Skip to main content

Melembutkan Hati Yang Keras Dengan Berzikir

Assalamualaikum semua.

Bila bercakap tentang hati, ramai yang melihat dari sudut cinta sesama manusia " LOVE". sebab memang kita semua terdedah sebegitu rupa sejak dari kecil lagi. Jarang kita berbicara tentang Cinta kita kepada Yang Maha Esa.

Saya rasa itu sebabnya hati kita menjadi keras. Kadang-kadang saya merasakan Hati saya begitu keras. Bagaimana dengan anda. bila di fikir balik, memang saya susah nak keluarkan air mata bila membaca dan melihat akan keindahan alah ciptaan Allah ini. di saat itulah saya rasa dan persoalkan " kenapa hati aku ni begitu keras "

Banyak juga aku membaca tips-tips untuk melembutkan hati ini. kadang tu terbaca artikal berkaitanya, mungkin Allah tahu apa yang sedang di alami oleh hati yang keras ni.

teringin aku nak menagis di malam hati, tapi hati aku lebih suka berhayal dengan kebendaan di dunia. kadang aku berfikir, beruntung orang yang beriman, mereka telah di anugerahkan oleh Allah dengan Nikmat yang tidak ternilai. Terbisik juga gerak hati untuk menjadi seorang yang sentiasa ingat kepada Allah.

Dalam Banyak-bayak tips yang di berikan yang aku tahu dalam proses pencarian aku adalah " Zikir"
di situlah terletakkan penawar hati yang keras. Makanan untuk hati yang degil. 

Jawapan di setiap pemasaalahan adalah zikir, Cara utk bersyukur juga dengan berzikir. Ada Ulama menyuruh berzikir dengan keadaan apa sekalipun, walau di mana berada. Zikir lebih kuat dari kerasnya batu di gunung. mampu mengancurkan batu. tak mustahil zikir dapat melembutkan hati yang keras ni.

Walau fikiran sedang melayang, Teruskan berzikir dengan bibir, semoga gerakan bibir dengan berzikir itu mampu memanggil jiwa dan hati yang sedang sesat di dunia kesesatan. itu antara apa yang aku faham dalam pencarian aku.

Comments

Sii Nurul said…
betul tu.. zikir dapat melembutkan hati yg keras...
semoga Allah redha dgn amalan kita..

Popular Posts

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini :  Canon website download link Saya akan tunjukkan cara download satu persatu. Sila perh

Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation

Download dam Install Printer Driver Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation          Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini : Canon website download link Saya aka

Allah Selamat Sultan Mahkota

1.      Sejak kebelakanggan ini, nampak seperti agak kucar kacir sikit pemahaman tentang institusi di raja di negara dan negeri kita ni. walaupun negara kita mengamalkan system raja berpelembagaan.. tak tahu sebab apa, dan kenapa. Mungkin ni ada hubung kaitnya dengan lompat terajang dunia politik. 2.      Aku sebagai di antara berjuta rakyat Malaysia dan Negeri kedah, sedikit sebanyak keliru dengan beberapa perbahasan dan persoalan yang di timbulkan oleh sesetengah individu. Maklumlah sudah sekian lama aku di didik menghormati Payung Negara ini.  3.      Berikut aku kongsikan maksud lirik lagu Negeri Kedah Darul Aman yang boleh di katakan aku nyanyikan pada setiap pagi sewaktu zaman sekolah dulu. dan aku hanya dan cuba huraikan apa yg aku faham. yang aku rasa di lubuk hati aku tentang lirik lagu negeri aku.. Lirikya hanya 4 Baris. " Allah selamat Sultan Mahkota, Berpanjanggan usia di atas tahta, Memelihara ugama Nabi Kita, Negeri kedah serata-rata, " 4.

Doa

Tuhan ku... Dalam termanggu. Kusebut nama-MU biar susah sungguh, Mengigatkau penuh seluruh, Tuhan ku.. Cahaya-Mu panas suci bagai kerdip lilin, Dikelam sunyi, Tuhan ku.. Aku hilang bentuk, Kembara di negeri asing, Tuhan ku Pintumu ku ketuk , Aku tak bisa berpaling, Tuhan Ku.. Dalam termanggu.. Kusebut namaMu biar susah sungguh, Mengigatkau penuh seluruh, Tuhan ku cahayaMu, Panas suci bagai kerdip lilin, Dikelam sunyi, Tuhan ku.. Aku hilang bentuk, Kembara di negeri asing, Tuhan Ku , PintuMu ku ketuk , Aku tak bisa berpaling..

Cara Untuk Melariskan Kedai Makan Dengan Betul

Melariskan Kedai Makan Saya nak cerita sikit baru-baru ni apa yang terjadi membuatkan saya tergerak hati nak post artikal dengan tajuk ni. Ada satu kedai makan yang bolah saya kata sudah lama, Sebab dari zaman kanak-kanak saya sehingga lah sekarang, Kedai tu kekal di situ. Tapi saya rasa baru dua kali saya makan di situ.