09/05/2011

Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh

1. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh, Yang berat sama di pikul, Yang ringan sama di jinjing. Dulu masa di sekolah rendah, ada tak cikgu korang suruh bawa segengam lidi ?... Cikgu aku suruh kami bawa dulu, bukan untuk buat kita-kira matematik, tetapi dia nak ajar kami erti perpaduan. Malangnya aku tak bawa sebab tak sempat pergi cari sebab !!! sebab apa eak, sebab memang aku tak ingat. Habis tu kena la pulas perut. aku memang seorang yang pelupa dari dulu sampai sekarang, sape yang rapat dengan aku tau la... so sape yang nak jadi future wife aku , anda harus berfikir 80 kali, Takut aku terlupa jemput korg kat mana-mana ^_^ ( just kidding )

2. So, dah merapu dah sikit, jom kembali ke tajuk asal. "Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh". Dekat mana ye tadi... o ya, cikgu suruh bawa lidi kan. aku tak bawa , so kena la pulas perut dan berdiri atas kerusi, cikgu tu memang garang. Apa kena mengena perpaduan dengan lidi??? eleh , cerita ni semua org pernah dengar dan alami sendiri , ya betul tu, korg memang pandai.... mcm biasa la, dia patahkan sebatang lidi dengan selamber... pastu dia ambik segengam lidi tapi gagal dipatahkannya... Dalam fikiran kebudakkan aku ketika itu " eleh cikgu perempuan memang la tak kuat nak patahkan lidi-lidi tu " " Cikgu ni biar betul, suruh bawa lidi semata-mata nak tunjuk benda ni je "

3. Memang sebatang lidi mudah dipatahkan, tapi segengam lidi susah untuk dipatahkan. Apa bila kita tak bersatu, adalah terlalu mudah untuk kita di kalahkan dan seterusnya dimusnahkan. Itulah mesej yang nak di sampaikan oleh cikgu aku ketika itu, tapi aku faham sikit-sikit je waktu tu. Kekuatan sebenarnya terletak kepada perpaduan . Yang aku nak fokuskan tentang perpaduan di sini adalah perpaduan Umat Islam di seluruh dunia sekarang.


4. Terlalu banyak bukti yang menguatkan hujah yang mengatakan , perpecahan membawa kelemahan, kelemahan membuatkan Umat Islam menjadi bahan bulian. Contohnya di Negara-negara arab, umat islam saling bersaing antara satu sama lain, masing-masing nak menunjukkan siapa yang lebih hebat. Kesahnya , peperangan sesama Umat Muhammad s,a,w dan akhirnya merugikan umat islam itu sendiri. Sebabnya segalanya sudah di rancang rapi oleh musuh-musuh islam terutamanya Yahudi yang sememangnya pakar dalam perancang-perancagan jahat ini.

5. Lain pula yang terjadi diNegara-Negara Europah, Mereka bersatu padu dan bersepakat. Jarang kita dengar Negara-Neraga Europah bergaduh antara mereka, sedangkan Islam sudah mengajar erti perpaduan. Kenapa boleh jadi sebegitu? dimana silapnya ? Benarlah kata Rasulullah s,a,w. suatu ketika nanti, umat islam umpama buih, dalam hati mereka terdapat perasaan takut mati dan cintakan dunia.

6. Memang jika kita terus melihat perpaduan umat islam di seluruh dunia agak meluas dan mustahil untuk kita menyuarakan sesuatu pandanggan... tetapi ia tak mustahil jika kita bermula dari umat islam di dalam Negara tercinta kita. Lupakanlah segala persekentaan, kembali kepada islam, insyaallah Allah s.w.t akan membantu kita.

7. Hubungkanlah kembali tali persaudaraan, kerana orang yang beriman itu adalah bersaudara. Saling tolong-menolong dan berkhasih mesra, biar dunia Islam di malaysia di berkati dengan keindahan dan keharmonian dan di hiasi dengan ukiran senyuman. Agar generasi akan datang Bangga dengan apa yang kita wariskan...


No comments: