16/08/2011

Aku Dan Perniagaan Bahagian 3, Menambat hati pelanggan dan jadikan mereka pelanggan tetap

1. Melayan karenah pelanggan memang salah satu dugaan dalam perniagaan.... teringat lagi aku masa mula-mula berniaga dulu... aku rasa macam satu sumbar masalah pula bagi aku untuk melayan masalah pelanggan yang banyak cakap ni, apatah lagi kalau pelangan tu kondem perniagaan kita, bagi perniaga baru macam aku dikala itu, setuasi sebegitu sudah cukup untuk melemahkan semangat aku... nak je aku bertengkar dengan costemor yg macam tu... tapi harus di ingat, pelanggan yang macam tu jugaklah yang membantu untuk kita menjadi lebih kuat dan matang...

2. Tanpa pelanggan, sesebuah perniagaan tu tak akan pergi kemana, begitulah juga kalau kita sentiasa bersikap dingin dengan pelanggan... kadang-kadang penguna ni suka sangat nak test IQ dan sikap kita semasa berurusan... perlu disini untuk menimba ilmu dan mendapatkan seberapa banyak pengalaman tentang cara-cara yang terberurusan dengan setiap pelanggan... bagi aku, setiap perniaga tidak boleh terlalu berlembut dan juga tidak boleh terlalu keras layananya.... lebih elok lagi kalau layanan itu kita follow je sikap dan tingkah laku pelanggan kita tu, yang lebah lembut, kita bertukarlah jadi keperibadian sepertinya... yang suka berseloroh, tak salah kalau kita ikut te style nya...

3. Kejujuran adalah kunci utama untuk kita terus tenang menghadapi apa juga rintangan dalam perniagaan... ye la , kalau kita asik tipu orang je, cakap pun tak betul, susah la kalau kita nak jadikan perniagaan kita hebat betul tak... dan jangan sesekali fikir yang pelanggan atau orang nakkan khidmat kita tu tak tahu apa-apa... bercakap pekara-pekara yang perlu je... yg tak tahu lebih baik diam dari berbohong... di situ , orang boleh mengenal keperibadian kita yang sebenar...

4. Senyum terus kalau bertentang mata dengan pelanggan... pekara yang aku selalu praktikan adalah menjadikan semua orang di sekeliling ni sebagai kawan... dan untuk jadikan dorg kawan, perlulah di mulakan dengan senyuman... betul tak... kita pun suka kan kalau jumpa orang yang suka senyum dari berjumpa orang yang cukup susah nak senyum...

5. Setuasi menang-menang ( win-win stuation ) , ini juga penting dalam usaha kita nak menambat hati pelanggan-pelanggan kita dan seterusnya menjadikan mereka sebagai reguler costemor kita dan kawan secara tidak langsung.... dalam perniagaan tak salah kita jadikan pelanggan sebagai kawan, tapi jgan sampai mengalami kerugian atas faktor kawan tadi.... kawan-kawan jugak, business tetap business... so jagan kita hanya fikirkan keuntunggan kita je, sampai membebankan costemor tu. sekali tu ja lah costemor tu datang kedai kita... kalau boleh jadikan mereka pelanggan tetap dan banyak manfaat darinya...

No comments: