Skip to main content

Arab Spring dan Malaysia Spring

 Keadaan Negara yang di cintai ini seumpama retak menunggu belah. Oleh kerana politik keterlaluan sehinggakan perpecahan masyarakat semakin menjadi-jadi dan berterusan. Sangkakan habis saja pilihan raya ke 13 lepas akan meredakan kembali pebalahan perbezaan pendapat antara masyarat berkenaan politik dan pentakbiran Negara.

                 Ternyata sangakan itu meleset apabila Pahat terus berbunyi walaupun rumah sudah siap. Malah fitnah terus menjadi bahan mainan di Facebook, Blog dan di bibir rakyat Malaysia yang berbilang bangsa. Tuduh menuduh tentang kepincanggan system pilihan raya yang lepas terus di mainkan malah sekarang Rakyat dari pihak pembangkang di ajar turun kejalanan untuk menzahirkan ketik puasan hati mereka.

                 Dari pihak yang menang hanya memerhati dan melihat sikap pihak pembangkang dengan tekun dan penuh berhati-hati. Dengar khabar melalui pendedahan Bekas Naib Pengerusi DAP iaitu Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim, setelah gagal dalam PRU13 untuk menukar kerajaan yang di ketuai oleh  UMNO.




"Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, seorang pemimpin tertinggi DAP pernah membayangkan demonstrasi melampau seperti Arab Spring itu bagi menjatuhkan kerajaan sedia ada.

Beliau mendakwa, Penasihat Seumur Hidup DAP, Dr. Chen Man Hin pernah menyatakan sokongan kepada Bersih 3.0 selain membayangkan demonstrasi itu sebagai permulaan kepada Malaysia Spring pada 26 April tahun lalu.


"Saya agak musykil, apakah yang dimaksudkan beliau dengan Malaysia Spring? Adakah beliau menyokong rusuhan dan keganasan seperti yang berlaku di negara-negara Arab? Adakah juga Bersih 3.0 hanyalah permulaan kejadian lebih buruk selepas ini?" katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar di Kelab Sri Damansara, di sini hari ini.
Yang turut hadir, bekas Ketua Cawangan DAP Taman Sri Sungai Pelek, Tan Tuan Tat.
Menurut Tunku Abdul Aziz, demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram setakat ini dirancang pemimpin politik tertentu sejak beberapa tahun lalu sekiranya tidak mendapat mandat menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

Disebabkan itu juga, katanya, beberapa pemimpin pembangkang ketika itu berterusan menggesa rakyat bersama-sama mereka menggulingkan kerajaan melalui be

Tambah Tunku Abdul Aziz, apa yang menghairankan pemimpin pembangkang lain sudah memulakan tugas sebagai wakil rakyat di kawasan masing-masing meskipun dalam masa sama menuduh pilihan raya umum lalu tidak telus.
Malah, katanya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng adalah antara yang paling awal mengangkat sumpah sekali gus mengakui kemenangannya menerusi proses pilihan raya umum itu.

"Kalau mereka menang, mereka tidak bising malah akui keputusan itu telus tetapi yang kalah menyalahkan kerajaan dengan pelbagai tuduhan tidak logik termasuk 'mengimport' warga Bangladesh mengundi selain berbohong Presiden Amerika, Barack Obama akan campur tangan," katanya.

Dalam pada itu, beliau menggesa polis mengambil tindakan tegas dalam usaha mengekang tindakan Anwar dan pemimpin pembangkang lain daripada terus mengadakan perhimpunan haram di seluruh negara.

Katanya, beliau bimbang tindakan bebas pemimpin pembangkang menghasut rakyat itu boleh mencetus kepada perhimpunan haram yang lebih besar dan ganas pada masa depan.

"Pembohongan yang menyentuh sentimen rakyat akan menjadi aset untuk mereka merancang sesuatu yang lebih besar dan buruk. Pihak polis perlu bertindak lebih tegas, jangan biarkan golongan seperti ini menghancurkan keamanan negara," katanya."



                Pembangkang yang di ketuai oleh Anuar Ibrahim sedang giat untuk menghasut rakyat supaya turun kejalanan untuk menentang kerajaan yang kononnya tidak adil dalam PRU13 yang lepas. Usaha menghasut ini terus di jalankan dari negeri ke negeri tanpa mengira hujah renyai atau rebut petir. Yang menjadi magsa adalah anak muda atau darah-darah muda yang mudah panas dengan hasutan ini walaupun fakta yang di bawa tanpa bukti yang kuat atau di reka-reka untuk memuaskan tuntutan nafsu pemimpin mereka.

                 Kesannya , Negara Malaysia yang sudah aman dan maksur ini sekarang terdedah dengan pemberontakan ala-ala Arab Sring di timur tengah. Seperti yang belaku di Negara Mesir dan beberapa Negara Arab Yang lain. Beza antara Negara Malaysia dengan Negara-negara arab yang rakyatnya bangun meberontak adalah jauh. Di Malaysia rakyatnya tak pernah di zalimi walau ada sesetengan org mendakwa mereka di zalimi oleh pemerintah. Musuh – musuh Negara sekarang sedang memerhati keadaan Negara ini dengan penuh minat.

                 Sampai ada di dalam you tube doa orang Yahudi kononya untuk kerajaan Baru Malaysia. Ini menunjukan mereka sedang memerhati apa yang terjadi di Negara Malaysia yang di kenali umum sebagai sebuah Negara Islam yang pesat membangun dan aman makmur.

                    Perpecahan anatara Bangsa hasil dari keputusan PRU13 juga amat ketara. Yang mana Majoriti orang-orang Cina sudah beralih kepada parti DAP manakala orang-orang melayu Kembali kepada UMNO. Buktinya undi Umno meningkat berbanding PRU12 meningkat sebanyak 9 kerusi Peliment dari pada 79 kerusi pada PRU12 kepada 88 kerusi pada PRU13. Manakala DAP juga meningkat mendadak kepada 38 meninggalkan PAS(21) dan PKR(30).

                    Ini menunjukkan kerusi yang di tangdinggi DAP adalah kebanyakkan di tempat majority kaum Cina sudah beralih kepada parti DAP dalam masa yang sama mengharapkan Rakan parti di dalam Pakatan Rakyat juga mendapat tambahan kerusi. Tetapi malang kemerosotan kerusi PAS dan PKR membantutkan mereka menawan putrajaya.

                  Kemerosotan PAS dan PKR juga menunjukkan orang-orang melayu terutamanya di negeri kedah menolak mereka dan kembali Kepada UMNO. Keadaan ini seolah-olah kita lihat seperti sudah terbahagi kepada dua bangsa yang besar di dalam Negara iaitu Melayu kerajaan dan Cina pembangkang. Ini satu senario yang kurang sihat dalam politik atau pentakbiran Negara.

                  Keadaan ini seolah-olah menunjukan satu suasana perkauman yang sedang membiak di kalangan Masyarakat. Kita di parahkan lagi dengan penolakkan sebarang jawatan karbinet oleh parti MCA. Ini membuatkan tiada wakil Cina di semenanjung dalam Kabenet kerajaan.

                  Kalau ini terus berlaku api perkauman mudah di nyalakan kelak yang tak baik untuk Negara Malaysia yang terkenal Negara yang berbilang bangsa. Keadaan ini jugalah yang membuatkan Negara Malaysia sekarang terdedah dengan pemberontakkan Ala-ala Arab Spring. Di harapkan kemerterian Dalam negeri yang baru 
 Dr. Ahmad Zahid Hamidi  lebih tegas dalam menagani risiko ini…

                  kalau mereka ada separuh rakyat yang menyokong. Jangan di lupa separuh lagi rakyat yang membisu yang tidak rela bumi yang harmoni ini di perkosa dan di liwat.

Comments

Popular Posts

Resepi Rendang Ayam Kedah

Masakan Rendang Ayam Kedah Resepi Rendang Ayam Kedah 1.  Rendang Pasanganya Lemang atau ketupat. Tak kesahlah Ketupat Daun Palas atau Ketupat Daun Buluh . Yang penting Rendang mesti kena ada kalau nak makan Ketupat, Barulah Lengkap. Penting untuk setiap keluarga salah seorangnya mesti pandai Masak Rendang Ayam ataupun rendang Daging supaya tak kempunan Nanti. 2. Rendang ni ada juga pedebatan dalam kalangan Netizen yang mempersoalkan asal usul rendang dari Negeri Mana. Bukan di situ saja, malah antara Malaysia dan Indonesia pun menjadi isu claim mengclaim asal usul rendang. Bagi aku taklah menjadi isu dari mana Sejarah asal usul Rendang, yang penting pandai masak Rendang dan sedap di makan. 3. Kali ini aku nak Kongsi sedikit ilmu tentang cara nak masak Rendang Ayam yang sedap. Oleh kerana aku orang Kedah, aku namakan resepi rendang ini sebagai Rendang ayam Kedah hihi. 4. Masak Rendang ayam ni lebih mudah daripada Masak rendang Daging. Kalau Rendang Daging, kita perlu cari daging yang b

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver

Cara Install Printer Canon G2010 Tanpa CD Driver Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini :  Canon website download link Saya akan tunjukkan cara download satu persatu. Sila perh

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah

Kedai Printing dan Fotostat Jitra, Kubang Pasu Kedah Ana nak cerita sikit tentang kedai kawan Ani ni, Kedai Printing dan Fotostat Paksu. Untuk pengetahuan semua yang kerjanya berkaitan Printing atau Photostat , Kedai Paksu ini saya amat-amat sarankan untuk anda berurusan. Sebabnya , kedai ini amat selesa untuk anda buat kerja. Ruang dalaman yang selesa, udara yang nyaman dan bersih, Tersusun dengan rapi pasti membuatkan anda selesa disana. Kedai Paksu ni juga Mesra pelanggan dan mudah mesra pasti anda takkan rasa terasing bila berurusan dengan Mereka. Sejujurnya , dari segi layanan dan persekitaran, saya bagi Lima Bintang untuk Kedai Paksu ni.  Kalau anda perlukan Plotter atau Printing Bersaiz A1, Kedai Paksu ada sediakan Mesin Plotter untuk kerja-kerja anda. Jadi kalau anda nak Print Plan rumah atau sepertinya, boleh datang Print di Kedai Paksu. Plotter Printer Disini juga tersedia tempat khas untuk anda buat kerja-kerja yang belum siap dengan santai. Suasananya pun berhawa dinggin da

Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation

Download dam Install Printer Driver Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation          Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini : Canon website download link Saya aka

Tips Untuk Peniaga Baru Shopee, 2 Kesalahan Besar Dalam Penggunaan Shopee Ads

1. Sebagai peniaga yang baru memasarkan produk dalam laman shopee, Shopee Ads salah satu pekara yang perlu kita belajar dan mendalami sejauh mana Shopee Ads ini dapat membantu melonjakkan jualan di Shopee. 2. Shopee Ads adalah iklan berbayar yang tujuannya adalah untuk menolak iklan produk kita berada di halaman yang paling utama. 3. Maksudnya, kita perlu mengeluarkan duit kepada shopee untuk mengunakan shopee ads ini. Di sebabkan ia bukanlah free, maka kita perlu mengunakan ia sebaik mungkin supaya duit yang kita laburkan itu tidak melebur begitu saja. 4. Pulangan hasil yang dah kita laburkan itu mesti setimpal dengan jumlah yang telah kita keluarkan.  5. Kita perlu faham, di dalam shopee ada beribu seller seperti kita yang juga berlumba-lumba bersaing sesama sendiri untuk menjual. 6. Seringkali, peniaga yang baru akan tewas dalam persaingan ini dengan seller yang sudah otai disebabkan pengalaman yang mereka miliki. 7. Tapi, tu bukan alasan untuk peniaga yang baru ceburi berniaga di s