Skip to main content

Cara Menarik Pelanggan ke Perniagaan Online Anda, Tingkatkan Kepercayaan Pelanggan

Cara Menarik Pelanggan ke Perniagaan Online Anda, Tingkatkan Kepercayaan Pelanggan
Cara Menarik Pelanggan ke Perniagaan Online Anda, Tingkatkan Kepercayaan Pelanggan

1. Pembeli akan mudah membeli sesuatu Produk itu apabila dia Percaya kepada sesuatu produk itu dan juga dia percaya dan yakin kepada penjual produk itu. Penting kepada setiap peniaga untuk membina kepercayaan bakal pelangan anda terlebih dahulu lebih-lebih lagi dalam Bisnes Online yang segalanya di lakukan di dalam Talian Internet.

2. Seorang pembeli yang melanggan produk anda buat kali pertama, sebenarnya anda belum boleh memanggilnya sebagai Pelangan Anda. Dia akan jadi pelangan anda apabila dia datang sekali lagi untuk membeli buat kedua kalinya dan seterusnya menjadi pelanggan tetap. Pelanggan Tetap merupakan Nyawa kepada sesuatu peniagaan online mahupun offline. Jika pelangan tetap anda semakin berkuranggan atau lari, bersedialah untuk menghadapi Masalah dalam bisnes anda. Penting untuk menjaga Pelangan tetap setelah anda memilikinya.

3. Kos untuk mengekalkan pelangan yang sedia ada adalah lebih murah daripada kos Marketing yang anda perlu habiskan untuk mencari Pelangan Baru. Jangan ambil mudah pekara ini jika anda betul-betul serius dalam dunia perniagaan. Penting untuk anda memberi service yang terbaik kepada Pelangan Tetap anda supaya dia tidak lari pergi ke persaing anda.

4. Bagaimana Untuk Mencari Pelangan dan seterusnya menukarkannya menjadi Pelangan Tetap. Berikut adalah beberapa langkah yang perlu anda lakukan untuk mengumpul Pelangan Tetap. Ia perlu di lakukan secara teratur dan tak boleh Skip salah satu langkah yang nak saya ceritakan ini.

Ada 4 Langkah yang perlu di lakukan untuk mencari dan mengumpul Pelanggan Tetap yang setia kepada bisnes Kita. 4 Pekara itu adalah;
(4.1) Nampak
(4.2) Kenal
(4.3) Suka
(4.4) Percaya

(4.1). Bagi Bakal Pelangan Anda Nampak Produk Dan Bisness anda.
Langkah pertama anda perlu lakukan adalah berusaha untuk menampakkan Produk dan perniagaan anda kepada Masyarakat luar. Kalau orang tak nampak kewujudan anda dalam industri yang anda ceburi, macam mana orang nak kenal Anda, betul tak?

Penting disini untuk ditegaskan, anda perlu membina Jenama( Brand) anda sendiri terlebih dahulu supaya orang nampak dan kenal Perniagaan anda melalui Jenama (Brand) anda. 

Cara untuk memperkenalkan perniagaan atau membuatkan orang nampak kewujudan bisnes anda adalah seperti membuat Papan Iklan di Premis dan memasang Banner di tempat yang orang ramai Lalu lalang.

Kalau di dalam dunia permasaran online pula, anda boleh menggunakan Media Sosial sebagai medium untuk memperkenalkan dan membuatkan orang Nampak produk dan bisens anda. Facebook Page adalah satu medium yang paling sesuai untuk anda gunakan untuk tujuan Brandding perniagaan anda dan seterusnya membuatkan orang Nampak anda. Saya pernah kongsikan tentang Pentingnya ada Facebook Fanpage untuk bisness Online anda. Anda boleh baca di link ini. " Penting! Perlu Menggunakan FB Fanpage Untuk Melonjakkan Jualan Bisnes "  

(4.2). Kenalkan Bisnes Anda kepada Bakal pelangan Anda.
Setelah anda melakukan langkah pertama tadi, sekarang tibalah masa untuk anda Memperkenalkan produk anda dengan lebih mendalam, Tak cukup dengan membiarkan mereka nampak saja. Usaha anda seterusnya adalah memberi info-info berkaitan busines anda seperti, apa yang perhidmatan atau service bisness anda boleh tolong selesaikan Masalah mereka, Apa kelebihan produk anda? di mana anda beroperasi dan bagainama nak menghubunggi anda. 

Setelah bakal pelanggan kenal bisnes anda, tiba masa mereka akan mencuba Produk atau perhidmatan service bisnes anda buat pertama Kali.

Di Tahap ini, Mereka akan melanggan bisnes anda buat kali pertama dan seterusnya penilaian akan di buat oleh mereka terhadap Bisnes anda. Andai mereka suka, ia bermakna mereka perpotensi besar untuk menjadi Pelanggan tetap anda. Tetapi andai mereka tidak berpuas hati, Mereka pasti akan melupakan anda dan pergi begitu sahaja. Penting untuk kita memastikan perhidmatan yang kita sediakan di waktu ini adalah yang terbaik.

(4.3). Pastikan Pelangan Suka dengan Service atau Produk Bisnes Anda.
Pada langkah ketiga ini, Kita perlu memastikan kita telah lakukan apa yang termampu untuk membuatkan bakal pelangan tetap kita suka dengan service perkhidmatan dan produk kita. Bila mereka dah suka kepada kita , percayalah mereka akan mudah melanggan produk atau perhidmatan kita.

Benda yang boleh kita buat untuk membuatkan pelanggan kita suka adalah seperti, cepat memberi respon kepada mereka apabila mereka bertanya. Share ilmu yang bermanfaat kepada mereka seperti menyediakan khidmat Nasihat secara percuma dan seumpamanya.

(4.4). Memastikan Pelanggan Percaya Dengan perkhidmatan dan Bisnes Anda.
Setelah 3 langkah awal anda lakukan dengan betul dan teratur, Tibalah masa untuk anda memastikan Pelanggan anda percaya dengan anda. Langkah yang terakhir ini akan menjadi mudah andai anda telah lakukan 3 langkah pertama dengan Baik.

Bila pelanggan sudah percayakan anda, mereka akan mudah membeli atau melangan bisnes anda berulang kali, secara tak langsung mereka akan menjadi pelangan tetap anda. Inilah Maklamat utama yang saya cuba tekankan dari awal penulisan saya tadi iaitu menukar pelanggan pertama kepada menjadi Pelanggan Tetap untuk bisnes perniagaan kita.

5. Empat perkara yang saya terangkan di atas ialah pekara-pekara asas dalam dunia pemasaran Perniagaan Online mahupun Offline. Ia juga pekara yang wajib untuk kita mendalami supaya kita lebih mahir dalam dunia pemasaran peniagaan.

6. Penting untuk kita terutamanya para usahawan di luar sana, mengali lagi ilmu-ilmu berkenaan Pemasaran, sebab Pemasaran(Marketing) Merupakan kunci kejayaan sesebuah Perniagaan. Ramai orang mampu menghasilkan Produk yang berkualiti tetapi tak ramai yang berjaya melakukan permasaran (Marketing) dengan berkesan lebih-lebih lagi peniaga Bumiputra yang baru nak berjinak dengan dunia perniagaan.

7. Sampai di sini perkongsian saya untuk kali ini. Semoga apa yang saya cuba sampaikan ini memberi manfaat kepada Anda di luar sana. Last but not least, Di bawa adalah senarai perkongsian pernulisan saya sebelum ini. 

Comments

Popular Posts

Resepi Rendang Ayam Kedah

Masakan Rendang Ayam Kedah Resepi Rendang Ayam Kedah 1.  Rendang Pasanganya Lemang atau ketupat. Tak kesahlah Ketupat Daun Palas atau Ketupat Daun Buluh . Yang penting Rendang mesti kena ada kalau nak makan Ketupat, Barulah Lengkap. Penting untuk setiap keluarga salah seorangnya mesti pandai Masak Rendang Ayam ataupun rendang Daging supaya tak kempunan Nanti. 2. Rendang ni ada juga pedebatan dalam kalangan Netizen yang mempersoalkan asal usul rendang dari Negeri Mana. Bukan di situ saja, malah antara Malaysia dan Indonesia pun menjadi isu claim mengclaim asal usul rendang. Bagi aku taklah menjadi isu dari mana Sejarah asal usul Rendang, yang penting pandai masak Rendang dan sedap di makan. 3. Kali ini aku nak Kongsi sedikit ilmu tentang cara nak masak Rendang Ayam yang sedap. Oleh kerana aku orang Kedah, aku namakan resepi rendang ini sebagai Rendang ayam Kedah hihi. 4. Masak Rendang ayam ni lebih mudah daripada Masak rendang Daging. Kalau Rendang Daging, kita perlu cari daging yang b

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia 1. Menara Berkembar Petronas KLCC adalah mercu tanda kebanggaan Rakyat Malaysia. Siap dibina pada tahun 1998 dan terus di nobatkan sebagai banggunan tertinggi di dunia sehingga Tahun 2004. 2. Namanya sebaris dengan mercu tanda yang populer di dunia seperti Affel Tower di Perancis dan Statue of Liberty di New York City. Namanya sudah tak asing lagi bagi penduduk dunia. 3. Dibina di atas tapak bekas padang lumba kuda menjadikannya satu tranformasi yang bijak kepada imej Kuala Lumpur. 4. Bangunan berkembar yang dibina oleh dua Syarikat yang berbeza , Satu dari Japan dan satu lagi dari Korea. Arkiteknya dari negara Argentina dan buah idea dari Dr Mahatdir Mohamad dari Malaysia sebagai perdana Menteri, Kewangan dari Syarikat Petronas adalah gabungan yang mantap yang telah menghasilkan banggunan secantik KLCC yang kita dapat lihat sekarang. 5. Setiap mata yang melihat pasti akan kagum dan bangga sebab ia berada di depan m

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan Kali ini saya ingin Kongsikan satu Rahsia yg sudah jadi bukan rahsia lagi.. Iaitu cara bagaimana nak borong Barangan dari China untuk Business. Kalau dulu, ya mungkin tak ramai org tahu bagaimana, tapi sekarang sudah Ramai yang pandai dan pakar. Bagai mana dengan anda sudah tahu caranya atau sudah pakar ? kalau belum teruskan membaca perkongsian saya. Sekarang ni zaman sudah berbeza, anda dah tak perlu terbang pergi ke Negara China sana untuk cari dan borong barang untuk perniagaan anda.. sekadar duduk di depan Komputer dan online je, anda dah boleh beli dan borong barang dari sana.. Kenapa China? bukan negara lain..      Kenapa Negara china ?  sebab sekarang sudah tak boleh di nafikan lagi bahawa negara China itu adalah Kuasa ekonomi dunia, dan Baranggan keluaran kilang-kilang di sana adalah yg terbesar di dunia buat masa sekarang. USA yg antara kuasa ekonomi dunia pun sudang pening dengan peningkatan Kuasa ekonomi dunia.

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah Ana nak cerita sikit tentang kedai kawan Ani ni, Kedai Printing dan Fotostat Paksu. Untuk pengetahuan semua yang kerjanya berkaitan Printing atau Photostat , Kedai Paksu ini saya amat-amat sarankan untuk anda berurusan. Sebabnya , kedai ini amat selesa untuk anda buat kerja. Ruang dalaman yang selesa, udara yang nyaman dan bersih, Tersusun dengan rapi pasti membuatkan anda selesa disana. Kedai Paksu ni juga Mesra pelanggan dan mudah mesra pasti anda takkan rasa terasing bila berurusan dengan Mereka. Sejujurnya , dari segi layanan dan persekitaran, saya bagi Lima Bintang untuk Kedai Paksu ni.  Kalau anda perlukan Plotter atau Printing Bersaiz A1, Kedai Paksu ada sediakan Mesin Plotter untuk kerja-kerja anda. Jadi kalau anda nak Print Plan rumah atau sepertinya, boleh datang Print di Kedai Paksu. Plotter Printer Disini juga tersedia tempat khas untuk anda buat kerja-kerja yang belum siap dengan santai. Suasananya pun berhawa dinggin da

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini :  Canon website download link Saya akan tunjukkan cara download satu persatu. Sila perh