamamu masih sedang asik menari di kelab malam, sedap menikmati arak, belum puas berjudi, abang yakin mereka akan sedar bila masa melihat air mata di kelopak mata kamu sayang...

Sabar yang sayang..
kejahatan bangsa yang sedang merampas bumi mu memang begitu pekak dan tuli. mereka itu bukan manusia, mereka itu haiwan yg sudah di tewaskan iblis. Hati mereka keras dan hitam.

Sabar ya sayang..
Kami di sini sentiasa berdoa kepada Allah untuk Kamu sayangku... Allahhuakbar.







05/10/2012

Menanti yang sudah tertulis


Menanti yang sudah tertulis
Andai begini cerita hikayatku Ya Allah
Akukan redha.
Andai ianya manis di kenang
Engkaulah penentunya
Yang ada pun
Sudah tak mampu ku nilai
Nikmat dan rahmat pemberianMu
terlalu bernilai

Hingga ke saat ini
NikmatMu terus ku dakap
Entah esok atau lusa
 Masihkah mampu aku bercakap.
 Di tebing ini aku berfikir
di langit luas aku mengadap
Sampai bilakan lagi nikmat ini dapat ku dakap



~ Allahumma Sholli 'Ala Sayyidina Muhammad ~




30/09/2012

Itulah Sayang Part2

 Tepat Jam 10 malam, semua jemaah sudah beransur pulang setelah selesai Kulyyah malam Jumaat. Banyak ilmu yang di timba Iskandar dan Hafiz malam ni. Kehadiran yang begitu ramai Jemaah bertambah saban minggu ke minggu menunjukan keberkesanan pendekatan yang di ambil oleh Ustarz Yusuf untuk menarik para jemaah kemasjid Al-Hijjaz.

           Ketegasan dan kejujuran dalam menyampaikan Ilmu yang benar menjadi daya penarik kepada Ustarz Yusuf dalam majlis ilmunya. Penjelasan demi penjelasan tentang masalah aqidah, masalah khilafyyah yang menjadi factor pepecahan Masyarakat Islam mudah di rungkai dan di jawabnya dengan Jelas.

          Ustarz Yusuf begitu rapat dengan Iskandar dan Hafiz , malah sentiasa menjadi rujukan mereka dalam segala pekara yang berkaitan hukum hakam Islam. Apa saja persoalan pastinya mereka akan berjumpa dengan Ustarz Yusuf yang ilmunya di akui benar di bawah ajaran ulama’ – ulama’ ahlu sunnah waljamaah bermazhab syafie dan asyairoh.

            “ Panjang juga kupasan ustarz malam ni yer ? bab aqidah ni memang tak boleh main-main. Silap pegang boleh lingkup kita. “ Hafiz bersuara sebaik saja mereka memandu keluar dari kawasan Masjid.

           “ apa boleh buat. Zaman sekarang terlalu banyak ilmu yang orang belajar dan di ajar. So kita kenalah pandai menilai ilmu yang kita dengar , Ramai sangat yang mengaku alim ulamak, tapi bila ajar orang awam , bercanggah dengan ajaran ulamak ahlu sunnah waljamaah. “ sambung Iskandar dengan nada kecewa.

           “ emm entahlah, doakan saja kita dan umat islam lain sentiasa di beri petunjuk “

“ Nak singgah makan tak ? “ Hafiz memperlahankan keretanya sebaik saja melalui kawasan gerai makan berdekatan rumah mereka.

           “ Kalau kau nak makan, singgah la, aku dah makan petang jadi, rasa kenyang lagi “ sampal membuka tali pinggang keselamatan menandakan dia setuju dengan cadanggan Hafiz itu.

           " Manchester United vs Spurs pukul berapa Fiz? " Soal Iskandar kepada Hafiz sebaik saja matanya terpandang ke screen gergasi yang di sediakan oleh tuan kedai makan yang sedang menayangkan saluran astro ESPN.Iskandar..

           " malam Jumaat, mana ada bola.Manchester United lawan Spurs malam besok, mesti kena punya lah Manchester malam besok, Spurs sekarang tengah meningkat moral dan gaya pemainan " Usik Hafiz yang sememangnya dia tahu Iskandar adalah peminat Fanatik Clab bola sepak enggeris itu.

            Iskandar memerhati tajam kearah Hafiz yang tersenyum lebar di ponduk kecil yang di sediakan di pekaranggan kedai makan. " ini Manchester United la, bukannya liverpool" Iskandar membalas sindiran Hafiz dengan megecil-kecilkan pasukan kesukaannya Liverpool.

Di rumah kedua mereka terus baring seorang di atas sofa dan seorang lagi di atas karpet. Kedua-duanya menunjukkan tanda keletihan . Sambil membelek-belek surat khabar yang belum pun di sentuh. Hafiz sekali-sekali menjeling kearah Iskandar. Ada sesuatu yang ingin di perkatakannya.

" Is , aku ada satu soalan nak tanya kau.. " Hafiz bersuara.

          Iskandar terus menjeling kehairanan pada Hafiz , sebelum ini hafiz tak pernah macam tu, kalau dia nak tanya sesuatu, dia terus tanya je, tanpa meminta kebenaran,
" ape? Tanya la " Balas Iskandar..

           " Bila kau nak ada pasanggan ni, Tak boring ker? Diana pun dah beranak pinak. kau tak nak cari penganti ke? " hafiz mengajukan soalan kepada Iskandar, tanpa dia sedar telah menyebut nama Diana bekas kekasih Iskandar yang mungkin akan mengguris hati Iskandar.

         Soalan Hafiz itu telah membuat kan wajah diana terlintas di ingatan Iskandar yang sememangnya dia telah berkerja keras untuk menghilangkan memori Diana dalam kotak memorinya.

          "Tak lah, mana ada boring, Lagi bagus Hidup macam ni. Tak payah fikir apa-apa " Jawab Iskandar dengan selamber. Walaupun rialitynya, di dalam hatinya penuh dengan kesunyian.

              Lumrah kehidupan semua orang nakkan kebahagian hidup bersama keluarga sendiri, ada rumah tangga yang bahagia sebagai peneman di masa sunyi dan penyeri di masa hadapan. Bagi Iskandar Biarlah Allah tentukan dan ketemukan dengan jodohnya. Walaupun dia sedar Tawakal tanpa usaha tidak kemana.       

" tapi kau kena ingat , tak kan kau nak kawin tua, Nanti orang ingat kau hantar cucu kesekolah." Tambah Hafiz sambil ketawa dengan sengaja membakar perasaan Iskandar.
         " Pandai la kau, nanti kalau aku nak kawen, aku suruh mak ayah aku cari. Kau tak payah nak susah hati? Sekarang ni otak aku hanya kepada kerja,kerja dan kerja " Iskandar cuba menamatkan perbualan memandangkan dia sudah malas berfikir tetang pekara itu.

           "Kau dengan Zulaika bila lagi? Bertunang dah setahun " Soal balas Iskandar

           "Tahun depan kot "

           "Ada code pulak " Sambil tersenyum dengan jawapan diberi Hafiz.

“ Takkan tarikh belum komfrom lagi ? “ soal Iskandar ingin tahu status terkini hubunggan Hafiz dengan Zulaika Tunang Hafiz yang masih menuntut di Universiti Utara Malaysia. Dalam masa yang sama Iskandar Berjaya mengalih cerita berkisar tentang kawannya pula.

“ Hujung tahun ni baru dia habis belajar, aku bagi dia peluar untuk cari kerja kejap. Eh aku pulak yang kena soal. Aku Tanya kau la. Bila lagi ? Cari la seorang teman“ Balas Hafiz

“ Gunung yang di kejar takkan kemana, nanti-nanti la. Kau doakan untuk aku ok“ sambil menyelak satu persatu helaian surat khabar di hadapannya.

             Hafiz Teringgat tentang tugasnya di tempat kerja keesokan hari " Kau boleh tolong aku tak besok? "

           " Tolong apa? "

            " Aku kena pergi Kuala Lumpur dua hari ada kerja sikit di sana, kau tolong hantar aku dekat tempat kerja aku besok pagi, boleh? " Terang Hafiz meminta tolong.

            " Kecik punya hal la " balas Iskandar menandakan dia bersedia menolong.

            Dalam Susana pagi itu, Iskandar perlu menghantar Hafiz ketempat kerja seperti yang di janjikan.

            " Ok, Fiz , Jaga diri, Nanti kau sampai sini, call aku, aku datang ambil ok " Pesan Iskandar pada Hafiz.
             " EH takkan kau dah nak balik? kalau ye pun jom la sarapan dulu, Lagi pun kedai kau buka pukul 9 kan ? " balas Hafiz.

" ok, jom, kau belanja aku "

              Ketika sedang menikmati sarapan pagi, Iskandar terpandang kelibat seorang wanita yang asyik memerhati kearah mereka. Iskandar menjadi serba tidak kena , perasaannya ingin membalas renuggan itu menjadi serba salah.

              " Fiz kau tengok awek tu, Di macam pandang-pandang kita jer"

              " mana? "
              " Tu, yang meja dekat tiang tu "

               Tiba-tiba , wanita itu berjalan kearah Hafiz dan Iskandar " Hai Hafiz, wah bersemangat nampak nak pergi KL ni"
              " ehh Sofia, Mana yang lain, Pukul berapa kita nak bertolak ni? " Balas Hafiz menjawab teguran Sofia.

              Sofia adalah rakan sekerja Hafiz yang bekerja di Syarikat Samudra Holding sdn bhd..
                " Ohh ye, ni kawan saya, Iskandar, Is, ini Sofia Kawan sekerja aku " Hafiz mengenalkan Sofia kepada Iskandar

                 " Hai Iskandar " Sofia menyapa Iskandar dengan satu senyuman yang menawan.

                  " Hai Sofia " Iskandar membalas senyuman .

                  " Saya nak masuk office kejap, nak ambil beberapa ducument " Beritahu Sofia pada Hafiz.                     " OK " balas Hafiz                 
                     " What ? " Hafiz bersuara sambil memandang Iskandar sejurus Sofia beredar.

                   Iskandar kehairanan dengan pertanyaan Hafiz secara tiba-tiba tanpa langsung di faham kelakuan Hafiz itu.

" What ? " Soal balas Iskandar.                     " Single " Tambah Hafiz                     " Apa yang single ? " Tanya Balas Iskandar dengan muka yang berkerot di dahi menunjukan di tak faham apa yang di maksudkan Hafiz.

                    " She " Tambah Hafiz.                    “ Siapa? “ Tanya Iskandar dengan wajah yang serius dan kehairanan apa yang nak di maksudkan oleh Hafiz.

                      “ Yang tadi tu, Sofia , cantik tak ? dia single lagi “ Jawab Hafiz dengan suara yang lantang dan jelas.

                      " So What " Jawab Iskandar dengan suara yang tegas.                    " Sudah lah Is, Aku berkawan dengan kau dari sekolah lagi, Semuanya ada dalam dada aku ni " sambil menepuk-nepuk dadanya.

                  " Hah mengarut je lah kau ni "
                   " Nak aku tolong ke... " Tanya Hafiz terus megusik Iskandar                     " Dah , aku pun dah lewat ni. Aku nak pergi kerja dulu. Layan kau sampai besok pun tak habis " Iskandar menamatkan perbualan meraka di sebuah restorent berdekatan tempat kerja Hafiz.
                   " Fiz... Nanti sampai Call aku awal sikit, boleh aku datang ambil " pekik Iskandar dari dalam keretanya..                 

" okkk " Hafiz membalas pekikan

11/09/2012

Itulah Sayang Part 1

    Setiap Yang di jadikan Allah bukan hanya sia-sia. Begitu juga manusia, Yang miskin mahupun yang kaya, Yang sempurna panca indranya ataupun yang kurang upaya.  Manusia berperanan sebagai Khalifah juga sebagai hamba. Manusia di tuntut berpesan-pesan antara satu dengan yang lain.

   Sebab Manusia itu lembut tidak sekeras batu, Mampun pecah jika di hempap sesuatu. Tumpul tidak setajam pisau, akan cedera jika di biarkan beradu dan akan membuatkan Manusia lain risau.

   Manusia akan lemas tidak seperti ikan, andai dibiarkan tertanam di dasar lautan. Manusia  hanya sementara di sini. Akan bertukar gelaran si muda kepada si tua dan selepas itu akan mati.

   Dalam keadaan yang serba lemah, semua manusia memerlukan tempat untuk berlindung dan tempat untuk mengadu. Mustahil tempat itu adalah di sisi sesama manusia. Sudah tentulah tempat itu adalah di sisi Allah Tuhan semesta alam.
 
   Ada kalanya kita hanya perlu diam dari berkata-kata pada pekara yang tidak perlu kita berbicara. Kadang-kadang kita hanya perlu senyum untuk membahagiakan orang yang kita sayang.

   Ada masanya, kita hanya perlu ucapan terima khasih untuk membuatkan diri dihargai dan menghargai. Ada ketikanya kita memerlukan sentuhan kasih untuk mendapatkan kekuatan jiwa.

   Ada suatu ketika, kita terpaksa menitiskan air mata untuk meredakan tekanan jiwa. Inilah Lumrah kehidupan dalam melayari dunia yang sementara. Dari Dia kita datang dan kepada Dia Jugalah kita akan pulang.

   Cinta , Kasih dan sayang itu datangnya bukan di panggil, Perginya bukan di halau. Meratapi sesuatu perpisahan itu mungkin satu pekara yang sia-sia tanpa faedah, hanya membuatkan  jiwa terbeban. Yang pergi biarkan pergi. Yang pergi bernisan doakan untuk dia mendapat ketenagan. Walau bertapa cintanya kita pada dia, sayangnya kita tidak terhingga, Di akhir cerita pasti akan berpisah Jua. Semoga ia menjadi bidadari kita di syurga.

Itulah Sayang

   Pertemuan dan perpisahan itu semua sudah di tentukan. Segala kejadian di langit dan di bumi bukan hanya satu kebetulan. Segalanya sudah tertulis dan takdir akan menentukan, Hanya berdoa, usaha dan tawakal dapat merubah di samping mengharapkan kurnian rahmat dari pada Allah  agar Allah memberi Hidayah dan pertolonggan. Yang pasti , ada hikmah di sebalik itu yang tidak kita tahu, hanya masa dapat merungkainya. Bercinta kepada orang yang mencintai Allah kerana Allah untuk menjadi kekasih halal itu akan timbul sayang.

Itulah Sayang.

   Dikala embun pagi mula mengering, Cahaya mentari pagi bertukar menjadi garang. Seluruh kehidupan bumi mula keluar mencari rezeki,
Si burung mula mencari si ulat. Si tedung memulakan stratigy untuk memerangkap si lompat. Sang helang mula meninjau kawasan setampat kalau-kalau ada yang tersesat.
Si Ayah sebok menyisir rambut si anak sebagai persiapan kesekolah takut-takut terlambat. Yang Berhormat mula meninjau kawasan setempat, takut-takut tak sempat sebab pilihan raya pun dah nak dekat.

   Kehidupan silih berganti hari demi hari. Langkah terus di susun menyusuri bumi. Tiada siapa yang mahu ketingalan dalam siri memburu kehidupan ini.Tidak ketingalan Iskandar dan kawannya Hafiz juga berbilion manusia di bumi yang turut serta menjadi peserta di pentas pementasan yang di beri nama bumi.

"Is, bagun, kau lihat jam dah bukul berapa tu? kau dah sembahyang subuh ke belum?" Suasana sunyi di pagi itu di pecahkan oleh suara Hafiz yang mengejukkan kawannya Iskandar yang sedang enak terlentang di atas katil.

“Ya Allah,... lalat pun dah bagun time macam ni . cepat bangun" Bebelan hafiz pada Iskandar bila melihat kawan karibnya itu masih sedang berbaring di atas katil.

   Hafiz adalah kawan serumah Iskandar tetapi berlainan kerjaya.. Iskandar seorang businessman, mempunyai sebuah perniagaan yang di usahakannya. Hafiz berkerja dengan sebuah syarikat hartanah di utara semenanjung tanah air. Persahabatan mereka sudah seperti saudara kandung.

" Dah sembahyang tadi. Aku bukannya tidur, cuma baring-baring je " Jawab Is dengan suara separuh sedar. Dalam keadaan matanya tertutup dia masih mampu mendengar dengan jelas leteran kawannya itu.

" iyo lah tu baring-baring, aku pergi keja dulu, Jumpa malam nanti " balas Hafiz sambil tanganya mencapai beg di atas meja.

" emmm " Jawab Iskandar yang masih baring di atas katil biliknya.

___________________________________


  Rutin harian Iskandar yang sememangnya cukup sibuk dengan urusan perniagaannya, membuatkan dia sudah lupa memikirkan tentang hal-hal selain dari perniagaannya. Lebih-lebih lagi dalam hal mencari jodoh atau teman hidup yang pernah membuatkan hatinya hancur dan sudah putus harapan terhadapnya.


Jam menunjukkan ke pukul 5 petang. di mana siang akan melabuhkan tirainya.

  “ Abang nak asingkan stok lama dan baru, Jangan campur sekali “ arah Iskandar kepada pekerjanya Faizal dan anis. Faizal seorang technition computer manakalah Anis seorang kerani yang membantu Iskandar menguruskan perniagaannya.

“ Ok abang Is, “ Jawab balis Anis
“ Abang , Komputer en zubir yang kita claim warentty hari tu sudah sampai “ tambah Anis
“ Call En zubir suruh datang ambil “
“ Ok” Anis 

“ The Sky Is Clear
The Air Is Clean 
The Land Is Green
Thank You Allah 
Thank You Allah " handphone Iskandar berbunyi, dengan ringtone yang sudah di setkan dengan ringtone Lagu Nashid popular dari kumpulan Raihan, Thank You Allah.

“ Apa hal tiba-tiba call aku ni “ Iskandar bercakap sendirian sebaik ternampak Nama Hafiz terpapar di screen Handphonenya.

" Hallow fiz, nape call, kau dah balik keje ke? " tanya Iskandar menjawab panggilan Hafiz

" Malam ni kita keluar makan sama-sama yer, dekat Zubaidah Nasik ayam " balas Hafiz

" ok, nanti jumpa dekat rumah " Jawab Iskandar sambil memandu pulang kerumah. Memandangkan segala urusan perniagaannya sudah habis untuk hari itu. Iskandar pulang awal.

" Nasi Ayam? kenapa bila sebut je nasi ayam, aku teringat peristiwa ni?" Soal Iskandar pada hati dan fikirannya yang masih belum lupa peristiwa dia bersama Diana di kedai nasi ayam. Walaupun perinstiwa itu sudah tiga tahun berlalu namun ia masih segar di ingatan Iskandar. Fikirannya berkelamut mengimbas kembali memori-memori lampau. Perhatiannya kepada kesebukkan lalulintas di jalan raya bersama kereta Exzora yang di pandunya hilang seketika.

Diana adalah bekas kekasih Iskandar yang di kenalinya semasa menuntut di sebuah Kolej. Diana adalah cinta pertama Iskandar dan pernah berjanji sehidup semati walau apa terjadi sekalipun.

....................................................................................

" Pak cik, Buat nasi ayam dua, bagi air sirap limau dua " Iskandar memesan makanan untuk dia dan Diana.

" Is, saya takut kehilangan awak, saya mungkin tak akan jejak lagi kaki saya di bandar ini andai saya kehilanggan awak is, Awak terlalu baik untuk saya, saya terlalu sayangkan awak " Tiba-tiba Diana megeluarkan kata-kata itu di susuli dengan air jernih yang keluar dari kelopak matanya.

" hah, apa awak merepek ni?, Jagan cakap bukan-bukan, makan nasi tu " Iskandar tersentak dengan apa yang dia dengar dari mulut Diana , insan yang di sayang sepenuh hatinya. Sambil matanya memerhati tepat pada mata Diana yang sedang di basahi air mata.

" Jangan pandang saya " Diana bersuara, perbuatan Iskandar yang memandang mata Diana telah membuatkan air mata Diana terus keluar bertambah banyak.

" saya nak bilik air kejab" Diana terus bangun dan berlari kesana.

Iskandar tersentap seketika dengan sikap Diana ketika itu yang tiba-tiba menagis tanpa tahu sebab musababnya. Fikirannya menjadi blur dan bengong seketika, perasaan pelik menghatuinya menandakan dia betul-betul tak faham apa yang sedang bermain di minda Diana ketika itu.

" kenapa ni awak? apa yang awak tengah fikirkan? tak ada sebab pun awak nak menagis, awak takut kehilanggan saya? saya tak akan hilang, saya akan ada di sini sampai bila-bila bersama awak, saya akan jaga awak sampai bila-bila. Itu janji saya dan saya nak awak akan ingat tu " Iskandar cuba menenangkan hati Diana sebaik sekembalinya Diana di situ. Sememangnya Iskandar terlalu sayangkan Diana.

" Kan kita sudah berjanji sebaik kita tamat jer kolej, Kita sama-sama cari kerja. Dan saya akan cari duit , lepas tu kita akan kawen. Lepas tu tak ada sapa yang dapat memisahkan kita. Dah, jangan menagis lagi, makan nasi tu " sambung Iskandar.

" saya tak lapar, Is habiskan " Balas Diana.

" Sebab tu saya dah jadi comel, semua makanan awak tak makan , saya tolong makankan, " Jawab Iskandar sambil cuba mengalih topic perbualan untuk meredakan perasaan Diana.

....................................................................................


" Ponnnnn", Hey cepatlah jalan, tidur ker aper ? “ Jerit seorang pemandu Proton Waja di belakang.

Iamunan Iskandar terhenti di situ apabila kereta yang juga sedang menunggu lampu Hijau menyapanya dari belakang. 

“sorry "
Iskandar membalas pekikkan suara pemandu di belakangnya sambil kakinya menekan padel minyak dan terus menecut kehadapan. Pada Wajahnya Masih tersenyum dengan apa yang bermain di fikirannya sebentar tadi.

30/08/2012

Aqidah Ahlusunnah Waljamaah

Di akhir zaman ini begitu banyak kekeliruan Ilmu yang menular dalam masyarakat islam di Dalam Malaysia amnya dan di dunia Khususnya. Kekeliruan yang aku maksudkan adalah ilmu yang bukan dari ajaran ulama’ atau kesepakatan para ulama terdahulu di dalam Ahlusunnah Waljamaah. Pekara ini sedikit sebanyak telah megelirukan orang awam seperti aku serta ramai lagi Rakyat Malaysia. Lebih mendukacitakan lagi golonggan yang menyampaikan Ilmu-Ilmu ini bukanlah terdiri dari orang-orang biasa malah mereka ini sudah di anggap sebagai Ustarz pendakwah, dan mempunyai pegaruh dalam masyarakat. Seringkali kekeliruan yang mereka timbulkan adalah dalam pekara-pekara Khilafiyah seperti menghukum amalan-amalan umat islam di Malaysia sebagai Bidaah yang membawa keneraka. 

Namun percanggahan pendapat dan ajaran sebegini tidaklah begitu mengugat kehormonian masyarakat , masih boleh berlapang dada di sebabkan penyebaran ilmu mereka adalah hanya dari kumpulan-kumpulan yang kecil. Perbezaan yang paling besar aku nak sebut di sini adalah pekara yang melibatkan Aqidah seorang muslim. Bila ia melibatkan Aqidah ia sudah tidak boleh untuk berlapang dada atau berkompromi lagi. Isu aqidah boleh membuatkan kita jadi kufur. Firman Allah dalam surah al-syura ayat 11 yang bermaksud : “ Allah tidak serupa sesuatu , dan Dia adalah yang Maha Mendengar lagi maha melihat “ Ayat ini menjelaskan bahawa Allah tidak menyerupai mana-mana makluk dan makluk juga tidak sesekali menyerupai Allah. Maka Allah tersuci dari sifat-sifat makluk yang memerlukan tempat. 

Hadist Imam Muslim, Rasulullah Berdoa yang bermaksud : “ Ya Allah Eangkaulah yang Awwal tiada sebelumMu sesuatu, Dan Engkaulah yang Akhir Tiada selepasMu sesuatu, Eangkaulah yang Zahir tiada di atasMu sesuatu dan Eangkaulah yang Bathin, Tiada di bawahMu sesuatu” 

Doa Rasulullah ini menjelaskan tiada sesuatu di atas Allah dan tiada sesuatu di Atas Allah. Dengan ini tak boleh kita menetapkan tempat bagi Allah. Jika kita katakan Allah di atas arasy maka di bawah Allah ada langit, Bumi dan ini bertentangan dengan maksud Hadist tadi. Itu Adalah kehebatan dan kekuasaan Allah. Allah sudah ada sebelum adanya tempat. Sucinya Allah secara total dari penyerupaan kepada sifat-sifat makluk, Maha Suci Allah. 

Telah berlaku Ijma’ Ahlusunnah waljamaah Bahawa “ Sesungguhnya Allah Bukan Jauhar dan Bukan pula Aradh “Ulama’ mendefinisikan JAUHAR ialah sesuatu benda yang boleh di pegang yang berbentuk sifat makluk. ARADH adalah sifat kepada jauhar iaitu panjang pendek, Kurus Gemuk , hitam putih. Allah bukan JAUHAR dan Bukan Juga ARADH. Sifat jauhar dan sifat aradh adalah cirri-ciri sifat makluk. 

Hadith Imam Bukhari . Rasulullah bersabda yang bermaksud “ Adalah Allah yang sedia ada dan tiada sesuatu selaiNya “ Berkata Imam Abdul Qahir Al Baghdadi dalam kitabnya al- firq bainal firaq muka surat 323 bermaksud : “ Dan sesungguhnya telah berkata Amirul Mu’minin Sayidina Ali ra “ Sesungguhnya Allah itu menciptakan Arasy Sebagai menzahirkan QudratNya, Bukan sebagai tempat bagi ZatNya “ 

Berkata Imam Al-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim Juzuk yang ke-3 Muka Surat yang ke-14 yang bermaksud: “ Dan Allah itu tersuci dari Jisim dan had(arah) “ Allah tidak memerlukan Arah kiri, kanan, depan, belakang, atas, bawah. 

Berkata Sultan Ulama syeikh Al Izzuddin Bin Abdus Salam dalam Kitab al-qawa’id Muka surat 201 yang bermaksud : “ Adalah dari jumlah aqidah yang tidak mampu orang awam memahami Bahawa Allah ta’ala tidak berada di dalam alam dan tidak pula di luarnya dan tidak bersentuk atau berpisah darinya “ 

Ulama’ terdahulu pun sudah tahu bahawa orang awam akan sukar memahami. Kenapa orang awam tak faham ? sebabnya tak belajar, dan belajar dari bukan ahlinya. Atau dari orang yang sudah sesat peganggan aqidahnya. Kita sebagai orang awam perlu belajar apatah lagi dalam pekara yang berkaitan dengan Aqidah . Wajib Belajar “ Menuntut Ilmu itu adalah wajib keatas setiap orang Islam” . Carilah guru yang baik aklaknya, benar pecakapanya, benar Ilmunya di dalam Ahlusunnah Waljamaah. 

Berkata Imam Al-Ghazali dalam IhyaUlumiddin Juzuk ke-4 Muka surat 434 yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah tersuci dari tempat dan dari bumi dan arah. Dan tiadalah Dia dalam alam tiada pula di luarnya. Dan tiada Dia berpisah darinya dan tiada Dia dalamnya. Telah merasa hairanlah akal orang awam hingga mereka mengingkarinya kerana tidak tercapai pendegaran dan pengetahuan mereka” 

 Sabda Rasulullah yang bermaksud “ Adalah Allah yang sudah sedia ada, dan Ianya seperti apa yang Dia telah sedia ada “ Macam mana Allah sudah setia ada dahulunya sebelum adanya sesuatupun , Langit ,Bulan, Bintang belum ada satu makluk pun, Allah sudah sedia ada. Begitulah sehingga hari ini, Allah kekal seperti yang demikian itu. 

Kesimpulan “ ALLAH MAUJUD BILA MAKAN ” " Allah wujud Tidak memerlukan Tempat" Tolak ajaran-ajaran dan fahaman yang mengajar Allah itu bertempat di atas arasy atau di langit. Tempat itu adalah Makluk. Mustahil Allah berhajat kepada Makluk.

26/08/2012

Syok ker tak Raya Tahun Ni ?

Letih , memang letih. seminggu berhari raya dan masih berbaki 3 minggu lagi syawal. Suasana hari raya sekarang dah tak macam dulu, lagi tak habis syawal, selagi itu ada rumah terbuka, btl tak? rumah aku pun masih open... sapa-sapa yang nak datang replay jer dekat coment di bawah ok. kalau nak datang la.. masih ada lagi kuih2 raya hari tu. Hari raya tahun ni apa yang best pada korg? mesti la banyak kan. aku pun sama banyak sangat yang best.

Tapi hari raya aku sama jer tiap-tiap tahun , mcm tu jer rutin bila bangun bagi hari raya sampai lah kepetang tak ada yang menarik, cuma... yang bestnya raya tahun ni semua kaum kerabat aku balik berkumpul sekali. itu jerlah saat yang di tunggu oleh aku bila sambut hari raya.

Bagi aku, dah cukup bahagia bila dapat tengok anak buah main-main. sekali sekala mcm nak pecah rumah. biasa lah kan budak-budak.. tapi bila tgok terlatah mereka rasa hilang segala masaalah. Mulalah senyuman semula jadi aku terpancar di wajah .... cheyahh..

Hari ni dah 7 hari 1 syawal berlalu. dan sudah 8 hari Ramadhan pergi untuk seketika. semoga kita semua akan bertemu lagi dengan Ramadhan dan syawal yang indah itu . segalanya adalah ketentuan Allah. Semoga Kita di panjang kan usia di dalam keimanan.

Rasanya masih ada kesempatan aku menyucapkan hari raya ni.... Ok

Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada semua pembaca-pembaca dan sahabat-sahabat yang melawat blog ini. semoga kita sentiasa mentapat Rahmat dari pada Allah dan di panjangkan usia utk bertemu sekali lagi dengan Ramadhan dan Syawal tahun hadapan.



 

25/06/2012

Bingkisan cerita Perniagaanku

Assalamulaikum, dah lama rasanya tak menulis menyentuh tentang pejalanan aku dalam business. Tahun ni adalah tahun ke-5 aku menguruskan kedai kesayanggan aku ni… cinta aku pada kedai ini dah menjadi terlalu mendalam sangat-sangat. Hanya dia yang menjadi teman aku tiap-tiap hari. Teman aku bersembang(sorang2), Tempat aku berehat. Hanya dia saja yg setia bersama aku di saat aku suka dan down… cheywah… tak adalah. Cinta yang sepatutnya kita letakkan adalah cintakan Allah right? Sungguh pun begitu, memang aku sayangkan perniagaan aku ni.

Untuk pengetahuan pembaca sekalian, kedai aku sekarang dah ubah nama sekali lagi. Bukan lagi Idaman Computer centre. Tetapi “ RHI idaman enterprise " . Aku terpaksa tukar sebab apa bila kita letak nama “ COMPUTER “ pada nama sesuatu perniagaan, kita dah tak boleh letak lain-lain perniagaan dah pada nama tu. Contoh kalau aku nak jual baju ker, kain tudung Maya Karen ka , dah tak boleh sebab nama computer tu dah membatasi utk aku libatkan diri dalam perniagaan-perniagaan lain kelak. Kakak SSM(Suruhanjaya Syarikat-Syarikat Malaysia) tu la yang cakap. Jadi aku ni jenis orang yang dengar cakap, aku ikut la kakak tu cakap. So sekarang kedai aku Namanya “ RHI Idaman Enterprise “ RHI stand for “ Rahman Hj Ishak “ dan sebab aku kekalkan nama idaman tu cos dah ramai org kenal nama tu dan aku tak nak orang keliru. Yg penting tak melibatkan yg masih hidup ataupun yang sudah mati.

Tambahan pengalaman setelah 5 tahun… Mungkin ada penambahannya, tak di nafikan, ada satu dua pekara baru yang telah aku lalui contohnya. Pihak Microsoft telah mendenda beberapa kedai di kawasan aku Jitra Dan Alor star sebab menggunakan perisian bukan original. Secara tak langsung membuatkan aku sedikit cuak dan berhati-hati. Bukan sikit wa cakap lu. Sebiji kedai kena sampai 12 ribu. Tapi Alhamdulillah sebab aku banyak menjual computer Recond tak ada masalah sangat sebab computer recond sudah ada lisen windows original . yang problemnya perisian Microsoft office. Lepas ni kalau sesiapa nak aku install Office 2007/2010 ka? Siap la 3/4 Ratus sebab aku kena beli yg original jer. Yg piret aku tak layan dan sebab takut kena denda makan tak habis.

Sejak dua menjak ni, aku sering terfikir dalam ayat mudah faham “ Muhasabah diri” aku di dalam sepanjang lima tahun aku berniaga ni. Aku dulu dan sekarang dari segi kenalan dan pelanggan memang dah ramai kenal berbanding dulu. Cuma aku rasa dari segi prestasi aku dlm bab promosi/ marketing plan aku sedikit merosot. Kalau dulu aku banyak keluar mencari pelanggan, sekarang aku banyak tunggu pelanggan datang kedai. Mungkain ini satu sifat yang buruk pada aku dan para perniaga-peniaga lain . atau memang aku sorang ja mcm ni. Entah. Terpikir sejenak, aku perlu menjadi diri aku seperti 5 tahun lepas dalam mengatasi masalah ini. isyaallah, mungkin itu yang aku perlu fikirkan sekarang... berfikir dan terus berfikir.  di samping mengharapkan kurniaan rahmat dan hidayah diripada Allah. 

14/06/2012

Mencari Yang Terbaik

Setiap orang mempunyai naluri untuk mencari yang sempurna dan terbaik dalam hidup ini. tak kiralah dalam apa pekara sekalipun. Semua orang nakkan kehidupan yang terbaik dan selesa. Ada kereta besar, rumah yang cantik. Mempunyai anak yang soleh, dan mempunyai ayah dan mak yang misalli. Pendek kata semualah yang sempurna dan best-best menjadi keutamaan dalam hidup setiap orang. 

Andai kesempurnaan itu belum tercapai maka semua orang akan berusaha dan berlumba-lumba untuk mencapainya dan akan jadilah persaingan hidup. Seperti pokok-pokok di hutan yang bersaing untuk mendapatkan cahaya matahari. Tetapi ingat segala-galanya kalau bukan kehendak Allah, maka segala yang kita inginkan tidak akan tercapai dan perlu juga di ingat ada hikmah di sebalik apa yang belaku di dalam kehidupan kita. Tidak semestinya apa yang kita nak sangat-sangat tu terbaik untuk kita. Ada kalanya apa yang hadir dalam hidup kita suka mahupun duka, itulah yang terbaik tanpa kita tahu apa hikmah di sebaliknya.

Ada satu dilong antara cikgu dan anak muridnya tentang “ mencari yang terbaik ”. Bertanya si murid tadi kepada cikgunya “ Cikgu, macam mana kita nak dapatkan pasanggan yang terbaik dalam hidup kita?”…. ada ka budak sekolah tanya soalan macam tu? Tak logic kan. Tapi nak di jadikan cerita baca jer ok ^_^. Lalu cikgu pun mengarahkan anak muridnya tadi pergi ke padang sekolah.” Ok sekarang kamu pergi cari rumput yang terbaik dan bawakannya kepada cikgu, dengan syarat kamu perlu bermula dari padang sebelah kanan dan terus ke kiri dan tidak boleh berpatah balik, hanya satu cikgu nak” Dan di suruhnya mencari satu rumput yang terbaik, tercantik yang ada di atas padang sekolah.

Si anak murinya tadi bersetuju dan terus mencari satu rumput yang terbaik di atas padang tersebut.



Bermulalah pencarian anak murid tadi untuk mendapatkan sehelai rumput yang tercantik. Tiba-tiba matanya tertarik dengan sehelai rumput yang bersinar cantik , warnanya kehijauan dan segar, lalu di petiknya. “ Hah dah dapat, dah dapat.” Bisik hatinya dengan gembira. Tiba-tiba matanya melihat non jauh ke kehadapan melihat masih jauh perjalanan dan masih banyak rumput-rumput di hadapatnya untuk di nilai. Bisik hatinya “ mungkin ada lagi yang cantik dari ini di hadapan sana “ lalu dia membuang rumput yang di petiknya tadi dan terus mara kehadapan dengan harapan akan bertemu dengan rumput yang lebih cantik, lebih bersinar dan lebih segar dari rumput tadi. 

“ hah ini dia dah dapat “ wajah gembira terpancar di mata nya. Tiba-tiba di lihatnya ruput tersebut ada tompuk kekuninggan di sebelah bawah, hati dan fikiranya kembali memikirkan rumput yang sebelum ini. dengan kata mudah rumput ini tak mampu menandinggi kecantikan rumput sebelumnya. Dengan perasaan tersentap dengan apa yg bermain di fikiranya di pun meninggalkan rumput tersebut dan menerukan mencarian dengan harapan yang sama, mencari rumput yang terbaik dari rumput pertama. Setelah berjumpa dengan rumpt yang ketiga, keempat dan kelima. Semuanya senasib dengan rumput yang kedua. Dalam hatinya begitu menyesal mengenangkan rumput yang pertama dan sudah pasti rumput itu akan mati setelah di petik. Nak saja dia pergi dapatkan balik rumput yang pertama tadi, tetapi bila teringatkan syarat cikgunya “ tidak boleh berpatah balik” dia menjadi begitu kecewa.

Setelah selesai mencari rumput yang terbaik di padang, dia pun terus meningalkan padang dan menuju kepada cikgunya yang menanti tanpa membawa sehelai rumput pun, di  tanganya konsong.
Soal cikgu “ dah jupa rumput yang cikgu cakapkan tu”
“ ya, dah jumpa cikgu “ jawanb anak murid tadi dengan suara yang lemah.
“ bak sini , cingu nak lihat “ minta cikgu
Jawabnya sambil duduk lemah di atas sebuah kerusi“ saya dah buang “ wajah kecewa jelas di wajahnya.
Cikgu pun tersenyum  melihat telatah kecewa anak muridnya tapi. Berkata cikgunya “ Apa yang Allah anugerahkan kepada kita adalah yang terbaik dan kita wajib bersyukur keatas-NYA. Lihat orang-orang di sekeliling kita, merekalah yang terbaik untuk kita. Jangan sia-siakan mereka yang hadir dalam hidup kita, merekalah yang terbaik.



28/05/2012

Hari Itu Pasti Akan Tiba

Biar wang segudang, Biar kita mempunyai kapal terbang… Nanti bila amal di timbang, Kita tak mampu menentang. Dan ianya pasti akan tiba. Hari itu semua binasa, Di waktu langit digulung , tak ada seorang pun yang terlepas dari menyaksikan sendiri Hari itu menjelma.

Di saat dunia dan makluk di bumi melabuhkan tirai pementasannya. Tiada siapa yang bertegur siapa. Semuanya sebuk dengan diri sendiri. Si ibu terlupa akan si baby yang sedang di susukannya. Si pencinta dunia akan tergamam pada apa yang sedang di saksikannya. Suatu hari yang sudah di janjikan akan tiba. Berulang-ulang ulamak memesan dan meperigati kepada kita. Berjuta kali doa dipohon untuk manusia semoga tak terlupa akan hati itu. Dunia seindah ini pasti binasa.

 Tiada lagi kesempatan untuk meminta ampun akan dosa yg di lakukan. Tiada lagi gunanya air mata walau tumpahnya sekolam. Tiada lagi jeritan penyesalan yang dapat di jelaskan oleh suara hati yang hitam. Tiada lagi pembohonggan yang terlepas dari penghakiman. Hanya yang punya bekalan dapat melaluinya dengan tenang.

 Beruntunglah kepada siapa yang telah berjuang, dalam menegakkan syiar agaman Islam. Igauan hitam menghantui di dalam, ketika itu sudah faham maksud sebenar ajaran islam, benarlah kepalsuan kepahagiaan yg di sajikan syaitan rupanya sebuah perangkap yang kejam. 

Peringatan ini untuk diriku dan juga saudara seagamaku..

08/05/2012

Berkorban Apa Saja

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Kepentingan sendiri
Tidak diingini
Bahagia kekasih
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra Sejati dan mulia
 hmm... hmm... hmm...

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
 Itulah tandanya Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

18/04/2012

Koleksi Soalan 2012

Bangunan apakah tertinggi di dunia ?
(A) KLCC Kuala Lumpur 452 m
(B) Burj Khalifa Dubai 828 m
(C) Taipei 101 509 m
(D) Sky Tree 634 m
(E) Yg bg jawapan silap tu , boleh bersiap2 utk terjun Burj Khalifa Dubai

Prasident Amereka Syarikat ?
(A) Osama
(B) Obama
(C) Osman
(D) Oman
(E) Ada aku kesah?

Ok Prasident Iraq pulak?
(A) Sadam Husain
(B) Hei apa daa... Sadam Husain dan mati la
(C) Jalal Talabani
(D) Ghazi Mashal Ajil al-Yawer
(E) Iraq ada prasident ker? atau boneka Amereka ? What ever..

Sukan Bola sepak, EURO 2012 akan di adakan di negara mana ?
(A) Brazil
(B) Brazil tu di benua eropah ker der? Piala dunia 2014 baru la Brazil.
(C) Poland
(D) Poland and Ukraine
(E) Aku Sokong Englend Tahun ni


Sukan Olimpik 2012 dekat mana pulak?
(A) London
(B) England
(C) United Kingdom
(D) Great Britain
(E) Kalau saya jawab salah, jangan marah tau... England?

03/04/2012

Jangan Menderhaka Kepada Ibu Dan Ayah kita


“ Radha Allah s.w.t Bergantung pada radha Ibu dan Bapa, Murka Allah s.w.t Bergantung pada Murka kedua Ibu bapa “ Riwayat Al Hakim

Terlintas nak menulis tentang ibu dah ayah, tak tau kenapa... rasa mcm susah jer nak jadi ayah di zaman serba mencabar ni....

Anak atau Baby semasa di lahirkan umpama kain putih yang suci yang lahirnya kedunia ini untuk turut sama menyertai dan merasai keindahan alam yang di panggil Bumi ini bersama-sama makluk atau manusia yang terlebih dahulu merasai kehebatan dan keindahan dunia. Lahirnya kita terus di belai dan di tatap dengan penuh kasih sayang oleh insan yang bernama ibu dan ayah. Malah ada yang menyambut kedatanggan kita dengan air mata kesyukuran dan kegembiraan.

Dalam keadaan itu, mereka menjaga kita dengan sepenuh perhatian dan ketelitian. Ruam di badan, Panas, Kembung perut, nak susu, tidur si baby semuanya di beri perhatian. Keadaan ini pastinya telah di lalui oleh setiap manusia baru di lahirkan walaupun memori itu, kalau ditanya kepada kita sekarang, mustahil untuk kita ceritakan sebab, kita tak ingat apa-apa memori pun di waktu itu.

Lahirnya seorang anak sudah tentu bersamanya terlahir satu perasaan bangga pada ibu bapa dan lahir pengharapan yang tinggi mengunung semoga anak ini yang baru di lahirkan ini akan menjadi anak yang terus di bangga selama hayat mereka. Semoga anak ini akan menjadi seorang yang berjasa kepada mereka , agama dan Negara dan semoga , dengan anak inilah nanti dapat menolong mereka sesudah mereka meninggalkan dunia kelak.

Namun, bayangkan semua harapan itu bagaikan musnah dik perbuatan anak yg di kasihi tadi. Kebahagianya yg di inginkan , bebanan pulak yang di pikul. Betapa kecewanya si ibu melihat anaknya tak habis-habis dengan gejala sosialnya, runtuhnya perasaan si ayah dengan melihat anaknya sudah tak terkawal. Dengan gejala dadahnya, dengan jenayah, dengan budaya barat yang di bawa dan di sanjung oleh anak tadi. Dengan runtuhnya nilai moral pada anak itu. Mungkin pada hati si ayah dan ibu tadi berbisik “ adakah ini silapnya cara asuhan aku? Adakah aku terlalu memanjakannya? Adakah dengan aku terlalu menyayaginya maka ini balasan yang aku dapat ? .

Di sini, aku menyeru kepada pembaca-pembaca sekalian, hormatilah ibu bapa kita selama ayatnya masih ada… berdoalah kepada mereka yang sudah tiada. Cuma ada 3 pekara yang mereka tinggal di dunia untuk menolong mereka kelak, salah satunya Doa Anak Yang Soleh.

“ Biar air mata yang keluar dari kelopak mata mereka itu adalah air mata syukur , Jangan buatkan air mata itu keluar di sebabkan derita di sebabkan perbuatan kita “

Post ini adalah untuk peringatan diri aku sendiri dan jugan untuk perigatan seluruh muslimin dan muslimat yang sedah tentu menyayangi insan yang di gelar ibu dan ayah….

07/03/2012

Kembali


Kehidupan yang engkau lalui, tiada bererti, namun kau masih tak menyedari . Bila wajah mu pucat lesu terbujur kaku, bimbang hidup kau akan berakhir. Tidakkah kau tahu Dia yang maha kuasa, Masihkah tak megerti tiada hidup tanpa-Nya.

Lalu kau pun tunduk membisu, sejuta ketakutan, bayangkan dosa mu bagai lautan. Haraplah diberi peluang umur yang panjang , kau kan menjadi hamba yang sejati. Allah maha pengasih, Allah maha pengampun . Kembalilah kepada fitrah mu. Sedarlah kau dari kesilapanmu.

Lalu kau pun sujud mengaku, hilang keangkuhanmu, cabutlah noda hitam di hati mu. Haraplah di beri peluang beribadah kembali kau kan menjadi hamba yang sejati. Engkau pun menyedari jangka waktu yang di beri . Kau telahpun sedari cinta-Nya yang abadi. Allah maha pengasih, Allah maha pengampun, kembalilah kepada fitrah mu. Cintai Ilahi cinta yang hakiki. Subahanallah….

Kembali - Raihan

29/02/2012

Yang mana satu nikmat Allah yang hendak kita dustakan ?


Terjemahan surah ar-Rahman

[1](Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.

[2]Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran.

[3]Dia lah yang telah menciptakan manusia; -

[4]Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.

[5]Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu;

[6]Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.

[7]Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,

[8]Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan;

[9]Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang yang ditimbang.

[10]Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain:

[11]Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang;

[12]Demikian juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum;

[13]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?

[14]Ia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,

[15]Dan Ia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang;

[16]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan

[17](Dia lah) Tuhan yang mentadbirkan dua timur, dan Tuhan yang mentadbirkan dua barat.

[18]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[19]Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;

[20]Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;

[21]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[22]Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan;

[23]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[24]Dan Dia lah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang;

[25]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[26]Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa:

[27]Dan akan kekalah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:

[28]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[29]Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!

[30]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan)?

[31]Kami hanya akan menguruskan hitungan dan balasan amal kamu sahaja (pada hari kiamat,) wahai manusia dan jin!

[32]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[33]Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!

[34]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[35]Kamu (wahai golongan yang kufur ingkar dari kalangan jin dan manusia) akan ditimpakan dengan api yang menjulang-julang dan leburan tembaga cair (yang membakar); dengan yang demikian, kamu tidak akan dapat mempertahankan diri (dari azab seksa itu);

[36]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[37]Selain itu (sungguh ngeri) ketika langit pecah-belah lalu menjadilah ia merah mawar, berkilat seperti minyak;

[38]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[39]Pada masa itu tiada sesiapapun, sama ada manusia atau jin, yang akan ditanya tentang dosanya (kerana masing-masing dapat dikenal menurut keadaannya);

[40]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[41]Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya, lalu dipegang dari atas kepala dan kakinya (serta diseret ke neraka);

[42]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[43](Lalu dikatakan kepada mereka): "Inilah neraka Jahannam yang selalu orang-orang yang berdosa mendustakannya ".

[44]Mereka (terus diseksa) berulang-ulang di antara api neraka dengan air yang menggelegak yang cukup masak panasnya!

[45]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[46]Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga, -

[47]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[48](Dua Syurga) yang ada berjenis-jenis pohon dan buah-buahan; -

[49]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[50]Pada kedua-dua Syurga itu terdapat dua matair yang mengalir; -

[51]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan.

[52]Pada kedua Syurga itu terdapat dua macam dari tiap-tiap jenis buah-buahan (yang biasa dan yang luar biasa).

[53]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[54]Mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing dalam Syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya - dari sutera tebal yang bersulam; dan buah-buahan kedua-dua Syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik.

[55]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[56]Di dalam Syurga-syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin;

[57]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[58]Bidadari-bidadari itu (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan.

[59]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[60]Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik - melainkan balasan yang baik juga?

[61]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[62]Dan selain dari dua Syurga itu, dua Syurga lagi (untuk menjadi balasan bagi golongan peringkat yang kedua);

[63]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[64]Kedua-duanya menghijau subur tanamannya;

[65]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[66]Dalam kedua-dua Syurga itu terdapat dua matair yang terus menerus memancutkan airnya:

[67]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[68]Pada keduanya juga terdapat buah-buahan, serta pohon-pohon kurma dan delima,

[69]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[70]Dalam kedua-dua Syurga itu juga terdapat (teman-teman) yang baik akhlaknya, lagi cantik parasnya;

[71]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[72]Ia itu bidadari-bidadari, yang hanya tinggal tetap di tempat tinggal masing-masing;

[73]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[74](Bidadari-bidadari itu) tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan tidak juga oleh jin;

[75]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[76]Penduduk Syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah.

[77]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

[78]Maha Sucilah nama Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.

Pada Terjemahan surah ar-Rahman di atas.. satu solan yang di ulang-ulang untuk kita sebagai hamba Allah untuk menjawabnya... adakah kita mampu untuk menafikan segala nikmat-nikmat Allah dengan menderhaka kepada Allah, dengan melakukan apa yang di larang dan meninggalkan apa yang di perintahkan... adakah sekarang di berdusta di atas nikmat Allah yang di kurniakan....

semoga kita semua berusaha menjadi hampa Allah yang soleh dan sentiasa bersyukur di atas segala nikmat yang di kurniakan Allah s.w.t. dan tergolong di dalam golonggan orang-orang yang beriman...



08/02/2012

Kenapa orang bertukar jadi Jahat ?


Hari demi hari, detik demi dedik, in another word tiap-tiap hari dan waktu ada saja cerita-cerita jenayah terpapar dlm surat khabar atau media masa. Hari ini 8/2/2012, bermacam-macam berita yang aku baca berkenaan kes jenayah . Kenapa la ada orang pilih jalan nak jadi jahat? Apa yang mereka fikir dan kejar dalam hidup yang sementara ini. Kekayaan ker? Kemewahan ker? Harta ? pangkat ?. berani kerat kuku, kalau solan ini di ajukan kepada penjahat-penjahat tu, aku rasa dorang pun tak ada jawapanya.

Jadi orang baik lagi mudah dari jadi orang jahat. Btl tak? Tetapi masih ada orang yang pilih jalan bertentaggan dalam kehidupan. Ini sudah tentulah ada yang tak kena pada orang seperti itu. Some thing wrong org putih cakap. Di mana silapnya, siapa yang silap ni? Nak salahkan ibu megandung jugak ker? Atau salah ayah yang tak ajar atau tran betul-betul masa dorang kecik-kecik dulu.

Majoriti yang melakukan jenayah adalah berumur dalam lingkugan muda dan sudah boleh berfikir dengan sendirinya. Mereka terdiri dari orang yang sudah dapat mengenal bahawa api itu panas dan ais itu sejuk, yang tahu pisau dan senjata api itu boleh mencederakan dan membunuh orang. Mereka juga tahu betapa hancurnya hati mak bapak yang melahirkan dan membesarkan mereka . pedek kata mereka adalah dari golonggan manusia yang sudah serba tahu. Tetapi apa yang menyebabkan mereka buang rasa tahu itu dan membiarkan jiwa dan hati mereka di rasuk Iblis? Itu yang aku tak tahu tu.
Adakah mereka nak salahkan latarbelakang hidup mereka yang serba kekuranggan? Nak itu tak mampu , nak ini tak dapat. Adakah ini alasan mereka? Tidak kah mereka sedar masih ada manusia yang berpuasa tanpa bersahur dan berbuka? Adakah mereka tidak pernah melihat gambar anak-anak di bumi Somalia contohnya yang merangkak bersama tulang rangka dan tengkorak di kepala? Sedangkan mereka ada yang boroi perutnya di sebabkan terlalu kenyangnya makan makanan yang mewah-mewah. Dapat mandi dan tidur berselimut.

Bagi aku, golonggan penjahat adalah golonggan yang tewas kepada bisikan syaitan.. mereka Nampak gagah dan berani tetapi di dalamnya mereka begitu lemah dan pengecut dalam menempuh ranjau kehidupan sementara di dunia ini. mereka takutkan kekalahan dalam masa yang sama, mereka sudah pun tersungkur kalah dengan diri dan jiwa sendiri. In another word mereka ini adalah manusia selemah-lemah manusia.

Rasulullah telah meninggalkan kepada kita dua pekara. Kalau kita berpegang kepada kedua-duanya. Insyaallah kita tidak akan sesat selama-lamanya, insyaallah kita akan kuat dan kental dalam menempuh ranjau kehidupan. Dua pekara itu adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Selangkan kita mendekatkan diri kita kepada Allah, seribu langkah Allah akan dekat dengan kita dan begitu juga sebaliknya. Ingat Allah semasa kita senang, Allah akan ingat kita semasa kita susah. Bersama kita berusaha tanpa jemu dan putus ada untuk menjadi seorang manusia, seorang hamba, seorang mukmin yang baik. Baik kepada Keluarga, masyarakat dan Negara. Insyaallah Peace no war.


04/02/2012

Kita Adalah Ahlu sunnah wal Jamaah, Mazhab Syafie aliran Asya'iroh/al Maturidiyyah



Di Malaysia umum mengetahui, kita adalah berpegang kepada Ahlu Sunnah Wal Jamaah bermazhab syafie dalam Fiqh dan dalam akhidah bermazhab asyairoh, sudah sekian dan berkurun lamanya kita megamalkan apa yang sudah di gariskan oleh ulamak-ulamak di dalam mazhab syafie asyairoh. Amalan-amalan yg sudah kian subur dalam kehidupan umat islam di nusantara ini langsung tiada pertelagahan dan di terima baik oleh seluruh dunia islam di nusantara ini.

Di dalam Ahlu sunnah waljamaah sudah sedia maklum , ada 3 lagi mazhab yang besar selain dari mazhab kita mazhab syafie, tiga mazhab itu ialan mazhab Hambali, Mazhab Maliki dan Mazhab Hanafi. Keempat-empat mahab ini tidak pernah bertelagah antara satu sama lain walaupun berbeza pendapat dalam sesetengan masalah khilafyyah(cabang) dalam memahami Hadist yang di tinggalkan oleh Rasulullah. Namun ulamak-ulamak dalam keempat-empat mazhab ini masih menghormati antara satu sama lain. Contoh ini di buktikan sendiri oleh Imam Besar kita Iaitu Imam Syafie ketika Imam Syafie menziarahi anak muridnya Imam Ahmad Bin Hambal, ketika Imam Syafie mengimamkan solat subuh, beliau meningalkan bacaan doa qunut di sebabkan menghormati mazhab hambali yang tidak mengamalkan doa qunut pada setiap solat subuh. Tetapi di dalam mazhab syafie , Qunut subuh adalah pekara sunat dan sudah menjadi kebiasaan. Dapat pahala kalau lakukan dan tak berdosa kalau ditinggalkan.

Namun , sejak akhir-akhir ini dan mungkin juga sudah lama , timbul satu kumpulan yang entah dari mana datangnya cuba menimbulkan persoalan tentang amalan-amalan yang di lakukan oleh umat islam di rantau ini. Dengan mengunakan nama minda pembaharuan , minta tahjid, atau pergerakan kembali kepada Al-quran dan As-sunnah. Kumpulan kecil ini Cuma mainkan isu-isu yang boleh memecah belakan perpaduan umat islam di rantau amnya atau di Malaysia Khasnya. Adakah mereka benar mengikut sunnah? Adakah orang lain selain mereka tidak mengikut sunnah? Atau mereka hanya mencuba nasib mencari pengaruh di bumi Malaysia. Dengan megajar fahaman yang tidak selari dengan apa yang sudah sedia ada dengan nama gerakan pembaharuan, ianya pasti akan timbul rasa kurang senang dan tuduh menuduh pihak mana yang mengikut sunnah dan pihak mana yang punah.

Kumpulan ini seringkali memainkan isu khilafyyah(masalah furu’) sebagai satu amalan yang Bidaah , sesat, syirik dan bermacam-macam tuduhan liar lagi. Kumpulan ini juga membawa fahaman yang tidak membolehkan berpegang atau bertaklid pada satu mazhab sahaja dengan Alasan ulama tidak maksum. Dan sudah pasti sasaran penyebaran fahaman mereka adalah orang awam yang masih belum tahu dengan mendalam hal-hal agama seperti kita.

Dengan menghukum amalan – amalan yang di lakukan oleh umat islam di rantau ini sebagai pekara bidaah yang membawa kepada keneraka , sudah tentulah ini satu tudukan yang berat dan jahat. Seolah-olah mereka sudah meletakan kita, ibu-bapa kita, datuk dan nenek kita yang sudah lama meninggal tempatnya di dalam neraka, Nauzubillah. Apa hak mereka menuduh sedemikian rupa? Sedangkan amalan-amalan yang di lakukan oleh datuk dan nenek kita dan di warisi sehingga sekarang masih mempunyai dalil dan Nas dan sudah di bincang dan di sepakati oleh ulamak-ulamak besar di dalam mazhab di zaman terdahulu. Tuduhan-tuduhan ini adalah seperti melakukan Kenduri Tahlil Arwah sebagai bidaah. Membaca yasin malam jumaat sebagai Bidaah, berzikir dan berdoa beramai-ramai sebagai bidaah dan seribu satu macam lagi masalah yang mereka cuba mengserabutkan pemikiran orang awam yang kurang pengetahuan seperti kita.

Di tegaskan sekali lagi di laman blog saya ini untuk saudara dan saudari yang berkunjung berfikir sejenak. Kita di Malaysia adalah berpegang kepada Mazhab Syafie di dalam Fiqh dan akhidah bermazhab asyairoh. Selain dari itu adalah tertolak kecuali dalam kelompuk mazhab-mazhab yang 4. Berhati-hati dengan kumpulan ini yang berbeza sama sekali dengan apa yang sudah kita belajar dan terdidik dari zaman sebelum kita mengenal dunia lagi.



26/01/2012

Bertapa Cintanya Rasulullah s.a.w Kepada Kita Semua


Kesah di dalam sebuah hadist yang di riwayatkan; Ketika Baginda tengah duduk berkumpul dengan para sahabat, Baginda bertanya kepada sahabatnya. " Wahai sahabtku, tahukah kalian , siapa hamba yang mulia di sisi Allah... ?" Para sahabat terdiam, lalu salah seorg sahabat berkata " para malaikat Ya Rasulullah, merekalah yg mulia " Baginda berkata; " Ya, Para malaikat itu mulia, mereka sentiasa bertasbih beribadah kepada Allah, tentulah mereka mulia, tapi bukan itu yg Ku maksudkan "

kemudian para sahabat kembali terdiam, Tiba-tiba salah seorang sahabat kembali berkata " Ya Rasulullah, tentulah para Nabi, merekalah yang mulia itu " Rasulullah tersenyum, Baginda berkata " Ya , para Nabi itu mulia, mereka adalah utusan Allah di muka bumi, bagaimana mungkin mereka tidak mulia, tapi ada lagi yang lainnya"

Para sahabat terdiam, tertanya-tanya. siapa lagi orang yang mulia itu ? sehingga kemudian salah seorang sahabat berkata " Ya Rasulullah, adakah kami sahabatmu Ya Rasulullah, apakah kami yang mulia itu Ya Rasulullah ? "Kemudian baginda pandang satu persatu sahabat baginda sambil tersenyum, Baginda berkata," tentulah kalian mulia, Kalian dekat dengan Ku, kalian membantu perjuangganku, bagai mana mungkin kalian tidak mulia, tentulah kalian mulia , tetapi bukan itu yang ku maksudkan"

Para sahabat terdiam semuanya, mereka tak mampu berkata apa-apa lagi..... Tiba-tiba baginda merundukkan wajahnya, tiba-tiba Baginda menagis di hadapan sahabat-sahabatnya, Para sahabat pun tertanya-tanya, Mengapa Kau menagis ya Rasulullah ? Apa bila baginda mengangkat waajahnya, terlihat air mata yang berlinang membasahi pipi dan janggutnya.

Baginda berkata " Wahai saudaraku , sahabatku, Tahukah kalian siapa yang mulia itu ? Meraka adalah manusia-manusia , mereka akan lahir jauh dari wafatku nanti, mereka begitu mencintai Allah. Tahukan kalian , mereka tidah pernah memandang ku, mereka tidak pernah melihat wajah ku. Meraka hidup tidak dekat dengan ku seperti kalian, tetapi mereka begitu rindu kepada ku. Dan saksikanlah wahai sahabatku semuanya, Aku pun Rindu kepada mereka. Mereka yang mulia itu, merekalah Ummatku " Tagisan Rasulullah di sambut oleh sahabat-sahabat juga dengan tangisan.

Apakah Kita Sudah Mencintai Rasulullah ?