07/12/2009

Kehidupan ini umpama sebuah bahtera yang sedang berlayar

Allah S.W.T sudah mengajar kita melalui Rasulnya tentang semua pekara dan iktibar utk kita renungkan. islam adalah lengkap, dan Allah swt. maha sempurna. Allah S.W.T tak jadikan sesuatu itu sia2, maksudnya, kita dijadikan bersebab.

Segala rezeki di dunia ini sudah ditentukan oleh-Nya kepada tiap2 makluknya. hidup mati, jodoh petemuan, sihat/sakit, happy/sedih, suka duka dan sebagainya adalah sudah ditentukan dan utk iktibar kita di dunia yang sesaat ini.
perempuan yang baik utk lelaki yang baik dan sebaliknya, itu Allah s.w.t sudah janji.
berbuat baik dibalas syurga, berbuat jahat, neraka tempatnya. Allah S.W.T sudah janji. semua nya sudah ada jawapan.

Kehidupan ini umpama sebuah bahtera yang sedang berlayar. sekarang bahtera itu sedang berhenti di sebuah pulau utk penghuni2 bahtera ini turun kepulau utk mencari bekalan utk meneruskan perjalanan ke destinasinya. jangan kita lalai mencari bekalan sehingga kita lupa bahtera ini akan belepas dari pulau ini. semboyan telahpun berbunyi menandakan bahtera ini sudah mahu berlepas.
janggan kita tertinggal. namun ada yang akan tertinggal kerana telalu leka dan lalai dengan kehidupan di pulau ini. mereka akan terlepas dan tersesat selamanya.


setiap pekara yang buruk dan baik ada hikmahnya. Allah S.W.T yang tentukan susun atur setiap inci pergerakan plenet di galaksi ini. tanpa melakukan kesilapan. siang dan malam, pagi petang, semua sudah di atur dengan cukup sempurna. Allah S.W.T pun sudah megatur waktu2 yang kita perlu sujud kepadanya.

pesanan ini untuk diri saya sendiri dan muslimin/muslimat.

No comments: