02/04/2011

Satu Dua Tiga Lekuk, Jantan Betina Aku Ketuk..



1. Mesti korang masih ingatkan cerite ni, kisah Sang Kancil Dan Sang Buaya, yang di ajar oleh cikgu2 tabika kemas dulu... memang best cite ni. mengisahkan tentang kebijaksanaan Sang Kancil menipu Sang Buaya Untuk melintas sungai...

2. Tapi sekarang , kisah tu boleh di terjemahkan dalam kehidupan manusia.. kenapa aku cakap macam tu, sebabnya keperibadian manusia pun dah mcm sang kancil dan sang buaya... berlumba-lumba nak jadi terbaik dan di hormati, nak kaya sehingga sanggup merendahkan martabat diri

3. Pada zaman sekarang , ramai yang mengunankan kebijaksanaan , kedudukan untuk menipu org lain, hanya nak hidup senang di dunia yang sementara ni... dan lupa kehidupan di akhirat kelak, Haram Halal dah tak tahu nak membezakannya. Fitnah hanya menjadi mainan bibir. semata-mata megikut kata hati yang penuh dengan nafsu serakah.

4. Kesahnya , ramai yang teraniaya... yang jujur dalam kehidupan sentiasa ditindas dan di tertawakan sebagai seorang yang lurus bendul... bodoh, tetapi realitinya siapa yang bodoh , Hanya Allah yang akan tentukan di padang mashar kelak. mereka hanya mampu berdoa kepada Allah.

5. Di sisi Allah S,w,t , semua umatnya adalah sama, yang membezakan darjatnya adalah iman dan taqwa. so tiada yang boleh menepuk dada mendakwa, akulah hebat di sini...

6. Kehidupan umpama air selautan, dan bila kita celup jari di dalam air itu dan mengangkatnya... Yang di jari itu adalah kehidupan dunia dan yg masih di laut itu adalah bakinya....

No comments: