Skip to main content

Kenapa orang bertukar jadi Jahat ?


Hari demi hari, detik demi dedik, in another word tiap-tiap hari dan waktu ada saja cerita-cerita jenayah terpapar dlm surat khabar atau media masa. Hari ini 8/2/2012, bermacam-macam berita yang aku baca berkenaan kes jenayah .

 Kenapa la ada orang pilih jalan nak jadi jahat? Apa yang mereka fikir dan kejar dalam hidup yang sementara ini. Kekayaan ker? Kemewahan ker? Harta ? pangkat ?. berani kerat kuku, kalau solan ini di ajukan kepada penjahat-penjahat tu, aku rasa dorang pun tak ada jawapanya.

Jadi orang baik lagi mudah dari jadi orang jahat. Btl tak? Tetapi masih ada orang yang pilih jalan bertentaggan dalam kehidupan. Ini sudah tentulah ada yang tak kena pada orang seperti itu. 


Some thing wrong org putih cakap. Di mana silapnya, siapa yang silap ni? Nak salahkan ibu megandung jugak ker? Atau salah ayah yang tak ajar atau tran betul-betul masa dorang kecik-kecik dulu.

Majoriti yang melakukan jenayah adalah berumur dalam lingkugan muda dan sudah boleh berfikir dengan sendirinya. Mereka terdiri dari orang yang sudah dapat mengenal bahawa api itu panas dan ais itu sejuk, yang tahu pisau dan senjata api itu boleh mencederakan dan membunuh orang. 


Mereka juga tahu betapa hancurnya hati mak bapak yang melahirkan dan membesarkan mereka . pedek kata mereka adalah dari golonggan manusia yang sudah serba tahu. Tetapi apa yang menyebabkan mereka buang rasa tahu itu dan membiarkan jiwa dan hati mereka di rasuk Iblis? Itu yang aku tak tahu tu.

Adakah mereka nak salahkan latarbelakang hidup mereka yang serba kekuranggan? Nak itu tak mampu , nak ini tak dapat. Adakah ini alasan mereka? Tidak kah mereka sedar masih ada manusia yang berpuasa tanpa bersahur dan berbuka? 


Adakah mereka tidak pernah melihat gambar anak-anak di bumi Somalia contohnya yang merangkak bersama tulang rangka dan tengkorak di kepala? Sedangkan mereka ada yang boroi perutnya di sebabkan terlalu kenyangnya makan makanan yang mewah-mewah. Dapat mandi dan tidur berselimut.

Bagi aku, golonggan penjahat adalah golonggan yang tewas kepada bisikan syaitan.. mereka Nampak gagah dan berani tetapi di dalamnya mereka begitu lemah dan pengecut dalam menempuh ranjau kehidupan sementara di dunia ini. 


mereka takutkan kekalahan dalam masa yang sama, mereka sudah pun tersungkur kalah dengan diri dan jiwa sendiri. In another word mereka ini adalah manusia selemah-lemah manusia.

Rasulullah telah meninggalkan kepada kita dua pekara. Kalau kita berpegang kepada kedua-duanya. Insyaallah kita tidak akan sesat selama-lamanya, insyaallah kita akan kuat dan kental dalam menempuh ranjau kehidupan. Dua pekara itu adalah Al-Quran dan As-Sunnah. 


Selangkan kita mendekatkan diri kita kepada Allah, seribu langkah Allah akan dekat dengan kita dan begitu juga sebaliknya. Ingat Allah semasa kita senang, Allah akan ingat kita semasa kita susah. Bersama kita berusaha tanpa jemu dan putus ada untuk menjadi seorang manusia, seorang hamba, seorang mukmin yang baik. Baik kepada Keluarga, masyarakat dan Negara. Insyaallah Peace no war.

Comments

Popular Posts

Resepi Rendang Ayam Kedah

Masakan Rendang Ayam Kedah Resepi Rendang Ayam Kedah 1.  Rendang Pasanganya Lemang atau ketupat. Tak kesahlah Ketupat Daun Palas atau Ketupat Daun Buluh . Yang penting Rendang mesti kena ada kalau nak makan Ketupat, Barulah Lengkap. Penting untuk setiap keluarga salah seorangnya mesti pandai Masak Rendang Ayam ataupun rendang Daging supaya tak kempunan Nanti. 2. Rendang ni ada juga pedebatan dalam kalangan Netizen yang mempersoalkan asal usul rendang dari Negeri Mana. Bukan di situ saja, malah antara Malaysia dan Indonesia pun menjadi isu claim mengclaim asal usul rendang. Bagi aku taklah menjadi isu dari mana Sejarah asal usul Rendang, yang penting pandai masak Rendang dan sedap di makan. 3. Kali ini aku nak Kongsi sedikit ilmu tentang cara nak masak Rendang Ayam yang sedap. Oleh kerana aku orang Kedah, aku namakan resepi rendang ini sebagai Rendang ayam Kedah hihi. 4. Masak Rendang ayam ni lebih mudah daripada Masak rendang Daging. Kalau Rendang Daging, kita perlu cari daging yang b

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia 1. Menara Berkembar Petronas KLCC adalah mercu tanda kebanggaan Rakyat Malaysia. Siap dibina pada tahun 1998 dan terus di nobatkan sebagai banggunan tertinggi di dunia sehingga Tahun 2004. 2. Namanya sebaris dengan mercu tanda yang populer di dunia seperti Affel Tower di Perancis dan Statue of Liberty di New York City. Namanya sudah tak asing lagi bagi penduduk dunia. 3. Dibina di atas tapak bekas padang lumba kuda menjadikannya satu tranformasi yang bijak kepada imej Kuala Lumpur. 4. Bangunan berkembar yang dibina oleh dua Syarikat yang berbeza , Satu dari Japan dan satu lagi dari Korea. Arkiteknya dari negara Argentina dan buah idea dari Dr Mahatdir Mohamad dari Malaysia sebagai perdana Menteri, Kewangan dari Syarikat Petronas adalah gabungan yang mantap yang telah menghasilkan banggunan secantik KLCC yang kita dapat lihat sekarang. 5. Setiap mata yang melihat pasti akan kagum dan bangga sebab ia berada di depan m

Kenali Jenis-jenis Handbag Dan Fungsinya Mengikut Kesesuaian Tempat Anda Pergi

Kenali Jenis-jenis Handbag Dan Fungsinya Mengikut Kesesuaian Tempat Anda Pergi Di pasaran sekarang ada pelbagai jenis Handbag dengan banyak Jenama, saiz dan reka bentuk yang menarik. Semua anda boleh pilih mengukut cita rasa anda, ada yang panjang, pendek leper dan bulat. Ia merupakan Benda penting untuk menyerlahkan gaya personaliti diri anda apabila berada di majlis-majlis formal mahupun tak formal, bergantung kepada kesesuaian majlis yang anda hadiri. Handbag juga sudah menjadi satu imej Mewah kepada golongan-golongan yang tertentu. Ada sesetagah orang kaya yang menjadikan handbag sebagai Benda koleksi dan ada harganya yang mencecah Ratusan ribu ringgit. dari Bag Tangan pun orang dah boleh tahu personaliti diri anda. Handbag atau Bag Tangan adalah aksesori yg wajib menjadi peneman kepada setiap wanita.. tak kiralah kemana di nak pergi. Tapi, tahukah anda yang handbag juga dapat menentukan keperibadian diri seseorang? Jom ketahuai Jenis Handbag dan Fungsinya agar anda tak Tersalah Ha

Karangan Sayangi Malaysiaku

     Sayangi Malaysiaku Karangan Sayangi Malaysiaku       Negara Kita malaysia namanya, di sinilah tempat kita dilahir, besarkan dan mungkin juga tempat kita dikebumikan, tempat tumpah darah. Semua org sayangkan negara ini sehubunggan dengan itu kita perlu mempertahankan negara dan agama kita dengan apa cara sekalipun, dari berbagai bentuk ancaman. Tak kiralah siapa kita, kerjaya kita, saiz fizikal kita. Agama dan negara, wajip kita pertahankan.      sememangnya, bercakap adalah terlalu mudah untuk dilafaskan, untuk memikul tangungjawan ini memerlukan seribu satu pengorbanan, tetapi tidak bermakna ianya susah untuk di pikul " Kami tak besar dan kami tak kuat, bila bekerjasama semua jadi mudah" wanderpet ^_^       Perpaduan adalah teras kepada kekuatan agama, bangsa dan negara. Dalam hal ini, ia melibatkan seluruh rakyat malaysia dan semua lapisan masyarakat untuk saling mengeratkan perpaduan di antara kita. Hanya dengan perpaduan saja yang dapat membantu kita melaksanakan seg

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah Ana nak cerita sikit tentang kedai kawan Ani ni, Kedai Printing dan Fotostat Paksu. Untuk pengetahuan semua yang kerjanya berkaitan Printing atau Photostat , Kedai Paksu ini saya amat-amat sarankan untuk anda berurusan. Sebabnya , kedai ini amat selesa untuk anda buat kerja. Ruang dalaman yang selesa, udara yang nyaman dan bersih, Tersusun dengan rapi pasti membuatkan anda selesa disana. Kedai Paksu ni juga Mesra pelanggan dan mudah mesra pasti anda takkan rasa terasing bila berurusan dengan Mereka. Sejujurnya , dari segi layanan dan persekitaran, saya bagi Lima Bintang untuk Kedai Paksu ni.  Kalau anda perlukan Plotter atau Printing Bersaiz A1, Kedai Paksu ada sediakan Mesin Plotter untuk kerja-kerja anda. Jadi kalau anda nak Print Plan rumah atau sepertinya, boleh datang Print di Kedai Paksu. Plotter Printer Disini juga tersedia tempat khas untuk anda buat kerja-kerja yang belum siap dengan santai. Suasananya pun berhawa dinggin da