Skip to main content

Cara Pemakanan Seorang Pesakit Kencing Manis

Piramid Makanan

Cara Pemakanan Seorang Pesakit Kencing Manis

Penyakit Kencing Manis merupakan salah satu penyakit Kronik yang sering kita dengar dikalangan Rakyat Malaysia. Banyak faktor yang boleh mengundang penyakit kencing manis ini datang, antaranya tidak menjaga pemakanan di usia muda, faktor keturunan dan gaya hidup yang tak sihat.

Apabila sudah di tahap kritikal akan membuatkan satu lagi masalah yang bersangkut iaitu kegagalan Buah Pinggang. Dua penyakit ini selalunya berkait rapat antara satu sama lain.

Sakit buah pinggang juga merupakan antara 20 penyakit yang dilarang pengiklanan ubat yang mendakwa dapat menyembuhkan Penyakit Kencing manis ini. Ini di sebabkan belum ada bukti-bukti saintifik yang boleh menyembuhkan penyakit ini secara terus.

Ini bermakna kalau ada ubat yang dijual mendakwa dapat menyembuhkan penyakit kencing manis dengan khusus, itu adalah salah di sisi undang-undang.

Sekarang ni banyak sangat iklan-iklan ubat yang mendakwa dapat menyembuhkan penyakit kencing manis, malah bukan saja penyakit kencing manis tetapi berbagai penyakit lagi dengan hanya makan atau minum satu produk. Ini jelas bertentagan dengan prinsip kementerian Kesihatan Malaysia.

Untuk mengawal penyakit kencing manis ia memerlukan kawalan pemakanan yang baik, banyak pantang larang dan disiplin diri yang perlu di ikut dan diamalkan lebih-lebih lagi dalam bab menjaga makan.

Di samping tidak boleh tinggal ubat-ubatan yang sudah di bekalkan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia, ada jadual pemakanan yang perlu di lakukan oleh Pesakit Kencing Manis.

Jadual Pemakanan Pesakit Kencing Manis

Sarapan Pagi.

Sarapan pagi sangat penting dan ia tidak boleh diabaikan. Dengan sarapan, system perut kita dapat berjalan dengan betul apabila ia membekalkan sat makanan yang baru dan menyingkirkan toksik melalui pembuanggan air kecil dan air besar.

Badan kita juga akan dibekalkan dengan tenaga yang baru untuk meneruskan aktiviti harian. 

Tapi untuk pesakit kencing manis, tak boleh bersarapan pagi dengan memakan makanan sesuka hati. Ada pantang larang yang perlu di patuhi.

Segala jenis gula seperti gula pasir, gula merah, madu dilarang untuk pesakit kencing manis tak. Gula tambahan perlu diputuskan terus dalam diet harian seorang pesakit Kencing Manis.

Kalau ada yang persoalkan yang badan manusia perlukan Glukosa untuk bekalkan tenaga, jawapannya ya. Tapi sebenarnya makanan seperti nasi, roti sudah mengandungi glukosa untuk badan. Gula tambahan seperti gula pasir tak perlu dan perlu di haramkan terus untuk pesakit kencing manis.

Makanan sarapan pagi yang berminyak seperti roti canai juga perlu dihindari oleh seorang pesakit kencing manis. Boleh digantikan dengan manu seperti Capati yang kurang berminyak. 

Minuman seperti Kopi atau Teh juga perlu bebas dari gula pasir dan susu pekat manis. Sebungkus Nasi Lemak atau 3 keping roti atau 2 biji karipap sudah cukup untuk manu sarapan pagi untuk seorang penghidap kencing manis. Waktu sarapan pagi adalah 7.00 hingga 8.30 pagi.

Makan Tengah Hari

Dalan menu makanan tegah hari pula perlu seimbang dan harus bebas dari manu yang mempunyai gula tambahan seperti gula pasir.

Cukup dengan segenggap Nasi dan Proten,  perbanyakkan makan sayur-sayuran. Makanan yang berminyak dan berlemak juga perlu dielakkan.

Waktu makan tengah hari adalah antara jam 12am hingga jam 2pm dan jagan sekali-kali tinggalkan makan tengah hari. 

Makan malam

Waktu makan Malam pula antara jam 6pm hingga jam 12pm. Dan tak boleh lebih dari waktu itu, sebab system penghadaman perlukan rehat di waktu malam.

Makan malam penting untuk elakkan rasa lapar di tengah malam. Kalau tegah-tengah masih bangun mencari makanan yang berat, itu tak baik untuk kesihatan lebih-lebih lagi kepada. Pesakat kencing manis.

Manu makan mana perlulah sederhana dan seimbang, dan juga perlu bebas dari gula dan minyak yang berlemak.

Waktu Minum Ringgan.

Sebenarnya di luar waktu makan utama ini boleh saja nak makan seperti minum minuman ringan iaitu antara waktu sarapan dan waktu makan tegah hari, waktu petang dan malam.

Tapi tak boleh makan makanan yang berat seperti Nasi dan seumpamanya. Cukup sekadar 3 keping biskut bersama kopi atau teh yang bebas dari gula.

Sebenarnya jadual makanan yang betul ini bukan saja untuk pesakit kencing manis, orang yang sihat dan yang pentingkan kesihatan badan juga wajib makan di waktu yang betul.

