12/12/2010

Tipu Menipu...

Tiba-tiba je rasa nak menulis tentang tajuk tipu menipu... maklumlah baru-baru ni aku ada sembang-sembang dengan abang ipar aku bab2 tipu ni... apa yang aku nak share ni adalah tipu jenis duit n harta benda... bukan tipu perasaan ye atau yang lain dari tu...

ni cerita abang ipar aku kat tempat keja dia... dia ni kastam...
untuk senang aku bercerita aku buat dialog la ye... malas nak cerita panjang-panjang, takut aku sendiri tak paham apa aku tulis nanti... : )

kisah ni jadi kat tempat kerja abang ipar aku ... ni kes nak beli blackbarry rampasan kastam diraja malaysia...

Aku namakan c penipu ni sebagai abg macho dan mangsa sebagai ali(bukan nama sebenar dia)

satu hari tu abg macho ni berjumpa la dengan ali..

abang macho : adik nak beli barangan rampasan kastam tak? harga murah-murah je... segala
jenis hanphone adik nak ada... kebetulan abg ni pegawai kastam.. abg bagi tau je
kalau-kalau adik berminat..
ali : betul ka? murah ke? blackbarry ada?
abang macho : ada dik, kalau blackbarry harga dalam RM800 je... kalau adik nak ... besok adik
sediakan Rm800 dan abang bawa barang besok... ok.
ali : ok.. besok saya tunggu..

keesokan harinya...

Abang Macho : hai adik... alamak dik, barang tu tak sampai lagi, ada kat kawan abang.. mcm ni
lah dik, kita pi ambik sama2. adik bawa tak duit?
ali : bawa , ok .. jom

mereka naik kereta dari negeri 9 sampai KL(post kastam KL)

Abang macho : ok dik... abang nak masuk dalam ambik barang... adik kena tunggu kat sini..
sebelum tu adik kena off kan hp letak kat sini(dalam kereta) . duit RM800 tu
adik letak dalam kotak ni dan adik pegang kotak ni... adik tunggu kat sini sampai
abang datang...
ali : ok ( dengan muka ble )

Tunggu punya tunggu, abang macho tak sampai-sampai.. ali pun pergi la tanya kastam yang sedang bertugas salah seorangnya abang ipar aku...

Ali : encik, boleh jumpa pegawai kastam yang bernama bla bla bla...
Abg aku : nak jumpa ada urusan apa?
ali : saya ada beli blackbarry yang kastam rampas... dengan harga RM800...
Abg aku : sah dah, kau dah kena tipu...
Ali : ye ke bang?
Abg aku : ya la... kalau datang dari mana dgan ape?
Ali : dari n9 abang macho bawa...
Abg aku : ko pergi report polis la... memang tak ada... kau tgok hanpone aku ni ... cover
belakang pun dah nak terlucut... kalau ada blackbarry tu dengan harga tu... aku
pun nak.... memang tak ada. Kau dah bayar kat org tu ke?
Ali : belum, duit ada dalam kotan ni.... (kotak kosong yang dah di tebuk di bawah) ..

Dah banyak dah kes yg mengunakan cara yang sama sebelum ni. banyak lagi kes-kes tipu.. cerita aku pulak tentang kawan yg di tipu mengunankan bank tranfer je... next time aku crita ok..

moralnya......
perlu jadi bijak dari abang macho....


No comments: