20/11/2010

Cari Kawan

Berkawan adalah pekara yang penting dalam kehidupan seseorang yang normal . Orang-orang tua selalu berpesan pada anak-anak meraka apa bila anak mereka dah mula nak berjauhan atau berdikari. Rasanya, kalau tak salah mak aku pun pernah pesan masa aku nak tinggal di asrama dulu, " duduk elok-elok, pilih kawan-kawan yang baik". Kawan memang memainkan peranan yang penting dalam menentu corak kehidupan seseorang individu. Berkawan dengn orang baik akan membentuk peribadi diri kearah kebaikan. Berkawan dengan orang yang tak berapa baik akan mempegaruhi kita jadi sepertinya.

Bagi pandanagan aku, kawan ni mempunyai sifat dan perangai yang berbeza-beza, tak seorang pun sama. Selalunya, bila kita dah mendekatinya baru kita tahu sifat seseorang itu macam mana. Selalunya lah kan, keiklasan dan nilai-nilai murni dalam berkawan ni lebih penting dari benda-benda yang lain. Keiklasan ni tak boleh kita belakon, dia akan di terjemahkan oleh perbutan dan rasa senang bila berurusan secara automatik.

Ada orang berkawan sebab si x ni kaya, ada yang berkawan sebab si z ni lawa, hansem dan macam-macam lagilah. Bagi aku, persahabtan adalah jalinan antara hati dan perasaan, dan bukannya jalinan antara faktor-faktor fizikel atau sebab-sebad diatas..

sebagai contoh..
Kamal (bukan nama sebenar) nak cari kawan baru. Dalam setuasi itu ada dua orang kawan baru bernama (Daniel) dan (Razak). Kedua-dua kawan baru kamal ni iaitu Dabiel dan Razak mempunyai dua watak dan sifat yang berbeza. Sifat Daniel nak gambarkan macam ni, seorang yang hansem, agak berada, panas baran, tak pandai simpan rahsia, pentingkan diri, kurang berdisiplin. Razak pula sifatnya, Tak la hansem sangat, orang biasa-biasa ja, suka tolong menolong, penyabar pendik kata bertentanganlah dengan Daniel.

Mungkin pada permulaan persahabatan mereka, Kamal lebih rapat dengan Daniel disebabkan kamal yang nampak sempurna pada mata Kamal, dan Razak pada pandangan Kamal hanya kawan biasa-biasa dan tidak begitu rapat disebabkan Razak tak sehebat Daniel. Tetapi lama-kelamaan apabila sifat-sifat peribadi yang lahirnya dari hati tadi terdedah. Kamal akan lebih rapat dan lebih senang berkawan dengan Razak dan akan menjauhi si Daniel tadi. Tu lah kuasa jalinan hati yang cuba aku nak sampaikan.

Apapun aku nak berpesan pada korang dan pada diri aku sendiri. Buat lah sesuatu pekara itu kerana Allah s.w.t dan jadilah seorang kawan yang baik . peace...

Berkawan biar beribu, bercinta biar satu....... ehhhh (out off topic )

No comments: