07/12/2009

Lumrah Kehidupan

Lumrah kehidupan, Jika kita megejar dunia, dunia semakin jauh, tetapi jika kita megejar akhirat, dunia akan berada dibelakang kita. begitulah hakikatnya yang belaku tanpa sedikitpun kita sedari. Kita semua mempunyai kehidupan yang sememangnya akan dihujani dengan berbagai masalah dan kita semua tak dapat lari dari itu. Masalah-masalah ini umpama asam garam dan warna warni kehidupan yang seketika ini. Dalam menyelesaikan masalah-masalah itu, secara tidak langsung ia akan meguji tahap keimanan seseorang hamba Allah s,w,t yang serba kekurangan ini. Keputusan yang bakal dibuat dalam usaha untuk kita menyelesaikan masalah itu, kita akan dapat lihat ianya dipegaruhi syaitan ataupun melalui keimanan.

Jika dipegaruhi syaitan, keputusan yang kita bakal ambil akan menjadi negetif dan serba kekurangan dalam semua akspek. Satu persatu kelemahan diri kita akan terdedah, keputusan kita akan bercangkah dengan fitrah kehidupan kita sendiri. Selalunya keputusan yang negetif akan membawa penyesalan di hari-hari mendatang.

Jika Keputusan kita berlandaskan keimanan , kesabaran, ketakwaan, keiklasan, kewarasan serta radha dan berserah kepada-NYA. Pasti, segala bentuk masalah akan dapat diselesaikan dengan mudah tanpa kita sedari, redha dengan Ketentuan baik dan buruk dari Allah S,WT. akan menjadikan jiwa kita lebih tenang dan bahagia. Percaya Bahawa ada hikmah disebalik ketentuan Allah S.W.T.

Tuhan beri kita nikmat bukan bermakna dia sayangkan kita, tetapi, sebagai ujian kepada hamba-hambanya. Apa kita akan lakukan dengan nikmat Allah s,w,t itu? mengigati-NYA dan bersyukur kepada-NYA, atau dibuai mimpi-mimpi indah di alam kemewahan duniawi tanpa sedikit pun terlintas di bedak fikiran kita untuk menyebut. " Subahanallah, Alhamdulillah, Allahhuakbar".

Tuhan beri kita kesusahan dan kesulitan hidup, Bukan bermakna DIA bencikan kita. Tetapi ia juga sebagai ujian kepada umat-umatnya. Adakah Allahs,,w,t itu tidak belaku adil kepada hamba-hambanya? tidak sama sekali. Allah s,w,t maha adil . Adakah kita akan terus hanyut diarus kesusahan didunia atau berlanjutan di akhirat kelak. Yang penting kita berusaha mengubah kehidupan dan mencari rezeki yang diberkati dan berdoa, tawakal kepada Allah s,w,t. Allah akan mengigati kita semasa kita susah sekiranya kita mengigati Allahs,w,t semasa kita senang.

Pesanan ini Untuk diri saya sendiri dan juga muslim/muslimat yang tak terlepas dari melakukan dosa dan kesilapan di dunia yang seketika ini.


No comments: