Skip to main content

Penipuan Online , Love Scam dan Macau Scam

Penipuan Online , Love Scam dan Macau Scam

1. Sebenarnya sudah banyak yang telah saya menulis tentang Penipuan Online ini. Ada yang berdasarkan pengalaman saya sendiri dan beratus kisah yang di kongsikan oleh pembaca-pembaca artikal tersebut.

2. Bukan baru artikal yang saya tulis tu, iaitu pada tahun 2011 lagi. Namun saban hari, kita masih dengar di dada-dada akbar Rakyat Malaysia masih di tipu ribuan malah jutaan ringgit. 

Anda boleh baca artikal tersebut di sini " Membongkar Sindiket Penipuan "


3. Ini menunjukkan Sendikit penipuan online ini masih lagi aktive dan berleluasa.Bukan tak ada tangkapan telah di buat oleh pihak berkuasa, cumanya saya rasa, sindiket2 penipuan ini di lakukan dalam jumlah yang besar dan menyukarkan pihak berkuasa membanterasnya dengan mudah.

4. Bagi saya, wajib kepada saya untuk menyebar luaskan tentang pekara ini supaya Masyarkat di Malaysia tidak terus tertipu dengan Sendikit-sindiket ini.

5. Sebagai bukti bahawa beratus orang yang pernah di sapa oleh penipu-penipu online ini, anda boleh baca pada artikal ini. " Ratusan Respon Komen Mangsa Penipuan Internet ". Ada yang hampir kena tipu dan ada yang sudah kena tipu. Mungkin kepada yang tak pernah alami boleh berjaga-jaga kalau-kalau dia di sapa oleh penipu online ini seperti yang di alami oleh mangsa-mangsa tersebut.

6. Tak berapa lama dulu, kita di gemparkan dengan penangkapan lebih 600 orang warga negara china yg di tangkap di Cyberjaya Malaysia kerana di syaki menjalankan aktiviti Scammer online. Petanda ini seolah-olah mengambarkan Malaysia telah di jadikan sarang untuk aktiviti kurang sihat mereka

7. Tak cukup dengan itu, Menurut Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) dan juga PDRM, sebanyak RM300 Juta kerigian direcodkan Melibatkan 8,313 kes Jenayah siber. Ia adalah satu jumlah yg besar yg mungkin kita sendiri tak sedar yang kita sendiri berpotesi menjadi mangsa seterusnya.

8. Berikut adalah beberapa Jenis pernipuan Online yang boleh di katakan populer sejak akhir-akhir ini.

Macau Scam 

Macau Scammer


  •       Macau Scammer beroperasi dengan cara Mereka membuat panggilan palsu. Selalunya mereka Menyamar sebagai Pegawai polis, Pegawai Bank, Pegawai Imegrasion atau Penguatkuasa2 yang lain bagi tujuan menakutkan Mangsa.
  •       Kebiasaanya penyamaran mereka melibatkan beberapa agensi penguatkuasaan kerajaan. Sebagai contoh mereka Menyamar sebagai Pegawai polis dan memberitahu Mangsa telah terlibat dengan Kes jenayah seperti Pengubahan Wang Haram atau apa2 kes jenayah yang lain. Kepada Mereka yg berdarah gemuruh pasti berita seperti itu akan menimbulkan suasana yg cemas dan mengaggu emosi. ketika itulah Mangsa di perdaya. 
  •       Dalam keadaan cemas dan takut itu, Mangsa akan mengikut saja arahan yang di berikat oleh penjenayah tersebut tanpa usul periksa, selalunya mereka mengarahkkan Mangsa memindahkan Wang dalam akaun yang tidak di kenali.


Love Scam

Love Scammer

  •       Taktik Love Scam ini selalunya mereka mengunakan Saluran Media sosial seperti Facebook, Messanger, Whasapp, atau pun Email.
  •       Mereka akan cuba menjerat mangsa dengan cuba menjalinkan hubunggan akrab dan seterusnya akan membuatkan mangsa Jatuh cinta. Orang cakap, cinta itu buta, Memang betullah, dengan cinta tu lah mangsa akan buta untuk menilai mana yang betul mana yang tipu. Didalam keadaan mabuk cinta itulah Mangsa akan serahkan apa saja yang di minta oleh kekasih onlinenya yang juga merupakan seorang Penipu 
  •       Selalunya proses Love Scam ini memakan masa yang lama sehingga berbulan-bulan untuk terus meyakinkan Mangsa. dan sehingga di saat akhir penipu ini akan create satu kisah sedih seperti, Dia sekarang sedang sakit teruk dan perlukan Kos Pembedahan. Mangsa yg sudah jatuh cinta tadi tanpa usul periksa akan memberi wang kepada Scammer yg dia cinta itu.
  •       Pasa lain kes, mereka Create khabar gembira yang mana Si Scammer ini ingin berjumpa Mangsa dan ingin memberi hadiah yg cukup bernilai. Mangsa perlu membayar duit untuk tujuan Postage dan akhirnya ia juga berakhir dengan penipuan.


Comments

Popular Posts

Resepi Rendang Ayam Kedah

Masakan Rendang Ayam Kedah Resepi Rendang Ayam Kedah 1.  Rendang Pasanganya Lemang atau ketupat. Tak kesahlah Ketupat Daun Palas atau Ketupat Daun Buluh . Yang penting Rendang mesti kena ada kalau nak makan Ketupat, Barulah Lengkap. Penting untuk setiap keluarga salah seorangnya mesti pandai Masak Rendang Ayam ataupun rendang Daging supaya tak kempunan Nanti. 2. Rendang ni ada juga pedebatan dalam kalangan Netizen yang mempersoalkan asal usul rendang dari Negeri Mana. Bukan di situ saja, malah antara Malaysia dan Indonesia pun menjadi isu claim mengclaim asal usul rendang. Bagi aku taklah menjadi isu dari mana Sejarah asal usul Rendang, yang penting pandai masak Rendang dan sedap di makan. 3. Kali ini aku nak Kongsi sedikit ilmu tentang cara nak masak Rendang Ayam yang sedap. Oleh kerana aku orang Kedah, aku namakan resepi rendang ini sebagai Rendang ayam Kedah hihi. 4. Masak Rendang ayam ni lebih mudah daripada Masak rendang Daging. Kalau Rendang Daging, kita perlu cari daging yang b

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan Kali ini saya ingin Kongsikan satu Rahsia yg sudah jadi bukan rahsia lagi.. Iaitu cara bagaimana nak borong Barangan dari China untuk Business. Kalau dulu, ya mungkin tak ramai org tahu bagaimana, tapi sekarang sudah Ramai yang pandai dan pakar. Bagai mana dengan anda sudah tahu caranya atau sudah pakar ? kalau belum teruskan membaca perkongsian saya. Sekarang ni zaman sudah berbeza, anda dah tak perlu terbang pergi ke Negara China sana untuk cari dan borong barang untuk perniagaan anda.. sekadar duduk di depan Komputer dan online je, anda dah boleh beli dan borong barang dari sana.. Kenapa China? bukan negara lain..      Kenapa Negara china ?  sebab sekarang sudah tak boleh di nafikan lagi bahawa negara China itu adalah Kuasa ekonomi dunia, dan Baranggan keluaran kilang-kilang di sana adalah yg terbesar di dunia buat masa sekarang. USA yg antara kuasa ekonomi dunia pun sudang pening dengan peningkatan Kuasa ekonomi dunia.

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah Ana nak cerita sikit tentang kedai kawan Ani ni, Kedai Printing dan Fotostat Paksu. Untuk pengetahuan semua yang kerjanya berkaitan Printing atau Photostat , Kedai Paksu ini saya amat-amat sarankan untuk anda berurusan. Sebabnya , kedai ini amat selesa untuk anda buat kerja. Ruang dalaman yang selesa, udara yang nyaman dan bersih, Tersusun dengan rapi pasti membuatkan anda selesa disana. Kedai Paksu ni juga Mesra pelanggan dan mudah mesra pasti anda takkan rasa terasing bila berurusan dengan Mereka. Sejujurnya , dari segi layanan dan persekitaran, saya bagi Lima Bintang untuk Kedai Paksu ni.  Kalau anda perlukan Plotter atau Printing Bersaiz A1, Kedai Paksu ada sediakan Mesin Plotter untuk kerja-kerja anda. Jadi kalau anda nak Print Plan rumah atau sepertinya, boleh datang Print di Kedai Paksu. Plotter Printer Disini juga tersedia tempat khas untuk anda buat kerja-kerja yang belum siap dengan santai. Suasananya pun berhawa dinggin da

Kenali Jenis-jenis Handbag Dan Fungsinya Mengikut Kesesuaian Tempat Anda Pergi

Kenali Jenis-jenis Handbag Dan Fungsinya Mengikut Kesesuaian Tempat Anda Pergi Di pasaran sekarang ada pelbagai jenis Handbag dengan banyak Jenama, saiz dan reka bentuk yang menarik. Semua anda boleh pilih mengukut cita rasa anda, ada yang panjang, pendek leper dan bulat. Ia merupakan Benda penting untuk menyerlahkan gaya personaliti diri anda apabila berada di majlis-majlis formal mahupun tak formal, bergantung kepada kesesuaian majlis yang anda hadiri. Handbag juga sudah menjadi satu imej Mewah kepada golongan-golongan yang tertentu. Ada sesetagah orang kaya yang menjadikan handbag sebagai Benda koleksi dan ada harganya yang mencecah Ratusan ribu ringgit. dari Bag Tangan pun orang dah boleh tahu personaliti diri anda. Handbag atau Bag Tangan adalah aksesori yg wajib menjadi peneman kepada setiap wanita.. tak kiralah kemana di nak pergi. Tapi, tahukah anda yang handbag juga dapat menentukan keperibadian diri seseorang? Jom ketahuai Jenis Handbag dan Fungsinya agar anda tak Tersalah Ha

Ketupat Daun Palas Kedah

Ketupat Daun Palas  Ketupat Daun Palas Kedah        Ketupat Daun Palas Kedah atau Utara memang menjadi antara manu wajib pada hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya aidil adha. Cara penyediaannya pula memerlukan kemahiran dan mengalaman dalam mendalam untuk menyediakan ketupat daun palas yang enak. Menambah lagi kemeriahan makan ketupat daun palas semestinya dengan adanya pencicahnya seperti kari ayam/daging, Rendang Ayam atau pun daging. Pasti akan menceriakan pagi hari raya anda. Untuk menyediakan Ketupat Daun Palas Kedah kita memerlukan beberapa bahan asas iaitu :  1. Beras Pulut 2. Santan Kelapa Pekat ( 400 gram santan pekat Untuk 1 kg pulut ) 3. Daun Pandan ( 5 helai ) 4. Daun Palas 5. Gula ( Secukup Rasa )  6. Garam ( Secukup Rasa ) Bahan Untuk masak pulut ketupat *Untuk rasa yang lebih enak, Gunakan Pulut Susu. Cara Penyediaan Pulut untuk di Balut ( Masakan petama ) Saya terangkan dengan anggaran untuk 1 kg Beras Pulut. Sukatan air dan santan , 400Gram santan pekat + 1 gelas ai