13/04/2011

Kita Merancang, Allah Tentukan

1. Hidup ni memang magic, kadang-kadang apa yang kita suka dan nak sangat-sangat benda tu tapi tak dapat. Dan lain yang di rancang, lain pula keputusan yang kita dapat. Sebenarnya , ia tak la magic sangat... ia memang sudah di tentukan, Qada' dan Qadar dan wajib kita beriman dengannya.

2. Kehidupan ni tak selalunya indah... "Hidup tidak selalunya indah, langit tak selalu cerah"... Kita tak tahu apa yg akan belaku pada kita ke esokan harinya. Kadang-kadang benda yang lansung kita tak jangka akan belaku dalam hidup kita dalam sekelip mata dan telah merubah segala-galanya.


3. Kita sebagai manusia yang serba kekuranggan , hanya mampu merancang dan selebihnya adalah ketentuan Allah... Tapi itu bukan alasan utk kita menyalahkan takdir andai apa yang kita rancang tak menjadi. Harus di ingat, sebenarnya apa yang di kurniakan Allah kepada kita walaupun kita tak suka, sebenarnya itulah yang terbaik untuk kita, kita je yang tak sedar. kita hanya perlu terima dengan penuh keredhaan... Just wait and see..


4. Tak semua impian yang kita cita-citakan akan berakhir dengan kegembiraan, Happy ending... Kecuali "Disney Film".. Jadi kita perlu membuat persediaan awal untuk menerima sebarang perubahan dalam kehidupan kita..."sediakan Payung sebelum hijan"


5. Ada org yang pernah aku kenal dulu pernah cakap pada aku.... "percintaan tak semestinya berakhir dengan perkhahwinan", dan aku tak setuju dengan apa yang dia cakap. kata aku , "jadi kalau tak berakhir dengan perkahwinan , nape bercinta? hanya untuk main-main?" aku cuba menafikan salah satu Qada' dan Qadar Allah iaitu Jodoh Pertemuan... Masyaallah... and now, i can accept it... "Percintaan tak semertinya berakhir dengan perkahwinan" cos that is true... but not true love...


6. Begitu juga dalam urusan mencari rezeki yang halal lagi berkat... maklumlah dunia sekarang yang penuh dengan persaingan... kita harus berhati-hati dalam urusan harian... berbagai-bagai kemungkinan akan berlaku... kadang-kadang apa yg kita rancang dan sudah dikurniakan Allah, tetapi ada pula org lain menafikannya...


Tips aku,

a) Dapatkan sesuatu yang kita hajati tanpa bergantung pada org lain(Usaha sendiri, lakukan sendiri)

b) Lakukan dengan niat iklas kerana Allah, bukan niat semata-mata utk dapatkan duit..

c) Jangan terlalu cepat membuat keputusan ketika kita sendiri tak faham akibatnya dan kesannya di atas keputusan yg bakal kita buat..

d) Tiada jalan mudah untuk berjaya, kalau adapun, itu adalah sementara dan akan hilang sekelip mata atau "dream"

No comments: