Cara Menarik Pelanggan ke Perniagaan Online Anda, Tingkatkan Kepercayaan Pelanggan
2. Seorang pembeli yang melanggan produk anda buat kali pertama, sebenarnya anda belum boleh memanggilnya sebagai Pelangan Anda. Dia akan jadi pelangan anda apabila dia datang sekali lagi untuk membeli buat kedua kalinya dan seterusnya menjadi pelanggan tetap. Pelanggan Tetap merupakan Nyawa kepada sesuatu peniagaan online mahupun offline. Jika pelangan tetap anda semakin berkuranggan atau lari, bersedialah untuk menghadapi Masalah dalam bisnes anda. Penting untuk menjaga Pelangan tetap setelah anda memilikinya.
3. Kos untuk mengekalkan pelangan yang sedia ada adalah lebih murah daripada kos Marketing yang anda perlu habiskan untuk mencari Pelangan Baru. Jangan ambil mudah pekara ini jika anda betul-betul serius dalam dunia perniagaan. Penting untuk anda memberi service yang terbaik kepada Pelangan Tetap anda supaya dia tidak lari pergi ke persaing anda.
4. Bagaimana Untuk Mencari Pelangan dan seterusnya menukarkannya menjadi Pelangan Tetap. Berikut adalah beberapa langkah yang perlu anda lakukan untuk mengumpul Pelangan Tetap. Ia perlu di lakukan secara teratur dan tak boleh Skip salah satu langkah yang nak saya ceritakan ini.
Ada 4 Langkah yang perlu di lakukan untuk mencari dan mengumpul Pelanggan Tetap yang setia kepada bisnes Kita. 4 Pekara itu adalah;
(4.1) Nampak
(4.2) Kenal
(4.3) Suka
(4.4) Percaya
(4.1). Bagi Bakal Pelangan Anda Nampak Produk Dan Bisness anda.
Langkah pertama anda perlu lakukan adalah berusaha untuk menampakkan Produk dan perniagaan anda kepada Masyarakat luar. Kalau orang tak nampak kewujudan anda dalam industri yang anda ceburi, macam mana orang nak kenal Anda, betul tak?
Penting disini untuk ditegaskan, anda perlu membina Jenama( Brand) anda sendiri terlebih dahulu supaya orang nampak dan kenal Perniagaan anda melalui Jenama (Brand) anda.
Cara untuk memperkenalkan perniagaan atau membuatkan orang nampak kewujudan bisnes anda adalah seperti membuat Papan Iklan di Premis dan memasang Banner di tempat yang orang ramai Lalu lalang.
Kalau di dalam dunia permasaran online pula, anda boleh menggunakan Media Sosial sebagai medium untuk memperkenalkan dan membuatkan orang Nampak produk dan bisens anda. Facebook Page adalah satu medium yang paling sesuai untuk anda gunakan untuk tujuan Brandding perniagaan anda dan seterusnya membuatkan orang Nampak anda. Saya pernah kongsikan tentang Pentingnya ada Facebook Fanpage untuk bisness Online anda. Anda boleh baca di link ini. " Penting! Perlu Menggunakan FB Fanpage Untuk Melonjakkan Jualan Bisnes "
(4.2). Kenalkan Bisnes Anda kepada Bakal pelangan Anda.
Setelah anda melakukan langkah pertama tadi, sekarang tibalah masa untuk anda Memperkenalkan produk anda dengan lebih mendalam, Tak cukup dengan membiarkan mereka nampak saja. Usaha anda seterusnya adalah memberi info-info berkaitan busines anda seperti, apa yang perhidmatan atau service bisness anda boleh tolong selesaikan Masalah mereka, Apa kelebihan produk anda? di mana anda beroperasi dan bagainama nak menghubunggi anda.
Setelah bakal pelanggan kenal bisnes anda, tiba masa mereka akan mencuba Produk atau perhidmatan service bisnes anda buat pertama Kali.
Di Tahap ini, Mereka akan melanggan bisnes anda buat kali pertama dan seterusnya penilaian akan di buat oleh mereka terhadap Bisnes anda. Andai mereka suka, ia bermakna mereka perpotensi besar untuk menjadi Pelanggan tetap anda. Tetapi andai mereka tidak berpuas hati, Mereka pasti akan melupakan anda dan pergi begitu sahaja. Penting untuk kita memastikan perhidmatan yang kita sediakan di waktu ini adalah yang terbaik.
(4.3). Pastikan Pelangan Suka dengan Service atau Produk Bisnes Anda.
Pada langkah ketiga ini, Kita perlu memastikan kita telah lakukan apa yang termampu untuk membuatkan bakal pelangan tetap kita suka dengan service perkhidmatan dan produk kita. Bila mereka dah suka kepada kita , percayalah mereka akan mudah melanggan produk atau perhidmatan kita.
Benda yang boleh kita buat untuk membuatkan pelanggan kita suka adalah seperti, cepat memberi respon kepada mereka apabila mereka bertanya. Share ilmu yang bermanfaat kepada mereka seperti menyediakan khidmat Nasihat secara percuma dan seumpamanya.
(4.4). Memastikan Pelanggan Percaya Dengan perkhidmatan dan Bisnes Anda.
Setelah 3 langkah awal anda lakukan dengan betul dan teratur, Tibalah masa untuk anda memastikan Pelanggan anda percaya dengan anda. Langkah yang terakhir ini akan menjadi mudah andai anda telah lakukan 3 langkah pertama dengan Baik.
Bila pelanggan sudah percayakan anda, mereka akan mudah membeli atau melangan bisnes anda berulang kali, secara tak langsung mereka akan menjadi pelangan tetap anda. Inilah Maklamat utama yang saya cuba tekankan dari awal penulisan saya tadi iaitu menukar pelanggan pertama kepada menjadi Pelanggan Tetap untuk bisnes perniagaan kita.
5. Empat perkara yang saya terangkan di atas ialah pekara-pekara asas dalam dunia pemasaran Perniagaan Online mahupun Offline. Ia juga pekara yang wajib untuk kita mendalami supaya kita lebih mahir dalam dunia pemasaran peniagaan.
6. Penting untuk kita terutamanya para usahawan di luar sana, mengali lagi ilmu-ilmu berkenaan Pemasaran, sebab Pemasaran(Marketing) Merupakan kunci kejayaan sesebuah Perniagaan. Ramai orang mampu menghasilkan Produk yang berkualiti tetapi tak ramai yang berjaya melakukan permasaran (Marketing) dengan berkesan lebih-lebih lagi peniaga Bumiputra yang baru nak berjinak dengan dunia perniagaan.
7. Sampai di sini perkongsian saya untuk kali ini. Semoga apa yang saya cuba sampaikan ini memberi manfaat kepada Anda di luar sana. Last but not least, Di bawa adalah senarai perkongsian pernulisan saya sebelum ini.
Comments