Jenis-jenis Kategori Pelanggan Yang Perlu Anda Kenal Dalam Dunia Perniagaan
2. Anda perlu kenal setiap pelangggan anda supaya anda dapat melayan mereka dengan dakar kemampuan anda. Tak semua antara pelanggan yang datang kepada anda tu boleh di belai seperti Raja. dan ada pelanggan yang anda perlu layan mereka seperti VVIP.
3. Ada orang kata "Costemer is always Right" , aku tak berapa setuju dengan slogen itu. Mungkin anda setuju dengan kata-kata itu, Itu terserah kepada pendapat masing-masing.
4. Bagi aku kalau Pelanggan tu susah nak di layan atau di handle, tak perlulah untuk kita memecahkan kepala untuk memberi layanan kepada dia dengan bersungguh-sungguh. Elok lepaskan saja dia pergi akau bahasa kasarnya tak perlu layan dengan terlalu baik.
5. Penjual dan Pelanggan dua-duanya Manusia yang mempunyai emosi. Kedua-duanya perlu bertolak ansur dalam urusan jual beli barulah tiada sebarang stress datang mengganggu kehidupan seharian kita.
6. Bagi aku, pelanggan dan juga penjual kedua-duanya mempunyai hak yang tersendiri, Pelanggan mempunyai Hak kepada apa nilai yang dah dia bayar dan Penjual pula ada hak keatas apa yang sudah di berikan.
7. Setuasi Menang-menang (win-win stuation) adalah penting dalam urusan jual beli agar kedua-dua belah pihak puas hati.
8. Jom mengenali jenis-jenis pelanggan yang mungkin akan berurusan dengan anda dalam urusan perniagaan hari-hari.
(8.1) Pelanggan Yang Suka Mengkritik
Jenis pelanggan seperti ini bukanlah saya nak kata dia tak baik, tetapi memang sikap dia sudah sebegitu sejak dari awal lagi. Jangan tak tahu ada manusia di luar sana yang suka sangat mengkritik dalam semua hal. Jadi bersedialah untuk menghadapi mereka yang suka mengkritik ini.
Macam mana nak hendle pelanggan seperti ini? Selalunya pelanggan seperti ini ingin menunjukkan yang di lebih tahu segala hal tentang bisness anda. Biarkan saja dia begitu, dan jangan ambil serius tentang apa yang dia kritik melainkan apa yang kritik tu adalah pekara benar dan salah anda. Itu patut anda ambil perhatian.
Tapi jika berpanduakan penggalaman saya, kebanyakkan jenis pelangan yang suka mengkritik ini tak tahu pun benar atau tak apa yang dia kritik ini. Kalau jenis ini boleh lah anda buat seperti " masuk telinga kanan, keluar telnga kiri".
(8.2) Pelanggan Yang Suka Tawar-menawar.
Ini biasa para peniaga hadapi, Banyak pelangan yang mempunyai sifat ini, bagi dia kalau tak tawar menawar tu tak lengkaplah urusan jual beli dia. Tapi yang hairannya dia tak pula tawar-menawar kalau membeli produk di pasaraya.
Ada peniaga yang bijak, mereka akan letak Bar kod pada setiap produk mereka. Kalau ada bar kod produk, tak bolehlah pelanggan yg kategori ni buat tawar menawar dengan alasan harga sudah di tetapkan di dalam system.
Yang bestnya ada pada pelanggan kategori ini, sudah lah minta kurang, ada pula yang nak minta hadiah atau free gift. Allahu, sabar ja lah kan.
(8.3) Jenis Pelanggan Suka Survey
Pelanggan yang jenis ini saya gelarkan mereka pelanggan yang bijak dan berhati-hati. Anda tak boleh tipu atau memberi maklumat yg salah kepada mereka sebab mereka dah membuat reserch terlebih dahulu dan telah survey di banyak tempat sebelum mereka datang kepada anda.
Dari segi harga, jenama dan apa saja berkaitan produk yg dia nak beli tu semuanya sudah dia ketahui cumanya dia sedang mencari di kedai mana yg lebih menguntungkannya.
Pelanggan kategori ini agak cerewet dalam segala hal. Anda perlu mempunyai ilmu yg lebih dari dia jika hendak menundukkannya membeli produk anda.
(8.4) Pelanggan yang mudah membeli dan tak banyak karenah
Ketegori pelanggan yang ke-4 ini adalah yg kita cari. Apabila anda dah dapat, pastikan anda beri layanan dan service kepadanya sebaik mungkin.
Selalunya pelanggan kategori ini dah tak kisah dengan harga. Asalkan ia datang dari service anda, cukup membuatkan dia melangan atau membeli produk anda.
Apa saja yang anda sarankan untuk dia, pasti dia akan terima dan ikut. Mudah untuk dia keluarkan duit dan beri kepada anda bila urusan bisnes dah selesai.
Kenapa mereka jadi mcm tu? Jawapanya adalah mereka sudah ada kepercayaan kepada anda, mereka sudah yakin yang kita adalah yang terbaik. Tetapi awas, jangan sekali-kali mengambil kesempatan keatas mereka dengan menipu mereka.
Bagaimana mencari dan mengumpul pelanggan yang jenis kategori ini? Untuk membuatkan pelanggan pecaya kepada kita, memerlukan beberapa pekara yang perlu kita titik beratkan bermula dari awal lagi. Sebenarnya jenis pelanggan dari number 1 hingga 3 tadi, masih boleh di ubah menjadi pelanggan kategori ke-4 ini kalau kena dengan caranya. Anda boleh baca perkongsian saya secara terperinci bagaimana nak membina kepercayaan di dalam diri pelanggan terhadap anda. Ada boleh baca di sini " Cara Menarik Pelangan Ke Perniagaan Online Anda, Tingkatkan Kepercayaan Pelanggan"
9. Ok, sekarang adakah anda dah boleh membuat perbezaan kepada bakal-bakal pelanggan anda? Saya harap anda faham la serba sedikit apa yang saya telah sampaikan di atas. Supaya anda tahu pelanggan jenis mana yang perlu anda utamakan dan pelanggan yang mana yang perlu anda abaikan.
Comments