10/09/2014

Allah Selamat Sultan Mahkota

1.      Sejak kebelakanggan ini, nampak seperti agak kucar kacir sikit pemahaman tentang institusi di raja di negara dan negeri kita ni. walaupun negara kita mengamalkan system raja berpelembagaan.. tak tahu sebab apa, dan kenapa. Mungkin ni ada hubung kaitnya dengan lompat terajang dunia politik.

2.      Aku sebagai di antara berjuta rakyat Malaysia dan Negeri kedah, sedikit sebanyak keliru dengan beberapa perbahasan dan persoalan yang di timbulkan oleh sesetengah individu. Maklumlah sudah sekian lama aku di didik menghormati Payung Negara ini. 

3.      Berikut aku kongsikan maksud lirik lagu Negeri Kedah Darul Aman yang boleh di katakan aku nyanyikan pada setiap pagi sewaktu zaman sekolah dulu. dan aku hanya dan cuba huraikan apa yg aku faham. yang aku rasa di lubuk hati aku tentang lirik lagu negeri aku.. Lirikya hanya 4 Baris.

" Allah selamat Sultan Mahkota,
Berpanjanggan usia di atas tahta,
Memelihara ugama Nabi Kita,
Negeri kedah serata-rata, "

4.      Jelas lirik ini memohon doa untuk kesejahteraan Sultan, menjadi simbul sebagai penaung atau payung kepada negeri di bawah pemerintahannya. 

5.     Agama islam menjadi teras kepada Negeri dan sultanlah yang di beri tanggungjawab untuk memelihara Agama Islam di negeri ini. Di seluruh negeri dan negara. 

6.      Itulah peranan asas institusi di Raja. Bertanggungjawab memelihara negeri dan negara. Bagaimana mungkin kita nak menderhaka kepada mereka selagi mana mereka masih di jalan yang nyata memelihara apa yang di tinggalkan oleh nabi kita. 

7.      Aku dengan jelas menganggap biadap pada sesiapa saja yang ada cita-cita melihat Institusi di raja di negara ini berkubur. Ya aku bukan tuah, tetapi andai di usik.. di benteng hadapan aku menadah.

No comments: