28/12/2010

Sesungguhnya


video

Sebenarnya..,
Hati ini cinta kepada - Mu,
Sebenarnya,
Diri ini rindu kepadamu,
Tapi kau tidak megerti,
Mengapa cinta masih tak hadir,
Tapi aku tidak megerti,
Mengapa rindu belum berbunga,

Sesungguhnya,
Walau ku kutip semua permata,
Di dasar lautan,

Sesungguhnya,
Walau ku siram dengan air hujan,
Dari tujuh lagit pun,
Namun cinta takkan hadir,
Namun rindu tak akan berbunga,

Ku cuba menghulurkan,
Sebuah hadia kepada-Mu,
Tapi mungkin isinya,
Tidak sempurna tiada seri,

Ku cuba menyiramnya,
Agar tumbuh dan berbunga,
Tapi mungkin kerana airnya,
tidak sesegar telaga kautsar,
Tuhan Hadiahkan lah,
Kasih-Mu kepadaku,
Tuhan kurniakanlah,
Rinduku kepada-Mu,
Moga ku tahu syukurku adalah milik-Mu.


27/12/2010

2010, aku akan merindui kamu

Pejam celek, pejam celek dah pun nak masuk tahun 2011... syukur allamdulillah sebab kita semua dipanjangkan usia oleh Allah utk meneruskan kehidupan... masih boleh pejam celek.. kalau pejam terus, tamatlah disini... jom kita bawa segala kelengkapan utk terus berjuang bersama-sama ke tahun 2011 yg bakal menunjukan dirinya tak lama lagi... jadikan apa yang buruk, yang telah melanda diri kita sepanjang melayari tahun 2010 sebagai panduan utk kita lebih bersedia dan matang dari semua hal berkaitan kehidupan ni.. bak kata cerdik pandai " org yang paling teruk adalah org yang dipatuk ular dua kali di tempat yang sama".. jadi, jagan biar diri kita dipatuk ular walau pun sekali... sakit... aku takut ular....

Yang pasti umur kita pun dah meningkat sikit, satu lagi digit number akan bertambah pada angka umur kita. Tu lah yang dinamakan kehidupan, yang kakak-kanak akan melangkah masuk ke alam remaja, remaja ke dewasa, dan yang dewasa bertambah dewasa lah kan. Satu kitaran yang normal pada kehidupan manusia… di dunia ni mana ada yang kekal abadi untuk selama-lamanya, betul tak… setiap pertemuan pasti ada perpisahannya, tu langsung kita tak boleh nafikan. Kehidupan hanyalah satu perlayaran yang menuju satu destinasi yang kekal abadi.

Pasti ada antara kita yang telah melalui peristiwa-peristiwa besar sepanjang tahun 2010 yang akan terpahat didalam hati dan fikiran sampai bila-bila. Baik peristiwa bahagia mahupun persitiwa duka. Dan kita perlu ingat , kedua-duanya adalah ujian dari pada Allah s.w.t.

Untuk peristiwa bahagia, ada yang dulunya bujang sekarang sudah beristeri dan bersuami, ada yang sudah jadi ayah, ibu, ada yang naik pangkat jadi bos sekarang , ada yang perniagaannya berkembang maju, dan semualah peristiwa yang membahagiakan, syukur Alhamdulillah di atas nikmat dari allah itu.. dan kita perlu ingat, itu adalah pemberian daripada Allah dan Allah akan member pada sesiapa saja yang dikehendaki-Nya. Ujian yang paling susah oleh Allah s.w.t kepada hambanya adalah ujian yang berbentuk kesenagan.

Ada juga saudara-saudara kita yang pada tahun 2010 telah meninggalkan peristiwa duka didalam diri mereka yang mungkin akan tepahat didalam ingatan sampai bila-bila. Ada yang sudah kehilangan orang tuanya, atau ahli keluarga yang disayanggi. Penceraian, bencana alam, ada yang dulunya mewah searang muflis dan bermacam-macam lagi. Ini juga ujian Allah s.w.t dan sebagai penawarnya adalah kesabaran dan ketakwaan.. ingat dunia adalah satu pelayaran…. Yang kekal abadi hanyalah di sana.

Yang pasti kita semua bakal merindui 2010 yang bakal meninggalkan kita untuk selama-lamanya dan teman baru kita , 2011 akan bersama kita untuk terus berjuang bersama-sama… insyaallah.

senyum-senyum selalu

21/12/2010

Bila larut malam

Jam dah menunjukkan tepat jam 1:15 AM. Tapi mata aku ni belum ada tanda-tanda megantuk.. so tak tau nak buat apa.. tidur pun tak terlelap, pusing kiri, pusing kanan mcm tu gak.. banyak fikir, fikir apa pun aku tak tau, banyak sangat... pasal angan-angan, cita-cita, kisah dulu-dulu, pasal kedai,tentang dunia, pasal xgf opss ( tak ada maknanye) pasal negara pun ada... n tak terlepas gak ada terlintas dalam otak ni pasal rumah tangga, maklum lah kenduri kawen banyak sekarang ^-^, tapi bab kawen ni jadi mcm kabur-kabur sikit :), kena pakai blueray jugak ni, tgok la nanti.

blog pun aku ketandusan idea nak menulis... aku tulis je lah apa pun ye... sementara menunggu mata aku terlelap.... dalam kesunyian malam mcm ni membuatkan kita boleh merehatkan minda untuk seketika.. sebagai persiapan untuk hari besok, tapi kat tempat aku ni tak la sunyi sgat.. sbb sebelah tu jalan dua hala yg sentiasa sebuk... waktu-waktu mcm ni ada la night riders dan to fast to ferius keluar test anjin jentera masing-masing... memang kadang-kadang memecah kesunyian ini... anak sapa la tu ye? isk3 tak pk ke org nak tidur ke apa ke... ni kalau kat kampung memang dah lama aku pengsan... suasananya jauh lebih aman bak langit dengan bumi.

bagun besok kompom aku kena minum red bull atau livita dulu. sbb waktu mcm ni pun tak tdr lagi.. hari-hari mcm ni kecing manis aku... tak elok, memang cara hidup yg tak sihat aku tgah amalkan ni.. plaese don't do what i did. Kan lebih cantik bangun tgah-tgah malam mcm ni membuat sesuatu yang sunat kan..

dah pukul 2am.. ok lah mata aku pun dah ada syarat-syarat nak lelap.. nite. assalamualikum
Bismikallah Humma Ahya Waamut


12/12/2010

Tipu Menipu...

Tiba-tiba je rasa nak menulis tentang tajuk tipu menipu... maklumlah baru-baru ni aku ada sembang-sembang dengan abang ipar aku bab2 tipu ni... apa yang aku nak share ni adalah tipu jenis duit n harta benda... bukan tipu perasaan ye atau yang lain dari tu...

ni cerita abang ipar aku kat tempat keja dia... dia ni kastam...
untuk senang aku bercerita aku buat dialog la ye... malas nak cerita panjang-panjang, takut aku sendiri tak paham apa aku tulis nanti... : )

kisah ni jadi kat tempat kerja abang ipar aku ... ni kes nak beli blackbarry rampasan kastam diraja malaysia...

Aku namakan c penipu ni sebagai abg macho dan mangsa sebagai ali(bukan nama sebenar dia)

satu hari tu abg macho ni berjumpa la dengan ali..

abang macho : adik nak beli barangan rampasan kastam tak? harga murah-murah je... segala
jenis hanphone adik nak ada... kebetulan abg ni pegawai kastam.. abg bagi tau je
kalau-kalau adik berminat..
ali : betul ka? murah ke? blackbarry ada?
abang macho : ada dik, kalau blackbarry harga dalam RM800 je... kalau adik nak ... besok adik
sediakan Rm800 dan abang bawa barang besok... ok.
ali : ok.. besok saya tunggu..

keesokan harinya...

Abang Macho : hai adik... alamak dik, barang tu tak sampai lagi, ada kat kawan abang.. mcm ni
lah dik, kita pi ambik sama2. adik bawa tak duit?
ali : bawa , ok .. jom

mereka naik kereta dari negeri 9 sampai KL(post kastam KL)

Abang macho : ok dik... abang nak masuk dalam ambik barang... adik kena tunggu kat sini..
sebelum tu adik kena off kan hp letak kat sini(dalam kereta) . duit RM800 tu
adik letak dalam kotak ni dan adik pegang kotak ni... adik tunggu kat sini sampai
abang datang...
ali : ok ( dengan muka ble )

Tunggu punya tunggu, abang macho tak sampai-sampai.. ali pun pergi la tanya kastam yang sedang bertugas salah seorangnya abang ipar aku...

Ali : encik, boleh jumpa pegawai kastam yang bernama bla bla bla...
Abg aku : nak jumpa ada urusan apa?
ali : saya ada beli blackbarry yang kastam rampas... dengan harga RM800...
Abg aku : sah dah, kau dah kena tipu...
Ali : ye ke bang?
Abg aku : ya la... kalau datang dari mana dgan ape?
Ali : dari n9 abang macho bawa...
Abg aku : ko pergi report polis la... memang tak ada... kau tgok hanpone aku ni ... cover
belakang pun dah nak terlucut... kalau ada blackbarry tu dengan harga tu... aku
pun nak.... memang tak ada. Kau dah bayar kat org tu ke?
Ali : belum, duit ada dalam kotan ni.... (kotak kosong yang dah di tebuk di bawah) ..

Dah banyak dah kes yg mengunakan cara yang sama sebelum ni. banyak lagi kes-kes tipu.. cerita aku pulak tentang kawan yg di tipu mengunankan bank tranfer je... next time aku crita ok..

moralnya......
perlu jadi bijak dari abang macho....


08/12/2010

Jangan Marah-Marah.


Aku pun hairan kenapa org suka marah-marah,

"aku pantang tok nek aku kalau ada org pandang aku"
"Kau ingan tempat ni bapak kau punya"
"ape, tak puas hati,"

Macam-macam la kalau nak list kan ayat-ayat power bila org tu marah... tu tak kira yg telinga dah naik merah, dan vokal maki hamun di lontarkan. bagi aku la, marah ni macam api tengah menyala-nyala dalam tubuh badan manusia. korang jagan ingan api tu ada kat luar je tau... dalam badan manusia ni pun banyak api...

selalunya api ni lawannya semua org tau, air. Air ni kita bolah gambarkan seperti air tasik yang tenang, kadang-kadang kita boleh anggap air terjun yang sungguh sejuk dengan kesegarannya atau air laut yang kebiruan melanggar pantai..... kalau tak jalan jugak ambik paip bomba.
Api selalu kalah kalau lawan dengan air. so penawarnya adalah air.

Aku yakin semua org pernah mengalami situasi tegang, di marah atau memarahi orang, aku tau sebab aku pun seperti anda ... apa yang kita rasa masa memarahi atau di marahi org... aku rasa telinga jadi panas, jantung pam jalu je, muka rasa panas disebabkan aliran darah yang cepat... sebab tu org panggil naik darah.. dulu la masa remaja sedang memberonta... sekarang dah tak : )

Mungkin disebabkan kerjaya aku yang memerlukan sifat sabar yang tinggi membuatkan aku cuba dan sedang belajar cara-cara menyerap kemarahan dan tekanan atau mungkin sebab nak merasai kehidupan yang lebih tenang... bagi aku, bila aku tgok je orang tengah marah, aku jadi kelakar pulak... aku nampak pada orang yang tengah marah tu macam tengah buat lawak... selalunya aku nampak bos marahkan pekerja lah, ok la yang tu sbb mungkin baik untuk tingkatkan produktiviti. Tapi yang aku hairanya, ada yang di sebabkan benda-benda yang kecik atau berlainan pendapat, boleh menimbulkan kemarahan dan seterusnya pergaduhan. contohnya, politiking, kejiranan, perlu ke tu. Jagan terasa pulak ya, contoh je. Ada yang melarut-larut sampai pembunuhan... masyaallah. bagi aku kita perlu belajar cara megawal kemarahan dan menyerap kemarahan.. Tak di sangkal lagi, bila kita tgah marah , syaitan mudah meresap masuk, time ni lah kita akan dengar je apa kata syaitan tu. Kita dah tak boleh fikir dengan normal dah.. otak pun dah jem.

so tanggani lah konflik dengan bijak... buang sifat marah.. sebab ia hanya membebankan perasaan dan langsung tak membantu apa-apa. fikir secara rasional dan sertakan keimanan..
insyaallah konflek yang setinggi gunung pun dapat diselesaikan...

Kalau konflek tu melibatkan masalah keselamatan keluarga, agama, dan negara pun aku rasa lebih elok kita tangani dengan kepintaran dan kebijaksanaan yang kita ada. Insyaallah Allah s,w,t di pihak yang benar...

Jangan Marah-Marah ok..... cau ci chaa.... senyum selalu ^_^

07/12/2010

Mengemis Khasih

video
Tuhan dulu pernah aku menagih simpati,
Pada manusia yang alpa jua buta,
Lalu terheretlah,
Aku di lorong gelisah,
Luka hati yang berdarah,
Kini jadi kian parah,

Semalam sudah sampai Kepenghujungnya,
Kisah seribu duka, ku harap sudah berlalu,
Tak ingin lagi ku ulangi kembali,
Gerak dosa yang menghiris hati,
Tuhan dosa ku menggunung tinggi,
Tapi rahmat-Mu melanggit luas,
Harga selautan syukurku,
hanyalah setitis nikmat-Mu di bumi,

Tuhan walau taubat seringku ungkit,
Namun pegampunan-Mu tak pernah bertepi,
Bila selangkah ku rapat pada Mu,
Seribu langkah Kau rapat pada ku,

Tuhan dulu pernah aku menagih simpati,
Pada manusia yang alpa jua buta,
Lalu terheretlah,
Aku di lorong gelisah,
Luka hati yang berdarah,
Kini jadi kian parah,

Tuhan dosa ku menggunung tinggi,
Tapi rahmat-Mu melanggit luas,
Harga selautan syukurku,
hanyalah setitis nikmat-Mu di bumi,

Tuhan walau taubat seringku ungkit,
Namun pegampunan-Mu tak pernah bertepi,
Bila selangkah ku rapat pada Mu,
Seribu langkah Kau rapat pada ku,



02/12/2010

Tihamah


video
Dia dibangkitkan dari golongan tihamah,
di akhri zaman menjelang hari kiamat,
dibelakang badannya ada alamat,
menghampirinya pasti akan mendapat rahmat,


Putih bersih dahinya sinar hitam rambutnya,
baik paras mukanya dan bercahanya,
dua tapak kakinya pernah dikucup unta,
unta hilang derita unta tiada duka,


Binatang dhab pernah beriman denganya,
pokok pernah memberi salam padanya,
batupun pernah berkata - kata padanya,
tunggul pernah menangis mengongoi mengadu padanya,


Putih bersih dahinyanya sinar hitam rambutnya,
baik paras mukanya dan bercahanya,
dua tapak kakinya pernah dikucup unta,
unta hilang derita unta tiada duka,


Putih bersih lahirnya sinar hitam rambutnya,
baik paras mukanya dan bercahanya,
dua tapak kakinya pernah dikucup unta,
unta hilang derita unta tiada duka,



01/12/2010

Susahnya nak jadi macam ayah aku.

Aku tak pasti, boleh ka aku jadi ayah sehebat ayah aku nanti... rasa cemas pun ada ni.. terlalu susah rasa nak tandinggi kehebatan ayah aku.... fuhhh.. aku kenal siapa ayah aku, dan aku kenal sapa aku. Aku dah rasa macam kalah sebelum bertanding..
macam mana aku nak jadi sehebat dia ni...
emmm...

-Dia jenis yang tak boleh duduk diam, ada ja keja yang dia nak buat. Aku pulak jenis, kalau boleh nak duduk diam2 hari cuti.

-Dia akan buat sesuatu keja yang susah dan berat-berat tanpa bekata apa-apa, aku pulak, kalau angkat benda berat-berat mesti nak kena ambik mood dulu... kalau pegang cangkul pula, kena belek-belek tanggan seketika dan pandang kiri dan kanan... kadang-kadang cari tempat duduk kejap(rehat).


-Dia layah kesemua anak-anaknya yang setiap satu ada perangai yang bermacam-macam. lebih-lebih lagi aku yang suka buat ikut kepala aku. semua nak dengan segera... dulu la masa kanak rabina.. aku pulak, layah juga tapi... lebih-lebih nanti angin jugak yang naik atas ini kepala..

-Waktu tgah hari dia masak... bukan mak aku buli... tapi memang dia yg jenis yang macam tu... apa dia nak makan, dia akan buat sendiri... tak suruh mak aku buat... kegemarah dia... ulam-ulaman... belilah makanan sesedap atau seenak mana pun, dia pasti kata tak sedap. Aku pula, masuk bilik buka tudung saji je... kalau ada makanan yang best aku tak tunggu lama, terus ambik pinggan. Aku pun masak jugak . tapi mcm biasa nak kena tgok mood hari tu... tapi rasanya dah 3 tahun aku tak masak huhuhu....

-Kalau ada baby nagis dalam rumah pd pukul 2,3 pagi. tak kisah la baby tu adik aku yang kecik ke atau cucu dia ka... mesti dia bagun... dan tak kan boleh tidur punya selagi baby tak berhenti nagis... aku pulak kalau masa tu tengah di buai mimpi indah... dan cuba ambik bantal letak di telingga... :)

banyak lagi kelebihan dia berbanding aku. kalau nak list rasa tak cukup disini.

aduhhh.... apa pun aku akan lawan mengatasi ayah aku... tak kira lah apa jadi sekalipun... kalah menang belakang cerita... rasanya mcm kalah je.. :(