Melariskan Kedai Makan |
Saya nak cerita sikit baru-baru ni apa yang terjadi membuatkan saya tergerak hati nak post artikal dengan tajuk ni.
Ada satu kedai makan yang bolah saya kata sudah lama, Sebab dari zaman kanak-kanak saya sehingga lah sekarang, Kedai tu kekal di situ. Tapi saya rasa baru dua kali saya makan di situ.
Baru-baru ni kebetulan saya cuba singgah makan tgah hari. Dalam fikiran saya pada mulanya. Kedai Lagen mcm ni mesti la masakannya sedap-sebab berpegalaman. selalunya kedai lagen ni mesti ada manu-manu yang sudah sebati dengan kedai.
Tanpa fikir panjang saya Oder Nasi Gorang Biasa . Alangkah terkejutnya saya apabila suapan pertama itu menghampakan saya.
Macam tak percaya, Kedai Lagen mcm tu tak mampu menyediakan Resepi Nasi Gorang yang istimewa. Luluh hati aku mengenang nasib aku pada hari tersebut. Tapi bukan bermakna aku tak bersyukur, aku bersyukur atas rezeki dari Allah pada hari tu.
Tapi aku sedikit kecewa dengan Hidangan Nasi Goreng Biasa yang aku dapat. Pendek kata, Nasi Goreng simple yang ayah aku masak lagi sedap dan lagi berselera di makan.
Setelah selesai makan, Aku pun keluar dengan perasaan tak puas hati. Lalu apa yang terjadi selepas tu.. ? kalau korang nak tahu, ia telah terkesan dalam diri aku dan aku berazam takkan makan lagi dikedai tu.
Itu kisah aku, Bagaimana dengan orang lain ? Imej kedai makan tu akan jatuh dan tak ada Promosi Percuma dari mulut kemulut oleh yg orang pernah makan di situ.
Kisah aku ini untuk di jadikan contoh kenapa sesebuah kedai Makan itu kita lihat murung je.. Dan ada Kedai makan yang kita tgok sampai beratur panjang.
Kuncinya adalah Puas Hati.
Kedai yang dapat memuaskan hati pelangan dengan Resepi, layanan yang hebat pasti menjadi Buah mulut orang dan secara tak langsung ia akan menjadi free Marketing
mungkin ada pelangan yang mempromosikan dalam Office. Time makan tgah hari pakat-pakat pergi serbu kedai tu.
mungkin ada pelangan yang mempromosikan dalam Office. Time makan tgah hari pakat-pakat pergi serbu kedai tu.
Dalam dunia Melayu kita ni lain. Ilmu pelarisnya Lain Macam sikit,kadang-kadang ada yang gantung gambar Sultan dalam kedai, Pergi jumpa Bomoh untuk minta pelaris.Hakikatnya, dia sendiri yang tolak pelaris seperti kedai Lagen tadi. Dan yang last sekali sampai begaduh, fitnah menfitnah, dan kemuncaknya sampai santau menyantau.
Cuba kita Try makan di kedai-kedai yang orang selalu beratur panjang, Pasti kita tau apa pelaris yang dia pakai. Adakah tangkal yang dia guna atau Manu dan masakan dia yang membuatkan pelangannya puas hati.
Untuk melariskan Kedai Makan, Cuba lah perbaiki Masakan, Manu sesuai dengan Harga. Orang Malaysia ini pentingkan Rasa Masakan, Duit adalah No 2. org Malaysia ini kaya sebenarnya tapi awas. orang Malaysia juga pandai Menilai apa yang di hidangkan . Dia akan Rasa ok kalau dia dapat yang dia nak dari harga yang dia bayar.
Cara yang Saya sarankan
# 1;
Test Killer sesepi dulu, Anda boleh pilih beberapa orang yang jujur dan minta dia Koment secara jujur adakah dia puas hati.
#2;
Gunakan resepi yang tulin, jagan tipu-tipu. contoh anda pernah tak beli Karipap inti angin ? Pasti pernahkan, Saya jamin karipap yang inti angin akan membuatkan orang yang beli naik angin. Buat apa nak untung dengan mengurangkan kualiti. Tambahkan Kualiti dengan naikkan sedikit harga lebih ok dari beri orang makan karipap berinti angin.
Jangan terpegaruh dengan persingan Harga. Mungkin di sebabkan harga bahan mentah semakin naik, lalu membuatkan peniaga kurangkan kuantiti bahan mentah. Ingat kualiti adalah segala-galanya dalam masakan.
Jangan terpegaruh dengan persingan Harga. Mungkin di sebabkan harga bahan mentah semakin naik, lalu membuatkan peniaga kurangkan kuantiti bahan mentah. Ingat kualiti adalah segala-galanya dalam masakan.
Pendapat saya lah. Tambahkan lagi Kualiti Karipap dan up sikit Harga, tak ada sapa nak marah bila dia puas hati.
Tunjukkan yang resepi anda berkualiti tinggi,lain dari yang lain dan pasti Puas Hati.
#3;
Jangan terlalu fokus pada pelangan Baru. Dalam dunia peniagaan ini, reguler costemer tu la Pelangan kita. Pembeli yang baru sekali beli tu bukanlah pelangan kita. Tapi kalau dia datang balik dan membeli kali kedua, itu baru di namakan pelangan.
Dan mereka akan datang balik dan seterusnya datang dan datang lagi, dan menjadi pelangan tetap. di situlah nyawa sesebuah perniagaan. Kamu rasa kalau makan nasi Goreng yang tak rasa apa-apa ? dia akan datang lagi untuk jadi pelangan anda ? Pastinya tidak.
Kalau pemilik restorent , Warung, peniaga Pasar malam atau siapa saja yang meniaga Makanan lakukan 3 pekara yang saya sarankan ni. Pati Pelangan anda makin bertambah, dan anda akan menjadi peniaga yang berjaya , Insyaallah.
Comments