Skip to main content

Maksud Fahaman Wahabi Secara Ringkas Dan Kesannya Kepada Masyarakat

Maksud Fahaman Wahabi Secara Ringkas Dan Kesannya Kepada Masyarakat


      Kali ini saya nak sembang Bab Apa Maksud Fahaman Wahaby dan Kesannya Kepada Masyarakat. Pasti artikal ini akan membuatkan Pengikut-pengikut Fahaman Wahaby atau penyokong Fahaman ini tak kan senang duduk. Tapi tak apa, anda tidak di paksa untuk membaca. Kepada yang mempunyai perasaan ingin tahu berkenaan Tajuk saya ini Teruskan membaca..

      Fahaman Wahabi ini Di asaskan oleh Muhammad Bin Abdul Wahab Di Najd. Kebangkitan Fahaman ini telah membuatkan Mereka Bejaya Menguasai Bumi Makkah dan Madinah Sehingga Sekarang dengan Bantuan British. Ramai Ulama-ulama di usir keluar dari Bumi Makkah ketika itu dengan Alasan Fahaman Wahabi ini ingin memeranggi Bidaah dan Khurafat yg ada di Makkan. Hakikatnya tulah di Namakan Fitnah Wahaby.

# ; Mengaku Mereka Adalah Golonggan Salaf atau Salafi
Salaf
  •       Masalah mereka yang membawa dan mengagungkah fahaman ini adalah mereka takkan mengaku yang mereka tu Wahaby, Mereka Gelarkan Mereka adalah Salafi, Mereka menguna pakai Nama Salafi itu hanyalah sebagai Topeng di sebalik aejarah Fahaman Wahabi yang hitam. Untuk begerak dan mengaburi Mata Masyarakat Awam, Lalu mereka Menbahasakan diri mereka Salafi atau Assunnah.

# ; Siapa Salafi Yang Sebenar ?

  •       Salafi itu Bukanlah fahaman / ajaran / manhaj / ataupun Mazhab. Perkataan Salaf itu membawa erti sebagai 3 Kurun Terbaik selepas Kemangkatan Rasullullah. Makan Ulama yang hidup di 3 Kurun terbaik itu lah di Namakan sebagai Salafi. Mustahil Sekarang ada lagi orang Salafi , kena tahu yang kita ini sudah berada 1400 tahun lebih sudah dari kewafatan Rasulullah. Jadi kalau ada mereka yang mengaku mereka Salafi, bermakna ada yang tak kena dengan otak mereka.

# ; Suka Membidaahkan Amalan-amalan Umat Islam Setempat.

_________________________________________________________________________________________________
  •       Masalah Wahabi ini, di punya cari Gaduh bukan di Alam Nusantara Melayu kita ni saja. di seluruh dunia mereka buat onar, Dimana ada Fahaman wahaby yang bebas begerak pasti ada saja dia punya kacau bilau.
  •       Contoh terdekat kita di Malaysia yang Mememangnya bermazhab Syafie dalam Fiqah dan Assyairah dalam Aqidah. Mereka sering saja membawa dalil-dalil dari Mazhab luar dari mazhab Syafie sebagai hujah dengan sengaja nak mengelirukan Masyarakat awam. Kesanya kalau orang itu sudah termakan dan terjebak dengan fahaman ini, pasti akan ada pertelingkahan setempat antara dia dengan orang yang tak sependapat dengan Fahaman Wahabi ini. Maka belakulah perpecahan di dalam Masyarakat islam. Untuk Menulis apa Amalan Umat Islam di Malaysia yg di hukum Bidaah oleh wahaby, ia terlalu panjang. Nanti saya akan Tulis artikal Khas tentang itu.
  •       Kalau Geng atau Pendakyah Wahaby bawa hujah dari 3 Dari 4 Mazhab itu boleh di kira ok  lagi. Sebab ada 4 Mazhab yang Utama dalam Ahlusunnah Waljamaah ini, Iaitu Mazhab, Syafie, Maliki, Hanafi, Hambali. Tapi kadang-kadang mereka lebih Extream dengan Membawa hujah dari luar dari 4 Mazhab Utama ini semata-mata untuk mengelirukan Orang awam. 
  •       Selalunya orang awam yang jenis Jahil Murakkab ini akan Kagumlah dengan Hujah-hujah dan dalil-dalil dari Pendakwah Wahabi ni. Sebab ada faktor kejutan dengan Ilmu Baru yang luar dari kebiasaan amalan Umat Islam Setempat, Akan ada riak dan takbur dari Ilmu wahaby yang baru di pelajari dan terus menuduh Masyarakat sekitarnya selama ini melakukan pekara yang salah Bidaah Masuk neraka. Tanpa sedar dia dah terkena virus jangkitan Fahaman Wahabi. 

# ; Kembali Kepada Al-Quran Dan Assunnah

__________________________________________________________________________________________________
  •       Inilah Slogen yang paling populer yang Pendakyah-pendakyah wahabi guna iaitu Mari sama-sama kembali kepada Al -Quran dan Assunnah. Siapa yang taknak kembali kepada Al-Quran dan Assunnah kan ? semua orang Nak. Dalam pada itu di hujung ayat, mereka akan suntik Racun masuk dalam fikiran Masyarakat Alam Kata mereka " Mari kembali kepada Al-quran Dan Sunnah, Jangan meng taklid buta pada Ulama, Ulama bukan Maksum pun " 
  •       Nampak tak permainan mereka ?  di sinilah jarum halus mereka untuk menjauhkan orang awam dari Ulama ada yang sampai ketaham menghina Ulama. Ketahuilah Hanya Ulama' yang benar-benar Tahun akan kemungkaran dan mereka tidak akan bersepakat dalam kesesatan.
  •       Dalam masa yang sama, Mereka megangkat Tokoh-tokoh  ulama mereka untuk mengantikan Ulama' Dari 4 Mazhab Ahlusunnah Waljamaah. Kelicikan mereka ini pasti akan menewaskan sesiapa saja, tak kira siapa, Dr, IR, Guru, Polis, Abg Aji. Mejistret . Sama yang di ada asas yang kukuh pasti tersungkur. So Check balik diri anda, Adakah anda sudah di jangkiti sintom-simtom virus wahaby ini ? 



Comments

Unknown said…
Alhamdulillah..... Kena bersuara juga kita ni. Ni, depa ja dok panggung2. Kita diam depa koi2 panggung laaa. Alhamdulillah. Teruskan sahabat. Saya sokong. Saya doakan semoga usaha kita Allah pandang dan terima. Kesian tgk ummat kena game mcm tu ja dgn wahabi. Allah......

Popular Posts

Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation

Download dam Install Printer Driver Cara Download Driver Printer Canon Untuk Installation          Memang akan ada masalah kalau CD printer yg di beri semasa kita beli kumputer hilang. Selalunya benda-benda yg kita anggap simple ni tak lah kita nak ambil kisah sangat letak dekat mana. Ia menjadi genting bilamana kita nak guna CD tu untuk tujuan Install Printer.  Ada beberapa stuasi yg memerlukan kita guna perlu install balik driver printer iaitu setelah Windows di format baru atau Driver hilang seperti tak sengaji di Uninstall driver. Tapi jagan cemas kalau CD driver printer tu hilang, sebab dalam website Syarikat pembekal printer seperti Canon, HP dan sebagainya ada tersedia tempat untuk kita download balik Software Driver Priter mengikut Model yang kita guna. Kalau anda faham betul-betul langkahnya , ia akan menjadi mudah saja untuk di lakukan. Berikut saya sertakan link Website untuk dawnload driver printer mengukut jenama Syarikat. Klik Disini : Canon website download link Saya aka

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia

Menara Berkembar Petronas KLCC, Mercu Tanda Kebanggaan Rakyat Malaysia 1. Menara Berkembar Petronas KLCC adalah mercu tanda kebanggaan Rakyat Malaysia. Siap dibina pada tahun 1998 dan terus di nobatkan sebagai banggunan tertinggi di dunia sehingga Tahun 2004. 2. Namanya sebaris dengan mercu tanda yang populer di dunia seperti Affel Tower di Perancis dan Statue of Liberty di New York City. Namanya sudah tak asing lagi bagi penduduk dunia. 3. Dibina di atas tapak bekas padang lumba kuda menjadikannya satu tranformasi yang bijak kepada imej Kuala Lumpur. 4. Bangunan berkembar yang dibina oleh dua Syarikat yang berbeza , Satu dari Japan dan satu lagi dari Korea. Arkiteknya dari negara Argentina dan buah idea dari Dr Mahatdir Mohamad dari Malaysia sebagai perdana Menteri, Kewangan dari Syarikat Petronas adalah gabungan yang mantap yang telah menghasilkan banggunan secantik KLCC yang kita dapat lihat sekarang. 5. Setiap mata yang melihat pasti akan kagum dan bangga sebab ia berada di depan m

Ketinggian Menara Warisan Merdeka PNB 118

Assalamualaikum Semua, Bertemu Kembali. Rupa Bentuk Menara PNB 118 apabila siap.    Sekarang Dalam Pembinaan           Kali ini Saya nak share sikit info terkini berkenaan Menara PNB 118 yang bakal siap pada tahun 2021. Menara Warisan Merdeka Ini Terletak berhampiran Staduim Merdeka dan di miliki oleh Pemodalan Nasional Berhad, oleh sebab itu ia dinamakan PNB 118.          Mesti ada yang tak sabar tunggu hari-hari siapnya banggunan yang bakal tertinggi Di Asia Tenggara ni kan. Buat Masa ini yg memegang Record Bagunan Tertinggi di Asia Tengara dan juga Malaysia adalah Tun Razak Exchange .  Menara Tun Razak Exchange       Dengar Kata, melalui info terkini, Menara PNB 118 ini bakal mencapai Ketinggian di Paras  835M dari aras laut berbanding info sebelum ini Hanya 645 M. Ini bermakna ada penambahan Ketinggian sebanyak 190M.       "Apabila siap menjelang 2021, menara berketinggian 835 meter itu akan menjadi mercu tanda baharu di Kuala Lumpur," K

Berniaga Nasi Lemak, Perniagaan Yang Mudah Dan Menguntungkan

Berniaga Nasi Lemak, Perniagaan Yang Mudah Dan Menguntungkan 1. Nasi Lemak boleh dikatakan sebagai Makanan wajib kepada rakyat Malaysia sejak dari dulu lagi. Ada yang mengatakan Nasi Lemak adalah manu Kebangsaan Negara Malaysia. Ia bukan sahaja di gemari oleh Rakyat tempatan malah masyarakat antarabangsa juga mengenali Makanan kebanggaan negara kita ini. 2. Nasi Lemak adalah makanan yang lengkap dengan Khasiat dalam sesuatu hidanggan. Tanggapan sesetengah orang yang mengatakan Nasi Lemak adalah makanan yang tak sihat sebab ianya banyak lemak adalah tanggapan yang salah sama sekali. Kita kena tahu untuk membezakan lemak makanan yang jahat dan mudarat dan Lemak yang baik sebagai sumber tenaga pada tubuh. Lemak santan kelapa di dalam Hidangan Nasi Lemak adalah Lemak yang baik untuk Tubuh Badan. 3. Ada kajian pakar pemakanan yang mengatakan Nasi Lemak adalah antara makanan yang seimbang dan lengkap sebagai diet permakanan sihat, kalau di makan dengan kadar yang betul. 4. Saya rasa kalau se

Pembekal Keropok Baby Segera

Pembekal Keropok Baby Segera Dalam suasana tak boleh bebas begerak sekarang ni, Pasti kita rasa Stress dan rasa nak mengunyah je kerjanya.  Kalau Sis rasa apa yang semua orang rasa, saya perkenalkan Keropok yang akan membuatkan Sis tak berhenti Mengunyah dan hilang Stress. Sekarang ni Tengah Viral Keropok Baby Terengganu, atau Keropok Ikan Segera Terengganu. Tak perlu masak, sampai je dah boleh makan. Saya gerenti kalau dah mula makan susah sangat nak berhenti macam saya. Kalau sebut je Negeri Terengganu, pasti semua orang akan teringat tetang keropok Ikan yang sedap. Nikmati lebih rasa ikan, dan keenakkan yang dapat di rasa oleh orang yg mengigitnya saja. Kalau Sis teringin nak cuba Rasa, Sis tak perlu lah pergi ke Terengganu, cukup dengan Klik Link Kedai Shopee Kami di Bawah untuk Oder. https://shopee.com.my/product/60251698/9085279972?smtt=0.60253132-1630308638.9 KEROPOK BABY SEGERA RANGUP & SEDAP 100% muslim produk ✨ Asli dari Pantai Timur ✨ Rangup & Sedap dimakan begitu sa