Comments

Popular Posts

Tips Berniaga di Shopee Untuk Newbie

Sapa yang tak kenal dengan Shopee kan, pasti ramai dah ada pengalaman shopping online di shopee, tapi adakah anda pernah Berniaga di shopee? 
Kalau belum , sekarang tibalah masa untuk saudara dan saudari cuba sendiri cara berniaga di Shopee. Di dunia online sekarang ni rugilah kalau tak cuba berniaga style baru zaman tanpa sempadan ni. Sekurang-kurangnya kita tahu sedikit ilmu tetang selok-belok berniaga online lebih-lebih lagi dengan platform shopee ni.
Kepada yang dah baru mencuba dan baru nak berjinak-jinak dengan menjadi seller shopee, pasti dah tahu cara system shopee ni berjalankan. Contoh seperti bagaimana menguruskan oder pertama, mcm mana nak Pos barang yang dibeli dan bagaimana dapat komisyen yang pertama.
Ana pun pernah melalui semua tu. Best bila berjaya membuat jualan di shopee. Bagaimana dengan bangganya dapat drop barang shopee di J&T. Tapi satu je yang membuat Ana tertanya-tanya bila Ana nampak ada seller shopee yang hantar barang yang penuh di bahagian belakang keret…

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan PerniagaanKali ini saya ingin Kongsikan satu Rahsia yg sudah jadi bukan rahsia lagi.. Iaitu cara bagaimana nak borong Barangan dari China untuk Business. Kalau dulu, ya mungkin tak ramai org tahu bagaimana, tapi sekarang sudah Ramai yang pandai dan pakar. Bagai mana dengan anda sudah tahu caranya atau sudah pakar ? kalau belum teruskan membaca perkongsian saya.
Sekarang ni zaman sudah berbeza, anda dah tak perlu terbang pergi ke Negara China sana untuk cari dan borong barang untuk perniagaan anda.. sekadar duduk di depan Komputer dan online je, anda dah boleh beli dan borong barang dari sana..
Kenapa China? bukan negara lain..      Kenapa Negara china ?  sebab sekarang sudah tak boleh di nafikan lagi bahawa negara China itu adalah Kuasa ekonomi dunia, dan Baranggan keluaran kilang-kilang di sana adalah yg terbesar di dunia buat masa sekarang. USA yg antara kuasa ekonomi dunia pun sudang pening dengan peningkatan Kuasa ekonomi dunia. Jadi sebab i…

Potensi Menjadi Penternak Ikan Tilapia Merah

Ikan Talapia Merah antara ikan yang menjadi pilihan kepada penternak ini di Malaysia. Ini di sebabkan Ikan Talapia Merah mendapat permintaan tinggi baik di restorent mahupun isi dapur.
Harga ikan Talapia Merah di pasaran sekarang adalah Megikut  harga runcit adalah 12 /kilogram atau lebih kurang 6 Ringgit Seekor. Dan harga pasaran ini di lihat tak banyak berubah di sebabkan permintaan sentiasa ada. 
Saya di fahamkan harga ikan talapia merah berpotensi akan terus meningkat dari masa ke semasa di sebabkan permintaanya sentiasa bertambah.
1. Dari segi Penternakkan
Ikan Talapia boleh di katakan jenis spesis ikan air tawar yang mudah di uruskan selain ikan keli. Risiko kematian semasa anak agak rendah jika di bandingkan dengan ikan air tawar yang lain jika kena dengan caranya.
Ikan Talapia Merah juga kurang berisiko dalam serangan penyakit. Ia mudah membesar dan membiak. Dengan syarat ia diberi makan mengikut jadual dan kuantiti yang betul
Timpoh matang Ikan Talapia yang boleh di jual selalu…

Tips Beli Laptop Second Hand atau Recond

Keperluan pengunaan Laptop di masa kini begitu meluas. Boleh di katakan sangat penting untuk mereka yang berkerja di pejabat ataupun sebagai seorang pelajar. Sekarang boleh di katakan segala tugasan kerja memerlukan Laptop ataupun Komputer peribadi.

Ada di antara kita,  dalam usaha menjimatkan duit, Mereka hanya memilih untuk membeli Laptop yang sudah terpakai, disebut juga sebagai Laptop Recond ataupun Refurbish. 

Perniagaan Modal Kecil Tapi Menguntungkan 2020

1. Tahun 2020 ni merupakan tahun yang paling mencabar bagi semua orang, bukan saja pada rakyat Malaysia malah di seluruh dunia sedang bergelut dengan Virus Covid-19 dan secara langsung mengganggu gugat system ekonomi dunia.
2. Ada di antara kawan-kawan kita yang terpaksa di buang kerja, di berhentikan kerja dan akan di berhentikan di sebabkan kesan dari kelembapan ekonomi, Banyak majikan yang sudah tak mampu menanggung lagi kos operasi syarikat yang besar dan cuba mengurangkan kos operasi, Kesannya terpaksa mengurangkan jumlah pekerja.
3. Pasti ada di antara saudara-mara, kawan-kawan kita yang sudah berkira-kira untuk memulakan Plan mencari sumber pendapatan yang baru. Dan itulah yang perlu di fikirkan oleh semua orang buat masa sekarang sebagai Plan tambahan kalau-kalau kelembapan ekonomi berteruskan sehingga satu tarikh yang kita tak tahu sampai bila.
4. Firasat saya, Akan ramai lagi bakal kehilangan kerja pada hujung tahun ini. Kita semua tahu dalam 3 bulan sebelum dan selepas ini ker…