13/10/2010

Aku Dan Perniagaan Bahagian, Idaman Computer Centre

Anjung Kreatif Teknology di asaskan oleh Mohd Shahrun Ishak yang dulunya beralamat di Macro Seberang Jaya Pulau Pinang. Mohd Shahrun Ishak boleh dikatakan sebagai seorang mentor aku dalam bisnes ni. Tapi sekarang makro dan jadi tesco Seberang Jaya. Di Anjung Kreatif inilah tempat aku betapa seketika dan menuntut ilmu tentang selok belok dunia perniagaan ini ... banyak juga la Ilmu yang aku dapat dan sedikit pengalaman yang boleh aku simpan. Setelah sekian lama aku bertapa di Seberang Jaya Pulau Pinang tu. aku pun balik la ke tempat asal ku.
Mula Beroperasi di Jitra
Disinilah bermula segalanya... dengan mengunakan nama Anjung Kreatif teknology cawangan Jitra yang beralamat di Bangunan Yayasan Kebajikan Masyarakat Kubang Pasu. Untuk pengetahuan korang, disini juga tempat aku buat Praktikel semasa aku belajar dulu(Thanks YKMKP). Aku mula menjalankan bisnes kedai komputer. Saat mula-mula aku beroperasi di jitra, aku dapat rasakan cabaran yang perlu di tempuh, dalam fikiran aku masa tu ada sedikit presture, Hanya berbekalkan secebis pengetahuan dan pengalaman yang tak seberapa, aku dah terpaksa pikul tanggungjawab yang berat, maklumlah masa tu aku baru 22 tahun.. dan Shahrun lah tempat aku bertanya segalanya.. Kadang-kadang rasa penat dan tertekan.

Terigat lagi masa aku mula-mula beroperasi... aku diarah oleh Abg Sharun untuk sewa ruang di Dalam Jitra Mall, Kebetulan masa tu Jitra Mall pun baru beroperasi... Aku sewa ruang 10/10 kaki RM500 selama seminggu. Boleh dikatakan tiap-tiap bulan aku akan sewa tapak di dalam Jitra Mall sampai dah biasa dengan kakitanggan Jitra mall.. Masih ingat orang yang selalu aku berurusan Namanya Cik Shalela, orgnya boleh tahan :). Beberapa bulan kemuadian, aku cuba melangkah setapak lagi dalam usaha untuk mempromosikan bisnes aku ni, kali ini aku keluar jauh sikit dari Jitra, aku sewa ruang legar dengan keluasan yang sama di (Cmart) Sebuah pasaraya di Changloon Kedah. dengan kadar sewa RM120 sehari lebih mahal dari Jitra MALL aku cuba memberanikan diri. memandangkan sewanya agak mahal. aku cuma membuat promosi disitu Selama 4 Hari.
Alhamdulillah Dengan Izin Allah segalanya berjalan lancar pada awal bisness aku beroperasi.

Modal
Bab modal ni, boleh dikatakan aku banyak mengunakan Modal insan :) tapi terus terang aku katakan modal permulaan aku hanya berkerja berganda-ganda dan sedikit bantuan kewangan RM dari Femily dan Anjung Creatif Teknology. Bukan aku tak nak untuk minta bantuan kewangan dari Tekun, Mara atau seumpamanya... Bagi aku, biarlah bermula dari angka satu untuk belajar erti kesusahan.. Alhamdullillah sampai sekarang pun aku tak terikat dengan mana-mana badan batuan kewangan... Ini bukan bermakna aku hebat dan tak nak minta tolong, mungkin sampai satu level nanti aku akan mencari sumber bantuan dan nasihat... insyaallah. Segalanya aku berserah pada Allah s,w,t

No comments: