03/04/2012

Jangan Menderhaka Kepada Ibu Dan Ayah kita


“ Radha Allah s.w.t Bergantung pada radha Ibu dan Bapa, Murka Allah s.w.t Bergantung pada Murka kedua Ibu bapa “ Riwayat Al Hakim

Terlintas nak menulis tentang ibu dah ayah, tak tau kenapa... rasa mcm susah jer nak jadi ayah di zaman serba mencabar ni....

Anak atau Baby semasa di lahirkan umpama kain putih yang suci yang lahirnya kedunia ini untuk turut sama menyertai dan merasai keindahan alam yang di panggil Bumi ini bersama-sama makluk atau manusia yang terlebih dahulu merasai kehebatan dan keindahan dunia. Lahirnya kita terus di belai dan di tatap dengan penuh kasih sayang oleh insan yang bernama ibu dan ayah. Malah ada yang menyambut kedatanggan kita dengan air mata kesyukuran dan kegembiraan.

Dalam keadaan itu, mereka menjaga kita dengan sepenuh perhatian dan ketelitian. Ruam di badan, Panas, Kembung perut, nak susu, tidur si baby semuanya di beri perhatian. Keadaan ini pastinya telah di lalui oleh setiap manusia baru di lahirkan walaupun memori itu, kalau ditanya kepada kita sekarang, mustahil untuk kita ceritakan sebab, kita tak ingat apa-apa memori pun di waktu itu.

Lahirnya seorang anak sudah tentu bersamanya terlahir satu perasaan bangga pada ibu bapa dan lahir pengharapan yang tinggi mengunung semoga anak ini yang baru di lahirkan ini akan menjadi anak yang terus di bangga selama hayat mereka. Semoga anak ini akan menjadi seorang yang berjasa kepada mereka , agama dan Negara dan semoga , dengan anak inilah nanti dapat menolong mereka sesudah mereka meninggalkan dunia kelak.

Namun, bayangkan semua harapan itu bagaikan musnah dik perbuatan anak yg di kasihi tadi. Kebahagianya yg di inginkan , bebanan pulak yang di pikul. Betapa kecewanya si ibu melihat anaknya tak habis-habis dengan gejala sosialnya, runtuhnya perasaan si ayah dengan melihat anaknya sudah tak terkawal. Dengan gejala dadahnya, dengan jenayah, dengan budaya barat yang di bawa dan di sanjung oleh anak tadi. Dengan runtuhnya nilai moral pada anak itu. Mungkin pada hati si ayah dan ibu tadi berbisik “ adakah ini silapnya cara asuhan aku? Adakah aku terlalu memanjakannya? Adakah dengan aku terlalu menyayaginya maka ini balasan yang aku dapat ? .

Di sini, aku menyeru kepada pembaca-pembaca sekalian, hormatilah ibu bapa kita selama ayatnya masih ada… berdoalah kepada mereka yang sudah tiada. Cuma ada 3 pekara yang mereka tinggal di dunia untuk menolong mereka kelak, salah satunya Doa Anak Yang Soleh.

“ Biar air mata yang keluar dari kelopak mata mereka itu adalah air mata syukur , Jangan buatkan air mata itu keluar di sebabkan derita di sebabkan perbuatan kita “

Post ini adalah untuk peringatan diri aku sendiri dan jugan untuk perigatan seluruh muslimin dan muslimat yang sedah tentu menyayangi insan yang di gelar ibu dan ayah….

No comments: