Skip to main content

Tarikh Keramat 31 ogos 1957 , Ulang Tahun Sambutan Hari Kemerdekaan Tanah Melayu

Hari Sambutan Kemerdekaan Tahan Melayu
Hari Sambutan Kemerdekaan Tahan Melayu 31 Ogos 1957

Tarikh Keramat 31 ogos 1957 , Ulang Tahun Sambutan Hari Kemerdekaan Tanah Melayu


1. Bulan Ogos bukan bulan biasa bagi Rayat Malaysia, ia adalah bulan yang di kenang sebagai bulan Kemerdekatan Tahan Melayu. Merdeka dari penjajahan Bangsa Asing. Sejak dari tarikh ini, Tanah Melayu terus bertapak maju sebagai sebuat Negara yang Bernama Malaysia.

2. Keunikan Negara Kita Malaysia adalah terletak kepada kehidupan Rakyatnya yang Harmoni yang terdiri daripada berbilang kaum dan agama. Keharmonian ini juga di kagumi oleh sesiapa saja rakyat asing yg pernah mendekati rasa hidup di Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia , kita seharusnya bangga dengan kemakmuran dan keharmonian hidup yang kita kecapi selama ini.

3. Sebagai sebuah negara yang merdeka, Kita semua sebagai rakyat Malaysia tidak terlepas dengan ujian-ujian yang kadang kala dapat menggugat perpaduan antara kaum. Ada pihak di kalangan Rakyat Malaysia sendiri yang masih belum faham tentang bagai mana untuk menjadi Rakyat Malaysia yang bertanggung jawab. Ada tindakan segelintir Rakyat Malaysia yang kelihatan seolah-olah dia hanya menumpang saja di negara ini. di fikirannya masih menyanjung Negara asal Nenek Moyang mereka seperti Negara China dan India.

4. Mentaliti seperti ini perlu di buang Jauh-jauh jika kita ingin terus hidup di dalam Negara Malaysia yang berdaulat. Tak kiralah apa Bangsa kita, kalau kita Rakyat Malaysia, kedaulatan negara perlu di utamakan, rukun negara perlu di jadikan rujukan.

5. Negara kita pernah di uji dengan peristiwa darurat 13 mei apabila terjadinya rusuhan antara Kaum Melayu dan Cina. Ujian ini perlu di jadikan sebagai tauladan kepada Rakyat Malaysia yang mana jika kita abaikan toleransi dan terlalu berpolitik sehingga menjenaskan perpaduan, peristiwa hitam seperti itu tidak mustahil akan berulang lagi.

6. Pada Tahun 90-an. Aku ingat lagi masa tu, Bila datangnya bulan Ogos, satu Malaysia akan sambutnya dengan penuh kecerian dan gembira, terasa lagi bila Bendera Malaysia iaitu Jalur Gemilang di kibarkan di mana sahaja. Susah nak cari kenderaan yang tidak kibarkan bendera Malaysia di atas jalan..

7. Tapi itu semua bagaikan sudah menjadi kisah manis yang lama. Apa yang jadi sekarang sudah berbeza, tidak lagi seperti dulu. Sekarang sukar untuk mencari kenderaan di jalan yang mengkibarkan Jalur Gemilang. Tak tahu di mana silapnya.

8. Dulu kalau ada di antara kita ingat lagi, Begitu banyak lagu-lagu yang berunsur Petriotik yang berkumandang bila tibanya bulan kemerdekaan, sama seperti lagu-lagu raya yg meriah di bulan perayaan.

9. Lagu seperti Jalur Gemilang, Wawasan 2020, Sejahtera Malaysia dan banyak lagi kalau nak di senaraikan di nyanyikan dengan begitu semangat oleh murid-murid di sekolah, dan pasti akan menaikan semangat cintakan negara apabila mendengarnya.

10. Namun, pada masa ini, suasana sebegitu bagaikan sudah pupus di telan zaman. Masing-masing lebih suka mengikut haluan masing-masing, sudah tak ada lagi pekara-pekara seperti mengibar jalur gemilang dan lagu-lagu petriotik yang berkumandang.

11. Untuk memupuk kembali suasana seperti tahun-tahun tersebut, kita perlu bersama mencari jalan untuk memupuk kembali semangat petriotik ke dalam diri anak-anak bangsa Malaysia  kita. Jika ini tidak di lakukan, saya takut negara kita akan hilang status sebagai negara yang hormoni dan bertoleransi.

12. Tanamkan semangat cintakan negara kedalam setiap diri anak bangsa kita, supaya keharmonian rakyat yang hidup di dalam Negara Malaysia terus terpelihara.


Comments

Popular Posts

Resepi Rendang Ayam Kedah

Masakan Rendang Ayam Kedah Resepi Rendang Ayam Kedah 1.  Rendang Pasanganya Lemang atau ketupat. Tak kesahlah Ketupat Daun Palas atau Ketupat Daun Buluh . Yang penting Rendang mesti kena ada kalau nak makan Ketupat, Barulah Lengkap. Penting untuk setiap keluarga salah seorangnya mesti pandai Masak Rendang Ayam ataupun rendang Daging supaya tak kempunan Nanti. 2. Rendang ni ada juga pedebatan dalam kalangan Netizen yang mempersoalkan asal usul rendang dari Negeri Mana. Bukan di situ saja, malah antara Malaysia dan Indonesia pun menjadi isu claim mengclaim asal usul rendang. Bagi aku taklah menjadi isu dari mana Sejarah asal usul Rendang, yang penting pandai masak Rendang dan sedap di makan. 3. Kali ini aku nak Kongsi sedikit ilmu tentang cara nak masak Rendang Ayam yang sedap. Oleh kerana aku orang Kedah, aku namakan resepi rendang ini sebagai Rendang ayam Kedah hihi. 4. Masak Rendang ayam ni lebih mudah daripada Masak rendang Daging. Kalau Rendang Daging, kita perlu cari daging yang b

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia 1. Menara Berkembar Petronas KLCC adalah mercu tanda kebanggaan Rakyat Malaysia. Siap dibina pada tahun 1998 dan terus di nobatkan sebagai banggunan tertinggi di dunia sehingga Tahun 2004. 2. Namanya sebaris dengan mercu tanda yang populer di dunia seperti Affel Tower di Perancis dan Statue of Liberty di New York City. Namanya sudah tak asing lagi bagi penduduk dunia. 3. Dibina di atas tapak bekas padang lumba kuda menjadikannya satu tranformasi yang bijak kepada imej Kuala Lumpur. 4. Bangunan berkembar yang dibina oleh dua Syarikat yang berbeza , Satu dari Japan dan satu lagi dari Korea. Arkiteknya dari negara Argentina dan buah idea dari Dr Mahatdir Mohamad dari Malaysia sebagai perdana Menteri, Kewangan dari Syarikat Petronas adalah gabungan yang mantap yang telah menghasilkan banggunan secantik KLCC yang kita dapat lihat sekarang. 5. Setiap mata yang melihat pasti akan kagum dan bangga sebab ia berada di depan m

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan Kali ini saya ingin Kongsikan satu Rahsia yg sudah jadi bukan rahsia lagi.. Iaitu cara bagaimana nak borong Barangan dari China untuk Business. Kalau dulu, ya mungkin tak ramai org tahu bagaimana, tapi sekarang sudah Ramai yang pandai dan pakar. Bagai mana dengan anda sudah tahu caranya atau sudah pakar ? kalau belum teruskan membaca perkongsian saya. Sekarang ni zaman sudah berbeza, anda dah tak perlu terbang pergi ke Negara China sana untuk cari dan borong barang untuk perniagaan anda.. sekadar duduk di depan Komputer dan online je, anda dah boleh beli dan borong barang dari sana.. Kenapa China? bukan negara lain..      Kenapa Negara china ?  sebab sekarang sudah tak boleh di nafikan lagi bahawa negara China itu adalah Kuasa ekonomi dunia, dan Baranggan keluaran kilang-kilang di sana adalah yg terbesar di dunia buat masa sekarang. USA yg antara kuasa ekonomi dunia pun sudang pening dengan peningkatan Kuasa ekonomi dunia.

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah Ana nak cerita sikit tentang kedai kawan Ani ni, Kedai Printing dan Fotostat Paksu. Untuk pengetahuan semua yang kerjanya berkaitan Printing atau Photostat , Kedai Paksu ini saya amat-amat sarankan untuk anda berurusan. Sebabnya , kedai ini amat selesa untuk anda buat kerja. Ruang dalaman yang selesa, udara yang nyaman dan bersih, Tersusun dengan rapi pasti membuatkan anda selesa disana. Kedai Paksu ni juga Mesra pelanggan dan mudah mesra pasti anda takkan rasa terasing bila berurusan dengan Mereka. Sejujurnya , dari segi layanan dan persekitaran, saya bagi Lima Bintang untuk Kedai Paksu ni.  Kalau anda perlukan Plotter atau Printing Bersaiz A1, Kedai Paksu ada sediakan Mesin Plotter untuk kerja-kerja anda. Jadi kalau anda nak Print Plan rumah atau sepertinya, boleh datang Print di Kedai Paksu. Plotter Printer Disini juga tersedia tempat khas untuk anda buat kerja-kerja yang belum siap dengan santai. Suasananya pun berhawa dinggin da

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini :  Canon website download link Saya akan tunjukkan cara download satu persatu. Sila perh