Skip to main content

Cara nak berniaga di FaceBook.

         Zaman sudah berubah, dan pastinya cara org berniaga telah turut beransur berubah.. Pemikiran org pun sudah banyak berubah. 

Sama jugak dengan dunia peniagaan, turut berubah, infomasi , berita pada hari ini hanya di telapak tangan..

 Populasi SmartPhone lebih Banyak Dari manusia..22 Juta Rakyat Malaysia ada Akaun Facebook. Ini antara Faktor Berniaga di FB perlu di dalami dengan step yg betul.

Ramai org berniaga di Facebook mesti korg perasan semua tu.. sebab hari2 bila kita scroll FB mcm2 Iklan orang berniaga kan... senang ke berniaga di fb ni ? Pada saya berniaga di mana pun sama sahaja , Online mahupun Offline. pasti ada sedikit kesukaran.. untung rugi itu biasa, tapi kita boleh atasi semua tu dengan ILMU.

kelebihan pada zaman sekarang adalah pada berniaga di Online FB. sebab Kos Pemasaran Murah, Jangkauan peniagaan boleh pergi selagi mana ada internet di situ. 

Sebab tu ramai yg sudah berjaya dalam berniaga Online ini.. sebab dorg ada statigy mereka yang btl2 berkesan. Dengan Ilmu yg mereka ada tak mustahil mereka boleh berjaya.

Asas perniaga offline mahupun Online sama sahaja, kalau kita ikut step dari mereka yg sudah berjaya pasti akan turut berjaya. 

Di sini saya boleh bagi Step asas utk mula berniaga di internet..

Ada tiga semuanya yg anda perlu dalami.

1.    Kumpulkan Target pembeli dahulu.. bakal Pembeli utk produk bakal anda jual... caranya dengan Bina satu FanPage di FB dan hiaskan dengan Logo perniagaan anda. Dan Mulakan dengan langkah Tarik Like ke Fanpage anda, semuanya sudah di sediakan oleh FaceBook di ruangan FB Ads Manager.. Memerlukan sedikit Kos pengiklanan berbayar. Kumpul seberapai ramai like yang boleh. 

2.   Membina Brand anda atau istilah dalam Marketing Brand Awareness. Langkah dua ni penting utk membina kepercayaan bakal pembeli kepada perniagaan anda. Langkah ini tersangat penting kepada sesiapa yg berhajat utk berniaga Online. Memerlukan sedikit Kos pengiklanan berbayar di FB Ads Manager.

3. Setelah dua langkah di atas selesai barulah tiba langkah terakhir iaitu menjual. Dalam FB ada Boost Your ads.. juga ada di dalam FB Ads Manager dan memerlukan sedikit kos berbayar. Kepada siapa kita nak jual ? jwab, kepada org2 yang sudah Like Fanpage anda dan sudah anda kenalkan Brand anda. apabila mereka sudah mengenal anda mudah utk mereka membeli produk atau perhidmatan anda.

Kesilapan yang ramai org Buat dalam pemasaran Online FB adalah... terus menjual , terus melakukan langkah ketiga, dan abaikan langkah yg terpenting iaitu langkah 1  dan 2.... Hasilnya Duit Habis, Business Kelaut.

OK, sampai di sini dulu sedikit perkongsian saya utk kali ni.... utk terus mendalami cara berniaga di FB terus mencari Ilmu jagan putus asa... Ingat buat 3 langkah tersebut dengan tertib, jagan sekali2 skip. 

Terus berhubung dengan saya di ruangan koment.

Comments

Popular Posts

Resepi Rendang Ayam Kedah

Masakan Rendang Ayam Kedah Resepi Rendang Ayam Kedah 1.  Rendang Pasanganya Lemang atau ketupat. Tak kesahlah Ketupat Daun Palas atau Ketupat Daun Buluh . Yang penting Rendang mesti kena ada kalau nak makan Ketupat, Barulah Lengkap. Penting untuk setiap keluarga salah seorangnya mesti pandai Masak Rendang Ayam ataupun rendang Daging supaya tak kempunan Nanti. 2. Rendang ni ada juga pedebatan dalam kalangan Netizen yang mempersoalkan asal usul rendang dari Negeri Mana. Bukan di situ saja, malah antara Malaysia dan Indonesia pun menjadi isu claim mengclaim asal usul rendang. Bagi aku taklah menjadi isu dari mana Sejarah asal usul Rendang, yang penting pandai masak Rendang dan sedap di makan. 3. Kali ini aku nak Kongsi sedikit ilmu tentang cara nak masak Rendang Ayam yang sedap. Oleh kerana aku orang Kedah, aku namakan resepi rendang ini sebagai Rendang ayam Kedah hihi. 4. Masak Rendang ayam ni lebih mudah daripada Masak rendang Daging. Kalau Rendang Daging, kita perlu cari daging yang b

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan

Tempat Borong Barang Murah Untuk Memulakan Perniagaan Kali ini saya ingin Kongsikan satu Rahsia yg sudah jadi bukan rahsia lagi.. Iaitu cara bagaimana nak borong Barangan dari China untuk Business. Kalau dulu, ya mungkin tak ramai org tahu bagaimana, tapi sekarang sudah Ramai yang pandai dan pakar. Bagai mana dengan anda sudah tahu caranya atau sudah pakar ? kalau belum teruskan membaca perkongsian saya. Sekarang ni zaman sudah berbeza, anda dah tak perlu terbang pergi ke Negara China sana untuk cari dan borong barang untuk perniagaan anda.. sekadar duduk di depan Komputer dan online je, anda dah boleh beli dan borong barang dari sana.. Kenapa China? bukan negara lain..      Kenapa Negara china ?  sebab sekarang sudah tak boleh di nafikan lagi bahawa negara China itu adalah Kuasa ekonomi dunia, dan Baranggan keluaran kilang-kilang di sana adalah yg terbesar di dunia buat masa sekarang. USA yg antara kuasa ekonomi dunia pun sudang pening dengan peningkatan Kuasa ekonomi dunia.

Ketupat Pulut Daun Buluh

Ketupat Daun Buluh Ketupat Pulut Daun Buluh Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Ketupat daun buluh sudah tak asing lagi sesetengah tempat di negeri Kedah Darul Aman selain ketupat Palas. Kedua-duanya mengunakan bahan asas Pulut yang sama kecuali daun. Di Sebelah utara selalunya ketupat Pulut menggunakan beras Pulut Susu, sebab rasanya lebih enak dan lembut selain lebih berlemak. Ketupat pulut daun buluh mungkin agak kurang terkenal di negeri-negeri di bahagian selatan tanah air tapi boleh di katakan di kenali ramai di bahagian utara tanah air. Kaum Cina utara juga gemar membuat ketupat dauh buluh ni. Jenis Daun buluh yang di gunakan adalah jenis dauh yang besar dan lebar. Tak semua daun buluh yang mempunyai ciri-ciri itu, ada baka pokok buluh yang mempunyai daun yang besar dan lebar, membolehkan pulut mudah di balut dan di ikat. Memandangkan di negeri bahagian Utara seperti Negeri Kedah terutamanya, Pokok buluh memang banyak dan tak susah mencari daun buluh yang sesuai untuk bua

Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation

Download dam Install Printer Driver Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation          Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini : Canon website download link Saya aka

Pembekal Daun Pisang Untuk Membungkus Makanan

Pembekal Daun Pisang Untuk Membungkus Makanan 1. Daun Pisang adalah daun yang sudah sinonim dengan Masyarakat kita di Malaysia. Banyak kegunaan Daun Pisang dalam manu-manu masakan yang terkenal di negara kita, seperi Nasi Lemak, Lemang, Ikan Bakar dan pelbagai jenis Kuih Muih. 2. Saya rasa sejak dari zaman dulu lagi, datok nenek kita mengunakan Daun Pisang sebagai bahan utama dalam pembungkusan makanan. Banyak kelebihan yang kita dapat jika kita menggunakan Daun Pisang dalam pembungkusan Makanan.   3. Sudah tentulah daun pisang adalah bahan yang mesra alam berbanding Kertas dan Plastik. Bahan-bahan seperti Plastik yang di gunakan dlm industri Makanan telah banyak mencemarkan alam sekitar. Jika kita ingin melihat bumi kita kekal segar, penggunaan Daun Pisang perlu di utamakan dalam pengunaan pembukusan terutamanya nasi Lemak. 4. Jika anda adalah seorang yang pencipta Alam, saya sarankan, gunalah daun pisang dalam membungkus, melapik makanan dan hindari jauh-jauh daripada pengunaan bahan