27/10/2010

Kenapa ada Perkataan (Islamic) pada IFF

Feshion muslim, Rasanya kita dah di ajar tentang garis panduan cara-cara pemakaian muslim sejak kita di bangku sekolah lagi. Dalam islam, islam tidak pernah meletakkan sebarang feshion yang perlu kita ikut. hanya yang di tekankan dalam islam adalah pakaian yang menutup aurat, maknanya segala pemakaian yang menutup aurat adalah ciri-ciri feshion islamik. Rasanya semua orang dah tahu tahap2 aurat masing-masing, tipulah kalau tak tahu... melainkan orang tu memang betul-betul tak tahu sebab tak pernah belajar.

Tetapi, apa yang menghairankan aku, kenapa masih ada orang yang keliru tentang batas pemakaian dalam islam ni. Sehinggakan ada yang terkeliru besar dan telah megucar-gacirkan muslimin dan muslimat di negara ini Khususnya dan di dunia amnya. Yang aku maksudkan adalah peganjuran Iff ( Islamaic feshion festivel ) yang telah di langsungkan dengan jayanya di monte carlo dan penaungnya adalah Datin Sri Rosmah Mansor baru-baru ini. Aku di sini bukanlah untuk menghagatkan lagi susana atau perpolitik di sini, cuma aku nak katakan yang aku ni dalam delema kecelaruan hidup, tak faham apa yang sedang belaku ini.

Alasan yang diorang bagi adalah," IFF ini buka di anjurkan di malaysia" " Festivel ini disertai oleh pereka feshion luar negara dan rekaan-rekaan mereka tiada sangkut paut dengan peganjur, so jagan salahkan peganjur" apakah semua ini disebabkan terlalu rendah pengetahuan mereka tentang cara pemakaian islam. Bagi aku kalau tak tahu, jangan buat terus, atau buat tapi jangan megunakan nama islam. Alasan-alasan yang di berikan langsung tak dapat diterima. Aku rasa jika nak buat sesuatu itu atas nama islam, eloklah melantik seseorang yang tahu tentang hukum hakam dan batas dalam islam supaya tidak keliru..

Ramai yang mengkritik IFF dan ada juga yang cuba mempertahankannya dengan alasan-alasan diatas. Apa yang medukacitakan pekara ini langsung tidak di pandang serius oleh sesetengan orang yang bertanggungjawap dalam mepertahankan Islam di negara ini. hanya senyap seribu bahasa , atau pun mereka tak tahu pekara ini yang mana semua orang dah tahu dan tgah keliru.. Harap pekara ini takkan berulang lagi di masa hadapan... yang aku pasti ramai rakyat Malaysia sekarang takut akan setuasi sekrang.

Sudah banyak yang bercelaru dalam agama kita ISLAM hanya di sebabkan kepentingan duniawi... mohon maaf andai ada yang terasa hati..... ya ampunnnnn...



No comments: