Di Malaysia umum mengetahui, kita adalah berpegang kepada Ahlu Sunnah Wal Jamaah bermazhab syafie dalam Fiqh dan dalam akhidah bermazhab asyairoh, sudah sekian dan berkurun lamanya kita megamalkan apa yang sudah di gariskan oleh ulamak-ulamak di dalam mazhab syafie asyairoh. Amalan-amalan yg sudah kian subur dalam kehidupan umat islam di nusantara ini langsung tiada pertelagahan dan di terima baik oleh seluruh dunia islam di nusantara ini.
Di dalam Ahlu sunnah waljamaah sudah sedia maklum , ada 3 lagi mazhab yang besar selain dari mazhab kita mazhab syafie, tiga mazhab itu ialan mazhab Hambali, Mazhab Maliki dan Mazhab Hanafi. Keempat-empat mahab ini tidak pernah bertelagah antara satu sama lain walaupun berbeza pendapat dalam sesetengan masalah khilafyyah(cabang) dalam memahami Hadist yang di tinggalkan oleh Rasulullah. Namun ulamak-ulamak dalam keempat-empat mazhab ini masih menghormati antara satu sama lain. Contoh ini di buktikan sendiri oleh Imam Besar kita Iaitu Imam Syafie ketika Imam Syafie menziarahi anak muridnya Imam Ahmad Bin Hambal, ketika Imam Syafie mengimamkan solat subuh, beliau meningalkan bacaan doa qunut di sebabkan menghormati mazhab hambali yang tidak mengamalkan doa qunut pada setiap solat subuh. Tetapi di dalam mazhab syafie , Qunut subuh adalah pekara sunat dan sudah menjadi kebiasaan. Dapat pahala kalau lakukan dan tak berdosa kalau ditinggalkan.
Namun , sejak akhir-akhir ini dan mungkin juga sudah lama , timbul satu kumpulan yang entah dari mana datangnya cuba menimbulkan persoalan tentang amalan-amalan yang di lakukan oleh umat islam di rantau ini. Dengan mengunakan nama minda pembaharuan , minta tahjid, atau pergerakan kembali kepada Al-quran dan As-sunnah. Kumpulan kecil ini Cuma mainkan isu-isu yang boleh memecah belakan perpaduan umat islam di rantau amnya atau di Malaysia Khasnya. Adakah mereka benar mengikut sunnah? Adakah orang lain selain mereka tidak mengikut sunnah? Atau mereka hanya mencuba nasib mencari pengaruh di bumi Malaysia. Dengan megajar fahaman yang tidak selari dengan apa yang sudah sedia ada dengan nama gerakan pembaharuan, ianya pasti akan timbul rasa kurang senang dan tuduh menuduh pihak mana yang mengikut sunnah dan pihak mana yang punah.
Kumpulan ini seringkali memainkan isu khilafyyah(masalah furu’) sebagai satu amalan yang Bidaah , sesat, syirik dan bermacam-macam tuduhan liar lagi. Kumpulan ini juga membawa fahaman yang tidak membolehkan berpegang atau bertaklid pada satu mazhab sahaja dengan Alasan ulama tidak maksum. Dan sudah pasti sasaran penyebaran fahaman mereka adalah orang awam yang masih belum tahu dengan mendalam hal-hal agama seperti kita.
Dengan menghukum amalan – amalan yang di lakukan oleh umat islam di rantau ini sebagai pekara bidaah yang membawa kepada keneraka , sudah tentulah ini satu tudukan yang berat dan jahat. Seolah-olah mereka sudah meletakan kita, ibu-bapa kita, datuk dan nenek kita yang sudah lama meninggal tempatnya di dalam neraka, Nauzubillah. Apa hak mereka menuduh sedemikian rupa? Sedangkan amalan-amalan yang di lakukan oleh datuk dan nenek kita dan di warisi sehingga sekarang masih mempunyai dalil dan Nas dan sudah di bincang dan di sepakati oleh ulamak-ulamak besar di dalam mazhab di zaman terdahulu. Tuduhan-tuduhan ini adalah seperti melakukan Kenduri Tahlil Arwah sebagai bidaah. Membaca yasin malam jumaat sebagai Bidaah, berzikir dan berdoa beramai-ramai sebagai bidaah dan seribu satu macam lagi masalah yang mereka cuba mengserabutkan pemikiran orang awam yang kurang pengetahuan seperti kita.
Di tegaskan sekali lagi di laman blog saya ini untuk saudara dan saudari yang berkunjung berfikir sejenak. Kita di Malaysia adalah berpegang kepada Mazhab Syafie di dalam Fiqh dan akhidah bermazhab asyairoh. Selain dari itu adalah tertolak kecuali dalam kelompuk mazhab-mazhab yang 4. Berhati-hati dengan kumpulan ini yang berbeza sama sekali dengan apa yang sudah kita belajar dan terdidik dari zaman sebelum kita mengenal dunia lagi.
Baca Juga ;
Comments