24/08/2011

Bidaah Hasanah dan Bidaah Dholalah


Bidaah, Bidaah bidaah, itu bidaah, ini bidaah , sana bidaah , sini bidaah itu je yang mereka tahu..

Ketika pening kepala aku berhujah dengan kawan-kawan yang berfahaman wahabi ni , terjumpalah satu blog yg pada aku sangat best/indah/cantik untuk menerangkan tentang konsep bidaah, perkataan yg selalu di bibir golonggan-golonggan Wahabi yg suka sangat membidaahkan amalan umat islam di Malaysia ni....

rasanya tak perlu kot aku edit balik tulisan blog tu sebab penerenggannya dah cukup cantik dan mudah difahami...


Wirid dengan doa ramai-ramai lepas sembahyang, baca tahlil, baca Yasin malam Jumaat, sapu tangan ke muka lepas bagi salam dalam sembahyang, baca doa Qunut, lafaz niat sebelum takbiratul ihram, tambah ‘saidina’ dalam lafaz selawat nabi…macam-macam lagi la. Nabi tak buat tu. Rasulullah kata,

“ Awaslah kamu daripada mengada-adakan perkara baru kerana setiap perkara baru adalah bidaah dan setiap bidaah adalah sesat dan setiap yang sesat balasannya adalah api neraka.”

Hadis ini kerapkali menjadi hujah terkuat golongan anti-bidaah ini. Jadi, sebenarnya apa hukum amalan-amalan seperti di atas? Seeloknya kita kembali kepada maksud bidaah terlebih dahulu supaya persoalan ini lebih jelas dapat difahami.

Istilah bidaah berasal dari kata Arab (bada’a) yang bererti mengadakan atau menciptakan sesuatu yang baru tanpa contoh terlebih dahulu. Para ulama sejak dahulu lagi membincangkan hukum bidaah dalam agama. Asas perbincangan mereka dalam menetapkan hukum bidaah adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Jabir yang tertulis dalam dialog tadi.

Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda yang bermaksud,

“ Sesiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan agama kita ini yang bukan daripadanya, maka ia adalah tertolak”.

Asas perselisihan pendapat ialah, adakah perkataan kullu bidaah dalam hadis membawa maksud semua jenis bidaah itu sesat dan tertolak, ataupun memberi maksud sebahagian besar bidaah itu sesat? Perbezaan pendapat inilah yang membentuk dua aliran yang mana aliran pertama menolak 100% amalan yang tidak berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah dan satu aliran lagi berpendapat maksud kullu bidaah ialah sebahagian besar, bukan keseluruhan ( al-kul bi ma’na majmu’ laisa jami’). Itulah yang menjadi sumber asas pegangan Mazhab Syafie yang membahagikan bidaah kepada dua iaitu Bidaah Sayyi’ah atau Dholalah dan Bidaah Hasanah.

Merujuk pada tulisan Ustaz Hj. Ahmad Hafiz Al-Bakaniy dalam Majalah Milenia Muslim keluaran April 2008, beliau menyatakan Imam Syafie membahagikan bidaah kepada dua iaitu Bidaah Hasanah (mengadakan sesuatu perkara baru yang terpuji yang tidak bersalahan dengan Al-Quran dan As-Sunnah) dan Bidaah Dholalah (mengadakan sesuatu perkara baru yang tercela yang bersalahan dengan Al-Quran dan As-Sunnah). Kata Imam Syafie,

“Setiap perkara yang ada sandaran daripada syarak, maka bukan dari perkara bidaah, sekalipun tidak dilakukan oleh generasi Salaf”.

Antara dalil dibolehkan bidaah (Bidaah Hasanah) dalam amalan harian terutamanya ibadah yang saya boleh utarakan sepanjang pemahaman saya terhadap isu bidaah ini ialah :

1. Firman Allah S.W.T yang bermaksud,

“…dan kami jadikan dalam hati orang yang mengikutnya perasaan belas kasihan (sesama sendiri). Dan (perbuatan mereka yang beribadah) Rabbaniyyah-merekalah yang MENGADAKANNYA rekaannya; padahal KAMI TIDAK MEWAJIBKANNYA kepada mereka; (mereka berbuat demikian) kerana mencari keredhaan Allah…” (QS 57:27).

Ini menunjukkan bahawa perkara baru yang dilakukan oleh sebahagian umat Nabi Isa (ayat di atas merujuk kepada umat Nabi Isa yang mendirikan rumah daripada tanah liat walaupun mampu untuk hidup mewah) dipuji Allah kerana mereka ingin menjauhkan diri mereka daripada keseronokan duniawi walaupun tidak terdapat dalam kitab Injil yang mengharuskan sedemikian.

2. Dalam hadis yang dikeluarkan Imam Bukhari di dalam sahihnya daripada Rifa’ah bin Rafi’ Al-Zarqiy :

“Suatu hari kami bersembahyang di belakang Rasulullah S.A.W dan ketika Rasulullah bangun dari rukuknya, Baginda menyebut ‘Sami’alllahu liman hamidah,’ dan telah berkata salah seorang di belakang Rasulullah S.A.W, ‘ Rabbana walakalhamdu hamdan kathiran thoyyiban mubarakan fih’. Selepas menunaikan solat jemaah tersebut, Rasulullah S.A.W bertanya: ‘Siapa yang membaca lafaz tadi?’ Maka sahabat tadi menjawab: ‘Saya Ya Rasulullah’. Maka Rasulullah S.A.W bersabda: Aku telah melihat lebih kurang 30 malaikat berebut untuk mencatat pahala mereka yang menyebut lafaz tersebut”.

Jelas di dalam firman Allah dan hadis di atas bahawa semua perkara baru yang tidak dilakukan Baginda dan para Nabi terdahulu bukan semuanya haram.

3. Ulama Usul mendatangkan kaedah:

“Perkara yang ditinggalkan tidak menunjukkan kepada haram”.

4. Adapun hadis yang menyebut,

“Dan seburuk-buruk perkara adalah perkara yang baru dan setiap yang bidaah itu adalah dholalah (sesat) dan sesat itu adalah ke neraka”.

Imam Nawawi menyatakan bahawa makna hadis ini adalah am makhsus (umum yang dikhususkan kepada sesat). Beliau turut menyatakan di dalam kitab Tahdzib Al-Asma’ wal Lughat m/s 22 juz 3:

“Bidaah pada syarak ialah mengadakan sesuatu yang tiada wujud di zaman Rasulullah S.A.W. Dan ia terbahagi kepada Bidaah Hasanah dan Bidaah Qabihah”.

Beliau menyambung lagi:

“Perkara baru yang diadakan dan tiada asas (dalil) dalam syarak dinamakan bidaah. Tetapi, sekiranya ADA ASAS DALAM SYARAK, MAKA IA BUKAN BIDAAH”.

Kekeliruan sesetengah pihak inilah yang akhirnya membawa perpecahan dalam umat Islam sedangkan Imam 4 Mazhab tidak pula bertekak sesama mereka malah menghormati pandangan masing-masing…Harapnya penerangan ringkas ini dapat merungkai persoalan di atas dan membuka minda kita sebagai persediaan menjadi Muslim era millennium. Wassalam…

Artikel ini dipetik dari blog: http://bondsoflove90.blogspot.com/2008/05/bidaah-ooiii-bidaah.html,

Wallahualam.....

4 comments:

PuTeRi CaHaYa said...

Tapi, sewaktu penambahan oleh sahabat Nabi, itu sewaktu zaman Nabi... Nabi ada untuk menegur...

tapi skang... apa ibadah skali pun, harus bersandarkan pada hadis dan & al-quran.. x ckup ke amalan nabi, cek hadis2.. betapa banyak amalan2 nabi...kenapa tak ikut. tapi tetap nak buat amalan yang baru.

bukankah Nabi itu sempurna.

Rahman said...

Terima khasih kerana sudi berkujung ke blog ini.... memang benar Rasulullah adalah pembawa syariat islam, Rasulullah adalah utusan Allah untuk membimbing umat manusia yang berada di dalam kegelapan ketika itu.... sekarang Rasulullah telang tinggalkan dua pekara yang cukup penting dan berharga . iaitu Al-quran dan Sunnah... sekiranya kita berpegang kepadanya , tidak akan sesat.... persoalanya di sini, bagai mana kita hendak kembali kepada Al-quran dan hadist yang di tinggalkan itu... sudah tentulah dengan jasa ulamak-ulamak yang lebih harif dan alim untuk menghuraikan hukum yang ada di dalam Al-quran dan hadist. kita sebagai org awam terlalu jahil untuk terus kepada Al-quran dan Hadist. banyak juga pekara baru yang di buat oleh golongan salaf selepas kewafatan rasulullah.. contohya menambahkan azam menjadi dua semasa solat jumaat, membukukan Al-Quran, sembanyang sunat dua rakaat sebelum di bunuh yang semuanya tiada contoh dari Rasulullah s.a.w ...

Rahman said...

kembahagian bidaah ini supaya orang awam lebih jelas tentang hadis " setiap bidaah itu sesat, setiap sesat itu ke neraka "

semoga orang awam seperti kita yang jahil... eloklah kita megikut mazhab iaitu jalan atau pandanggan yang di ambil oleh ulamak mujtahid dalam menetapkan hukum-hukum yang terkandung di dalam Al-Quran dan Hadist.... setiap ibadah mestilah bersandarkan kepada Al-Quran dan Hadist. kalau tiada sandaran pada Al-Quran dan hadist... mana mungkin sesuatu ibadah itu di reka-reka oleh ulamak-ulamak...

Anonymous said...

Ada dua pendapat bersama hujah masing-masing berhubung amalan ibadat khusus yang tiada nas :

i. Bidaah.....masuk neraka.
ii. Amalan diterima....dapat pahala.

Beza antara (i) dan (ii) amat besar.

Ada 2 cara kepada individu untuk mengetahu nasib masing-masing yang membuat amalan ibadat agama khusus tanpa nas samada di kategori (i) atau (ii) :

(a) Menunggu selepas kematian! Cara ini walaubagaimanapun adalah terlambat kerana kita tiada ruang untuk pembetulan sekiranya pendapat (i) adalah benar.

(b) Mengkaji dan memahami semua kandungan Al Quran dan semua kitab hadis bersama guru-guru dari kedua-dua pihak untuk mencari kebenaran samada pendapat (i) atau (ii). Kaedah ini walaubagaimanapun mengambil masa yang lama, mungkin sepanjang hayat. Tidak sesuai untuk mereka yang, sebagai contoh, belum dapat menghafal dan memahami makna bacaan dalam solat wajib!

Jadi...untuk jalan selamat yang tidak mengambil usaha besar,kaedah yang tiada pertikaian.....buat amalan ibadat khusus dalam agama yang ada nas dari Nabi Muhammad s.a.w sahaja.

Ab. Aziz