1. Wahabi yang mengunakan nama salafi sebagai topeng selalu mengunakan Nama-Nama Imam Besar untuk menyerang amalan umat islam sebagai sesat. Contohnya mereka mengunakan Nama Imam Syafie untuk menghukum amalan kenduri Tahlil sebagai Bidaah sesat. Mengunakan Nama Imam Nawawi untuk menerangkan Maksud Bidaah dan pembahagiannya yang langsung meyimpang dari maksud Asal.. kenapa peragai dan sikap wahaby begitu hodoh ? selalunya Ustarz-uztarz wahaby tidak segan silu mengrekrut pengikut-pengikutnya yang terdiri dari orang yang jahil Murakkab ( bodoh berlapas-lapis) untuk menyebarkan huraian yang berasaskan ilmu putaq alam oleh ustarz temberang wahaby ini.
2. Tanpa langsung rasa diri berdosa Ayat Al-Quran dan Hadist di cuit-cuit mengukut nafsu, Ayat untuk orang kafir di tujukan kepada orang Islam, dengan kalam ulama’ di petik dan di goreng sesedap rasa, mengikut cita rasa mereka untuk menegakkan apa yang mereka perjuangkan seperti perjuaggan menegakkan Aqidah Mujasimmah yang sesat dan membenarkan tuduhan jahat mereka terhadap pekara yang tidak bidaah yang mereka katakana bidaah.
3. Umum mengetahui kecuali pengikut wahaby totok.. Bidaah di huraikan oleh ulama’ di dalam Mazhab Ahli sunnah waljamaah sebagai terbahagi kepada dua iaitu Bidaah Hasanah dan Bidaah Dolalah(tercela). Mengunakan kalam Ulama yang sudah di oleh Ustarz wahaby sebagai hujah untuk menghukum amalan umat islam sebagai bidaah sesat memang satu langkah yang bijak untuk mengelirukan Masyarakat, tetapi harus di ingatkan tak semua masyarakat di Malaysia ini bodoh. Pemahaman tentang bidaah kalau dah salah dari mula ia akan bermasalah pada bahagian seterusnya. Bidaah Pada ulama’ Ahlu sunnah waljamaah bukanlah satu bentuk hukum.. kalau dari segi apa yang fahaman salafy wahaby faham dengan definisi Bidaah , ya ia membawa maksud sesat pada mereka.. tetapi kepada ulama’ dan umat islam keseluruhannya, bidaah masih lagi terpecah kepada 5 pembahagian Hukum iaitu Wajib, Sunat, Harus, Makruh dan Haram. Masih ada pebahasan selepas itu melalui tapisan sumber hukum seperti Al-Quran, Hadist, Ijma Ulama’ dan Qiyas.
4. Aku keliru dengan pemahaman yang tidak konsisten Wahaby tentang pembahagian bidaah ini. Mungkin mereka sendiri tidak ada modul atau kitab-kitab dan tesis dari Doktor PHD mereka dalam bab ini. Ada salafi wahaby yang menolak terus konsep pembahagian bidaah , bagi mereka semua bidaah adalah sesat. Tetapi ada juga salafy wahaby yang menerima konsep bidaah Hasanah tetapi huraian mereka mengatakan Bidaah Hasanah hanyalah bersangkut kepada Hal-Hal dunia tidak dalam Bab-Bab yang berkaitan kepada Ibadah. Di sini yang kita fahaman dari fahaman putaq alam ini adalah ada bidaah dunia dan bidaah Ibadah.. di sebabkan mereka menolak huraian ulama’ dalam pembahagian bidaah maka mereka mencipta pembahagian bidaah yang baru iaitu bidaah Dunia dan Bidaah Ibadah....
5. Aku nak Tanya salafy wahaby , adakah amalan kita dengan urusan dunia ini terlepas dari di hisap di akhirat kelak ? adakan dalam kehidupan kamu di dunia bebas melakukan bidaah yang bertentangan dengan syarak..?
Baca Juga ;
" Maksud Fahaman Wahabi Secara Ringkas Dan Kesannya Kepada Masyarakat "
2. Tanpa langsung rasa diri berdosa Ayat Al-Quran dan Hadist di cuit-cuit mengukut nafsu, Ayat untuk orang kafir di tujukan kepada orang Islam, dengan kalam ulama’ di petik dan di goreng sesedap rasa, mengikut cita rasa mereka untuk menegakkan apa yang mereka perjuangkan seperti perjuaggan menegakkan Aqidah Mujasimmah yang sesat dan membenarkan tuduhan jahat mereka terhadap pekara yang tidak bidaah yang mereka katakana bidaah.
3. Umum mengetahui kecuali pengikut wahaby totok.. Bidaah di huraikan oleh ulama’ di dalam Mazhab Ahli sunnah waljamaah sebagai terbahagi kepada dua iaitu Bidaah Hasanah dan Bidaah Dolalah(tercela). Mengunakan kalam Ulama yang sudah di oleh Ustarz wahaby sebagai hujah untuk menghukum amalan umat islam sebagai bidaah sesat memang satu langkah yang bijak untuk mengelirukan Masyarakat, tetapi harus di ingatkan tak semua masyarakat di Malaysia ini bodoh. Pemahaman tentang bidaah kalau dah salah dari mula ia akan bermasalah pada bahagian seterusnya. Bidaah Pada ulama’ Ahlu sunnah waljamaah bukanlah satu bentuk hukum.. kalau dari segi apa yang fahaman salafy wahaby faham dengan definisi Bidaah , ya ia membawa maksud sesat pada mereka.. tetapi kepada ulama’ dan umat islam keseluruhannya, bidaah masih lagi terpecah kepada 5 pembahagian Hukum iaitu Wajib, Sunat, Harus, Makruh dan Haram. Masih ada pebahasan selepas itu melalui tapisan sumber hukum seperti Al-Quran, Hadist, Ijma Ulama’ dan Qiyas.
4. Aku keliru dengan pemahaman yang tidak konsisten Wahaby tentang pembahagian bidaah ini. Mungkin mereka sendiri tidak ada modul atau kitab-kitab dan tesis dari Doktor PHD mereka dalam bab ini. Ada salafi wahaby yang menolak terus konsep pembahagian bidaah , bagi mereka semua bidaah adalah sesat. Tetapi ada juga salafy wahaby yang menerima konsep bidaah Hasanah tetapi huraian mereka mengatakan Bidaah Hasanah hanyalah bersangkut kepada Hal-Hal dunia tidak dalam Bab-Bab yang berkaitan kepada Ibadah. Di sini yang kita fahaman dari fahaman putaq alam ini adalah ada bidaah dunia dan bidaah Ibadah.. di sebabkan mereka menolak huraian ulama’ dalam pembahagian bidaah maka mereka mencipta pembahagian bidaah yang baru iaitu bidaah Dunia dan Bidaah Ibadah....
5. Aku nak Tanya salafy wahaby , adakah amalan kita dengan urusan dunia ini terlepas dari di hisap di akhirat kelak ? adakan dalam kehidupan kamu di dunia bebas melakukan bidaah yang bertentangan dengan syarak..?
Baca Juga ;
Comments