24/02/2015

Menjaga Hati Dan Perasaan

1.      Menjaga hati dan perasaan orang yang kita kenali ataupun tidak kita kenali seringkali di ambil mudah oleh kita, tanpa sedar dengan perbuatan tak sengaja kita telah menguris hati seseorang. Dengan percakapan perbuatan kita ada ketikanya telah tersentuh hati seseorang individu dan mungkin melukainya.

2.      Apatah lagi kalau perbuatan kita menguris hati seseorang itu lahir dari hati yang sengaja, saja-saja kita mengumpat hanya untuk mengisi masa lapang, atau mengangapnya hiburan. Hal ini kalau berlaku terlalu menyedihkan pada sesiapa saja yang melihat sikap yang sedemikian.

3.      Mengumpat atau mencerita keburukan orang itu sebenarnya satu sikap yang kurang di senanggi orang semua orang yang normal. Tak ada seorang pun yang suka kalau diri dia di jadikan bahan bualan tanpa pengetahuannya walapun pekara yang biasa apatah lagi yang buruk termasuklah orang yang suka mengumpat itu sendiri. pasti dia pun tak suka diri di umpat orang. 

4.      Sebenarnya tak banyak maklumat yang kita ketahui mengenai seseorang itu yang cuba di perkatakan. tetapi sebaliknya banyak maklumat yang kita ketahui mengenai si pegumpat yang petah berbicara itu. Pasti kita pun satu masa akan menjadi mangsa umpatan dia jika di kala kita di uji musibah dengan keburukan.

5.      Penting menjaga Hati dan perasaan orang lain. Tak perlu kita berkata buruk kepada pekara yang sedia maklum. berdiam diri lagi baik selagi kemungkaran tidak berlaku di depan mata. Pekara yang betul yang kita perkatakan tentang seseoarang walaupun ianya betul, maka itu sudah di kira mengumpat tetapi andai ianya salah, itu bermakna kita sudah melakukan dosa fitnah. 

6.      Untuk membuatkan orang lain suka dan sayangkan kita , perlu untuk kita terlebih dahulu suka dan menyayangi orang lain dengan menjaga hati dan perasaannya. Cinta sesama insan , memohon keredhoan Allah.. pasti kehidupan comel lote.... :)

No comments: