1. Sebagai peniaga yang baru memasarkan produk dalam laman shopee, Shopee Ads salah satu pekara yang perlu kita belajar dan mendalami sejauh mana Shopee Ads ini dapat membantu melonjakkan jualan di Shopee.
2. Shopee Ads adalah iklan berbayar yang tujuannya adalah untuk menolak iklan produk kita berada di halaman yang paling utama.
3. Maksudnya, kita perlu mengeluarkan duit kepada shopee untuk mengunakan shopee ads ini. Di sebabkan ia bukanlah free, maka kita perlu mengunakan ia sebaik mungkin supaya duit yang kita laburkan itu tidak melebur begitu saja.
4. Pulangan hasil yang dah kita laburkan itu mesti setimpal dengan jumlah yang telah kita keluarkan.
5. Kita perlu faham, di dalam shopee ada beribu seller seperti kita yang juga berlumba-lumba bersaing sesama sendiri untuk menjual.
6. Seringkali, peniaga yang baru akan tewas dalam persaingan ini dengan seller yang sudah otai disebabkan pengalaman yang mereka miliki.
7. Tapi, tu bukan alasan untuk peniaga yang baru ceburi berniaga di shopee untuk mengangkat bendera putih. Bukan namanya bisneslah kalau tak ada pesaing, betul tak. Mereka yang otai tu pun bermula dari kosong.
8. Tapi kalau usaha utk mencari ilmu tetang selok-belok berniaga di shopee ini tak kita ambil, sampai bila-bila pun kita di tahap ziro.
9. Sebelum ini saya ada kongsikan sedikit pengetahuan tentang "Tips Berniaga Di Shopee Untuk Newbie" . Kalau anda belum baca, boleh baca sekarang. Kali ini saya nak kongsikan pula;
2 kesalahan besar dalam penggunaan Shopee Ads.
10. Dua kesalahan ini kalau anda lakukan ia akan membuatkan duit yang anda laburkan untuk shopee ads ini akan melebur begitu saja. Atau anda akan dapati , pendapatan yang anda dapat dari apa yang anda telah laburkan tidak setimpal malah akan membuatkan anda rugi.
11. Dua kesalahan itu adalah;
(11.1) Terlalu terikut-ikut dengan nilai Bid keyword.
Ini belaku dlm Keyword ads dimana kita akan melawan harga bid keyword. Siapa yang letak harga yg tinggi, maka iklan dialah yang akan berada di rank teratas.
Iklan yg ada tanda "Ads" Bermaksud iklan itu berbayar |
Di sinilah timbul salah faham oleh peniaga shopee yang baru apabila dia nak berlumba-lumba untuk meletakkan Iklannya berada betul-betul di ranking pertama, lalu dia telah meletakkan harga bid yang terlalu tinggin.
Kita perlu ingat, duit anda akan di potong setiap kali ada orang klik pada Ads anda. Dan tak semestinya orang yang klik itu akan terus membeli. Kalau harga Ads anda terlalu tinggi, maka duit yang anda belanjakan utk ads itu akan cepat habis atau melebur.
Saranan saya, jangan terlalu terikut-ikut dengan harga Bid Keyword yang dah ditetapkan itu, sebagai peniaga baru, cukup untuk kita setkan nilai bid yang paling rendah Untuk setiap Keyword.
Bid keyword terendah untuk shopee Ads adalah 0.06 sen untuk satu keyword. Utk langkah ini, kita boleh setkan seberapa banyak keyword yang berkaitan produk yang kita nak.
Walaupun bid kita letakkan rendah, ads kita masih mampu berada di antara kedudukan terbaik diantara ratusan ads yang bersaing. Peratus untuk orang klik dan beli tetap ada. Kita boleh tingkatkan klik dengan memperbanyakkan Keyword yang bersesuaian.
Tips untuk pengunaan Keyword untuk ads saya akan kongsikan pada lain waktu.
(11.2) Ads tak betul-betul targeted.
Kesalahan ini akan menyebabkan ads kita di klik oleh orang yang tak sepatutnya.
Contoh, kalau ada orang sedang cari baju hujan di shopee. Dia akan terus type Baju Hujan dalam system carian Shopee makan akan naiklah ads baju hujan.
Kalau Ads yang naik tu adalah baju kurung, bermakna ada masalah dengan setting Ads tersebut. Ini yang perlu kita elakkan.
Orang yang nak cari baju hujan tadi takkan beli baju kurung sebab apa yang dia cari adalah baju hujan, bukan baju kurung.
Apabila dia terklik pada ads anda, duit akan di tolak oleh shopee begitu saja. sebab itu keyword kita mesti betul-betul tergeted dan akan di klik oleh orang betul.
Untuk setting dengan betul, anda boleh rujuk pada gambar di atas.
Di bahagian Match Type dlm bulatan merah jambu. Di situ ada dua pilihan yang anda perlu ambil. Pilihan itu adalah Broad Match dan Exact Match seperti dalam bulatan bujur berwarna biru.
Pastikan anda memilih Exact Match bagi setiap Keyword anda ada.
Exact Match membuatkan Keyword yang di cari lebih tepat. Sebagai contoh. Kalau orang tadi mencari Baju Hujan, lalu dia Type Baju Hujan, Ads yang naik hanyalah baju hujan.
Broad Match pula akan menghasilkan Jawapan dari carian yang lebih rawak dan luas. Kalau pencari type "Baju Hujan", Segala jenis baju akan keluar termasuklah baju kurung tadi. Sebab itu Broad Match tak sesuai digunakan oleh sebab-sebab yang saya beri di atas.
12. Untuk menambah lagi ilmu yang lebih bernilai tentang cara-cara berniaga di shopee. Anda boleh klik pada di pautan ini
13. Saya harap, apa yang saya kongsikan tadi dapat memberi sedikit manfaat kepada anda peniaga baru Shopee. Terima Khasih sebab membaca.
Baca Juga ;
Teringin Nak Mula Berniaga online seperti di Shopee dan Lazada, Tapi tak ada produk yang nak jual?
Jangan risau, Klik DiSini untuk tahu rahsia dari mana beribu-ribu produk yang peniaga shopee dan Lazada Borong.
Comments